Foder till Multifasciatus

#1 - 5 januari 2013 15:24
Undrar vilket som är det bästa och mest lämpliga för Multifasciatus?
#2 - 5 januari 2013 15:33
Vet inte om det finns något bästa, de är inte kinkiga. Har du dem ensamma? I så fall skulle jag kombinerat något torrfoder med frysta daphnier/krill/artemia/mysis eventuellt slängt i lite räkmix med.
#3 - 5 januari 2013 15:47
Pierre_N skrev:
Vet inte om det finns något bästa, de är inte kinkiga. Har du dem ensamma? I så fall skulle jag kombinerat något torrfoder med frysta daphnier/krill/artemia/mysis eventuellt slängt i lite räkmix med.

Japp, de är ensamma i akvariet!
#4 - 6 januari 2013 00:30
Skulle "Malawi Mix" funka? Tål dessa fiskar röda myghlarver?
#5 - 6 januari 2013 11:34
mert91 skrev:
Skulle "Malawi Mix" funka? Tål dessa fiskar röda myghlarver?

Första frågan du ska ställa dig, TÅL DU SJÄLV röda mygglarver? Sök runt lite, du behöver inte ens lämna forumet. Många får allergiska problem med mygglarver.

Jag matar mina snäckskalslekare med tropicals tanganyikamix och det väller fram yngel så helt tokfel verkar det ju inte vara. De flesta tar numera även spirulinagranulat...
#6 - 6 januari 2013 12:45
Sv: Foder till Multifasciatus

simpson skrev:
Första frågan du ska ställa dig, TÅL DU SJÄLV röda mygglarver? Sök runt lite, du behöver inte ens lämna forumet. Många får allergiska problem med mygglarver.

Jag matar mina snäckskalslekare med tropicals tanganyikamix och det väller fram yngel så helt tokfel verkar det ju inte vara. De flesta tar numera även spirulinagranulat...

Jag har aldrig haft problem med röda mygg. Men tveksamt om jag skulle ge det till tanga. Tänker att deras magar borde funka ungefär samma som malawi o då ska du absolut inte mata med röda mygg. Men jag har ingen fakta för att backa upp mitt påstående :-P

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#7 - 6 januari 2013 13:27
hannesc skrev:
Jag har aldrig haft problem med röda mygg. Men tveksamt om jag skulle ge det till tanga. Tänker att deras magar borde funka ungefär samma som malawi o då ska du absolut inte mata med röda mygg. Men jag har ingen fakta för att backa upp mitt påstående :-P

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Vad hade du matat dem med då? Vilket frysfoder är att föredra? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 6 januari 2013 13:28
Fryst Cyclops kombinerat med ett torrfoder för carnivora arter
#9 - 6 januari 2013 13:43
Just ja, cyclops lyckades jag att glömma. Jag vet att många föredrar cyclops till tanganyika, varför är de bättre än de andra jag nämnde? Jag matar faktiskt inte med något av dem nu men funderar på att börja komplettera med någon av dem.
#10 - 6 januari 2013 14:04
Multifasciatus betyder ju många ränder och det är ett namn som många arter har, ormar grodor... Det finns åtskilliga fiskar som heter så, dussintals akvariefiskar har namnet, det finns till och ett par ciklider som hålls som akvariefiskar som heter multifasciatus.

Så skulle det ändå inte vara en viss poäng att berätta att det förmodligen är Neolamprologus som diskuteras här?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 6 januari 2013 15:08
Pierre_N skrev:
Just ja, cyclops lyckades jag att glömma. Jag vet att många föredrar cyclops till tanganyika, varför är de bättre än de andra jag nämnde? Jag matar faktiskt inte med något av dem nu men funderar på att börja komplettera med någon av dem.

Det är ett bättre färgfoder än de flesta andra frysfoder. Av de du nämner så förbättrar även krill och mysis färgerna något (dock inte riktigt så bra som cyclops samtidigt som det är väl stort för multifasciatus.

Daphnier och artemia förbättra inte färgerna. En del menar ju att artemia förbättrar färgerna, men det handlar ju om levande nykläckt artemia och inte vuxen (som den frysta är).

Röda Mygglarver förbättrar inte något;)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 6 januari 2013 15:10
Bygert skrev:
Multifasciatus betyder ju många ränder och det är ett namn som många arter har, ormar grodor... Det finns åtskilliga fiskar som heter så, dussintals akvariefiskar har namnet, det finns till och ett par ciklider som hålls som akvariefiskar som heter multifasciatus.

Så skulle det ändå inte vara en viss poäng att berätta att det förmodligen är Neolamprologus som diskuteras här?

Du har en klar poäng i ditt påpekande - det finns ju rätt många "multifasciatus" och vi som svarat jag ju alla utgått från att det gäller Lamprologus/Neolamprologus multifasciatus fast det kan ju mycket väl vara något annat:confused:
#13 - 6 januari 2013 15:17
Haha, så sant Bygert. Som sann tanganyikanerd hade jag inte en tanke på att det finns många fler [:o]

Tack Kjell.

Annons