<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vi har funderingar på att skaffa en foderautomat istället och undrar om det finns någon erfarenhet av dessa här på zoopet.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Jag använder EHEIM foderautomater till mina diskus. EHEIM foderautomaterna bör endast laddas med granulat eller pellets, dvs inte flingor eller annat som fastnar.
Jag har även kompisar som använder PETMATE foderautomater och som laddar dem med fodertabletter. PETMATE foderautomater är inte heller särskilt lämpade att laddas med flingor eller andra sorters foder trots att de marknadsförs som om de vore det.
Det viktigaste att tänka på när man använder foderautomat är att INTE ställa in den att mata lika mycket som man brukar göra manuellt. Varför det då? Jo det är nämligen så att om det händer något otrevligt i akvariet så att fiskarna tappar aptiten (vanligt om vattenkvaliteten försämras av någon anledning) ja då fortsätter automaten att mata ändå, även om inte fiskarna äter av maten, vilket snabbt leder till ännu sämre vatten och kan resultera i att alla fiskar dör.
Lämpligtvis ställer man in automaten så att den matar ca 1/3 av normal mängd mat, så att fiskarna får åtminstone lite mat även om de inte blir proppmätta, vilket är betydligt säkrare om man åker bort och inte har uppsikt över akvariet än om man ställt in automaten att mata med normal mängd.
~~~ Max Photo ~~~