Foder påverkar färg?

#1 - 29 augusti 2007 17:04
En lite underlig fråga kanske..

Men kan röda mygglarver påverka en fisks färger?

Om det tas upp nåt ämne i kroppen eller så?
Jag har en blå/genomskinlig Musse Pigg platy och han har fått orange ryggfena, (lite lätt orange) och orange på bakfenan också, som en rand liksom..

Han har inte varit orange innan, bara blågenomskinlig liksom.. Men han är pigg som vanligt osv, men ser ut som en liten punkare eller nåt nu :D

Bara undrar vad det kan bero på liksom.. fiskar byter inte bara färg liksom.. väl... :/
#2 - 29 augusti 2007 17:38
Det finns så kallat färgfoder.
T ex spirulina som används för att få bättre färger.
Mycket artemia har också rapporterats ge färgförändringar.
Gissa varför flamingon inte är så "pink" i djurparkerna?
Sedan finns det en del andra färgfoder förstås.
Så det är inte helt orimligt att pigment från röda mygglarver kan ge färgförändringar.
#3 - 29 augusti 2007 17:45
erikthur skrev:
Det finns så kallat färgfoder.

T ex spirulina som används för att få bättre färger.

Mycket artemia har också rapporterats ge färgförändringar.

Gissa varför flamingon inte är så "pink" i djurparkerna?

Sedan finns det en del andra färgfoder förstås.

Så det är inte helt orimligt att pigment från röda mygglarver kan ge färgförändringar.

Aha, okej, så det är möjligt då.. jag ser inget foder jag har som innehåller spirulina, men det ja, det måste ju nästan bero på av larverna iaf..

Intressant. tack för informationen! :)
#4 - 29 augusti 2007 18:43
Spirulina kan ge svarta förändringar, astaxantin ger röd färg. Astaxantin finns framförallt i foder som innehåller kräftdjur. Om det finns i röda mygglarver vet jag inte - den röda färgen de har kommer från hemoglobin, som de behöver för att överleva i syrefattiga miljöer.
Kanske det bara är så att han börjar bli vuxen och färga ut lite? :)
#5 - 29 augusti 2007 20:24
Jens A. skrev:
Spirulina kan ge svarta förändringar, astaxantin ger röd färg. Astaxantin finns framförallt i foder som innehåller kräftdjur. Om det finns i röda mygglarver vet jag inte - den röda färgen de har kommer från hemoglobin, som de behöver för att överleva i syrefattiga miljöer.

Kanske det bara är så att han börjar bli vuxen och färga ut lite? :)

Ja, ingen aning, men jag tycker han varit vuxen hela tiden, har haft honom några månader nu och han har varit lika stor hela tiden, alltså full storlek typ.. så vuxen har han ju varit..

Hm, knepigt, ja, jag vet inte alls jag :)
#6 - 30 augusti 2007 11:33
I alla fall coolt med en punkar-fisk! :D
#7 - 30 augusti 2007 16:02
Jens A. skrev:
I alla fall coolt med en punkar-fisk! :D

Haha, ja, det är det, han riktigt cool ut :D

Annons