Födelsedagsgratulationer

#1 - 8 januari 2010 11:47
Diskussionen har varit uppe tidigare, men det förtjänas att påpeka igen; det ser inte så snyggt ut att bara gratta ett av flera födelsedagsbarn samma dag.
Känner man ett av dem personligen så kan man ju skicka ett PM till just den personen, men i en allmän tråd så bör ju alla få vara med.
#2 - 8 januari 2010 11:51
måste säga att jag inte riktigt förstår hur du menar, okej att det känns taskigt om tex moderatorer eller ägare av sidan enbart grattar vissa men det är ju ett forum med en mängd privatpersoner.
Jag som privatperson känner kanske vissa mer än andra här och då faller det sig naturligt att jag då gör en grattis tråd till någon jag känner men inte till någon helt okänd.

Rätta mig om jag har fel.
#3 - 8 januari 2010 12:04
helt logiskt... men det vissa kan nog ta illa upp. eller känna sej bortglömda, utstötta. eller rentav bli sura för att det (till synes) favoriceras på zoopet. forumet är ju för alla
Också dom som fyller år på samma dag.

Bättre är då att gratta den högen som fyller år. alla i ett svep.
Vill man gratta nån ännu mer så kan man ju skicka PM.
#4 - 8 januari 2010 12:11
karrokaja skrev:
helt logiskt... men det vissa kan nog ta illa upp. eller känna sej bortglömda, utstötta. eller rentav bli sura för att det (till synes) favoriceras på zoopet. forumet är ju för alla

Också dom som fyller år på samma dag.

Bättre är då att gratta den högen som fyller år. alla i ett svep.

Vill man gratta nån ännu mer så kan man ju skicka PM.

Jag tycker fortfarande det är fel faktiskt, inte går du och grattar grannen över gatan som du aldrig pratat med bara för att han inte ska bli ledsen när du grattar en annan granne som du pratar med dagligen väl? :)

Man måste skilja på individer och forumet som helhet här tycker jag, som sagt, om forumägaren enbart lyckönskar vissa medlemmar men skiter i andra är en helt annan grej än om en privatperson som endast är medlem gör så, i mina ögon åtminstone.

Och rent personligen skulle jag nog mest bli freaked out om någon jag aldrig pratat med önskar mig grattis på min födelsedag :P Men jag är också väldigt paranoid O.o
#5 - 8 januari 2010 12:21
Nu brukar det ju vara så att alla gratuleras i samma tråd men ibland kan det vara så att man känner personen man skapar tråden till och då kanske man glömmer bort att kolla i kalendern [:o]
Det har iaf hänt mig när jag skapat grattis-tråd och då utan att mena det minsta illa :(

Men jag måste ändå hålla med Marnat lite för det känns lite konstigt att skapa grattis-trådar till folk man inte känner..
Bilagor:
#6 - 8 januari 2010 12:32
Jag tycker att det är bättre att skicka grattishälsningar genom PM eller varför inte ringa.
#7 - 8 januari 2010 12:43
Varför är det konstigt att gratta någon man inte känner? Får man reda på att någon man träffar fyller år så säger man väl grattis? Man har ju inte särskilt mycket att förlora på det, personen i fråga blir nog bara glad.
#8 - 8 januari 2010 13:41
Jag brukar inte själv starta grattistrådar, men då jag ser en tråd där någon grattas på sin födelsedag brukar jag skicka in en hälsning oavsett om jag känner honom/henne personligen eller inte. Det kanske bara skulle bli Ansjo (som jag är nära vän med) som jag skulle gratta om jag skulle hårddra det - men man träffar ju många andra på träffar och framför allt här på forumet och då blir det naturligt att gratta - även om vi inte har träffats irl, så att säga.
Själv firar jag inte födelsedagar överhuvudtaget (vet knappt när mitt eget födelsedatum är...) men det hör ju liksom till att på ett trevligt vis höja stämningen när någon fyller år att skicka en hälsning - vi är ju lite av en familj här på forumet, eller hur?
Sedan är det ju alltid lite trist när man missar någon av olika anledningar - men det är ju inte illa menat!
:)
#9 - 8 januari 2010 14:34
Japp, startade Ninas grattistråd utan att kolla kalendern eftersom jag visste att hon fyller år idag, om det är flera som fyller år idag så ber jag om ursäkt.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 10 januari 2010 14:29
Konsekvent gäller regeln att om man vill starta en grattistråd så gäller regeln att att man skall gratta alla (enligt kalendern) dagens jubilarer i den. Anledningen till detta är den som t.ex. mumin och karrokaja har angivit.

Om ni upptäcker trådar där detta inte har skett - så meddela mig så deletar jag tråden
#11 - 10 januari 2010 16:51
Konsekvent gäller regeln att om man vill starta en grattistråd så gäller regeln att att man skall gratta alla (enligt kalendern) dagens jubilarer i den. Anledningen till detta är den som t.ex. mumin och karrokaja har angivit.

Om ni upptäcker trådar där detta inte har skett - så meddela mig så deletar jag tråden

Nu är ju jag lite äldre, har ingen direkt kontakt med någon här, men blir glad när folk svarar när man gör inlägg. Men jag hade inte tagit illa upp om någon annan grattas men inte jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 10 januari 2010 17:32
Lizz skrev:
Men jag hade inte tagit illa upp om någon annan grattas men inte jag.

Men det finns det dom som gör och dom skall man tänka på.
Forumet är offentligt och vill man gratta så bör man självklart gratta alla - sen kan det ju alltid vara som så att man vill gratta lite extra för de som man känner men då finns det ju andra sätt
#13 - 10 januari 2010 20:41
Så det är helt otillåtet att gratta Nina i en egen tråd då exempelvis ?
Eller någon annan oxå för den delen ?
Ska man gratta så ska man gratta alla i kalendern som enligt zoopets födelsedagsdel och dom namnen som syns annars går det bort ?
#14 - 10 januari 2010 20:48
drd skrev:

Ska man gratta så ska man gratta alla i kalendern som enligt zoopets födelsedagsdel och dom namnen som syns annars går det bort ?

Japp..
Men varför kan man inte skaffa en varsin tråd om det nu fyller år fler samma dag så slipper vi denna diskussion var gång [:o]

Denna gången var det ju så att jag fick en egen tråd medan de andra fick dela tråd.
Om alla får varsin tråd så kan ju de som vill gratta sin kompis göra det = så rättvist som det kan bli ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 10 januari 2010 20:51
drd skrev:

Ja - vill man bara gratta en så gör det via pm eller mail - inte offentligt.

Man kan ju om man vill vara personlig också i en allmän grattis - typ.

Stort grattis till A, B och C som alla fyller år idag. Från mig också ett lite extra grattis till A som jag ju också känner väl från våra "Zoopet Syd-träffar"

eller något sådant.

Dels så vill vi inte ha flera grattistrådar (vilket det skulle kunna bli om man skulle starta en tråd för alla) och dels om någon startar en grattis-tråd så utgår man från att alla är med där och då är risken uppenbar om de överblivna glöms av.
#16 - 12 januari 2010 07:00
Då antar jag att jag gjort fel och ber om ursäkt för det.
Jag vet att man skall gratta samtliga som fyller år och när jag startar en tråd så kollar jag upp detta.
Men i detta fall så fanns en tråd för Nina redan så då skrev jag dom övriga två. Men jag ser att Kjell fixat detta:d
Nästa gång så kommer alla vara med när jag startar en tråd.

Annons