Foder till teleskopslöjstjärt och platy

#1 - 22 november 2006 15:25
hej!

jag har precis skaffat mitt första stora akvarium och imorgon ska jag köpa några teleskopslöjstjärtar och platyfiskar.

det jag undrar är:

1: vad ska de ha för foder? kan de äta samma eller måste jag ha två olika?

2: hur ofta ska jag mata dem? ska de få mat lika ofta eller olika? (jag har kollat upp allt om att man ska fodra dem sparsamt i början så det vet jag redan)

stort tack på förhand!
#2 - 22 november 2006 18:10
De ska inte ha samma vattentemperatur. Guldfiskar är kallvattenfiskar och de ska dessutom ha STORA akvarium.
#3 - 22 november 2006 18:36
_Lena_ skrev:
De ska inte ha samma vattentemperatur.

Jag har haft de tillsammans förr och det har gått jättebra eftersom slöjstjärtar även går bra i "platytemperatur".

_Lena_ skrev:
Guldfiskar är kallvattenfiskar och de ska dessutom ha STORA akvarium.
Har tänkt ha 7st fiskar (3 slöjstjärt samt 4 platy) i ett 150 liters akvarium. det är mer än tillräckligt.
#4 - 22 november 2006 18:57
Då måste du vara en av få som läst på innan de köper guldfisk med släktingar.
Jag utgick från vad jag läste här på zoopet fast där finns ju bara guldfisk.

Jag tror det vore snyggare med fler platysar så de blir mer av ett stim. Platys äter allt som går in i munnen på den :)
#5 - 22 november 2006 20:07
tack för ditt svar lena. jo det hade nog blivit lite snyggare med ett stim platys, men nu är det hur jag ska fodra dem jag är ute efter.
#6 - 22 november 2006 20:24
Jag vet inte vad guldfiskar ska äta men det kansek du vet. Har haft platys i 1.5år så de har jag ganska bra koll på. De äter allt som får plats i munnen så äter guldfiskar sånt oxå bra till platysarna.
#7 - 22 november 2006 21:02
det är det som är grejen. jag gav mina slöjstjärtar samma mat som jag gav mina platys. men jag har hört i efterhand att de ska ha annan mat och oftare. det är det jag är ute efter. förhoppningsvis vet någon.
#8 - 22 november 2006 23:43
algtabletter uppskattas och är något som uppskattas av både platy och slöjstärt och som dem "bör" ha!

Annons