Fodertips till Panaque royal spot

#1 - 20 maj 2006 19:51
Kan någon tipsa mig om foder till Panaque Royal Spot. Jag har provat med skalade ärtor, algtabs och t.om räkmix men icke. Jag har ont om alger men gott om rötter nämligen. Nu ikväll har jag tagit ett innerfilter som är helt grönt av alger ifrån ett annat akvarie och satt i för och se om den äter.
#2 - 20 maj 2006 20:16
[quote=Talisker]Kan någon tipsa mig om foder till Panaque Royal Spot. Jag har provat med skalade ärtor, algtabs och t.om räkmix men icke. Jag har ont om alger men gott om rötter nämligen. Nu ikväll har jag tagit ett innerfilter som är helt grönt av alger ifrån ett annat akvarie och satt i för och se om den äter.[/quote]
Prova med sqush(stavas det så??) du vet vad jag menar?ser ut som gurka.skär en 1.-2cm tjock skiva,trä skaftet på en tesked genom för att få den att sjunka.
Brysselkål skall de visst oxå äta.
Kolla buken så den inte börjar vara insjunken,då börjar det vara lite farligt..

lennart
#3 - 21 maj 2006 07:05
Tack för tipset Lennart.
Buken är insjunken, ändå blev renaren jag satte i igår helt renäten i natt.
#4 - 21 maj 2006 09:50
trodde panaquer var träd ätare...
har du nån mjuk rot i akvareit?.
Bilagor:
#5 - 21 maj 2006 11:11
Jag har tre rötter men den kan ju inte leva på enbart trä.
#6 - 21 maj 2006 11:57
[QUOTE=Talisker]Jag har tre rötter men den kan ju inte leva på enbart trä.[/QUOTE]

vilken sorts rötter har du?...,
#7 - 21 maj 2006 13:26
Det är egentligen bara en rot. Och den är köpt i akvarieaffären, ca 1m lång. De andra är mer som trästycken och de är av något mjukt trä. Vad det är för trä vet jag inte. Jag fick med dem när jag köpte ett akvarium.
#8 - 21 maj 2006 18:50
Stort tack till Lennart. Nu äter min Panaque. Nu undrar jag bara, hur länge kan den leva på att endast äta trä och squash ?
#9 - 21 maj 2006 22:31
Det klarar den sig ett bra tag på men försök att få den att äta lite algtabletter också.Utfodra med dem när ljuset har släckts.Annars så kan du försöka med räkmix,favorit bland mina L-malar.
MvH Richard
#10 - 22 maj 2006 05:22
[quote=Talisker]Stort tack till Lennart. Nu äter min Panaque. Nu undrar jag bara, hur länge kan den leva på att endast äta trä och squash ?[/quote]

Ett tag... men inte alltför länge. Men har den kommit igång att äta kommer den nog att börja ta annat också. Jag ger mina squash ca tre gånger i veckan, efter det är favoriterna:
*Räkmix
*JBL´s gröna fodertabletter
*Artemia
*Dr. Bassleérs Biofish Food.
#11 - 22 maj 2006 07:58
Man ber att få tacka för alla goda råd. Jag matar varje kväll med algtabs, räkmix och skalade ärtor och nu även squash för det bor en segelfenspleco och två st. ancistrus i samma burk (450 l) och de äter "rubbet". Egentligen skulle panaquen vuxit upp i ett 250 l burk men så lekte mina salvini och då blev till och med sebrorna förskräckta. Så jag vågade inte ha den där.
#12 - 22 maj 2006 20:31
Jag har fått mail ifrån importören. Han matar 14 dgr med alger sedan Tropical spirulina forte, Dr basselers biofish food och Tropical alge wafers. Kan någon tipsa mig om var jag kan få tag i dessa ?
#13 - 22 maj 2006 20:44
PWSS har alla dessa utom Dr basselers biofish food tror jag.
www.pwss.se/product.php?productid=1761&cat=367&page=1
www.pwss.se/product.php?productid=3400&cat=546&page=1
MvH Richard
#14 - 23 maj 2006 05:11
Du kan ju använda vanlig gurka,krabsticks också det äter mina och älskar det :)
#15 - 23 maj 2006 05:26
[quote=gigardt]PWSS har alla dessa utom Dr basselers biofish food tror jag.
www.pwss.se/product.php?productid=1761&cat=367&page=1
www.pwss.se/product.php?productid=3400&cat=546&page=1
MvH Richard[/quote]

Dr. Bassleérs (eller hur det nu stavas) är en fantastisk fiskmat! Jag köper den på akvarielagret i Stockholm, vet ej om de kan skicka med post.

Rekommenderar storleken 1,2-1,6 mm på maten till L-malar över 5 cm.

Maten (beroende på storlek) är också kanon till andra fiskar, t ex diskus som brukar vara kräsna tar den direkt.

Storlek över ca 1,2 mm sjunker direkt medan mindre storlekar cirkulerar på ytan ett tag innan den sjunker.
#16 - 23 maj 2006 16:13
Tack alla Ni som tipsat om mat till min panaque. Jag tror att det fixar sig nu. Den äter och magen är, om inte rund så i alla fall nästan. Dr Basselers är på väg ifrån bromma och den äter vanliga algtabs nu.

MVH Claes
#17 - 24 maj 2006 14:35
[quote=Talisker]Tack alla Ni som tipsat om mat till min panaque. Jag tror att det fixar sig nu. Den äter och magen är, om inte rund så i alla fall nästan. Dr Basselers är på väg ifrån bromma och den äter vanliga algtabs nu.

MVH Claes[/quote]

Vad bra att du fick den till att äta!!
Ta det lugnt bara med doc.basslers mat!!!
känn vikten på burken,jämför med annan mat!
Den är väldigt kraftig..
jag har faktiskt matat ihjäl malar med basslers.
så mata försiktigt med detta foder.
Annars är det det bästa man kan stoppa i akvariet,ett mycket bra kvalitetsfoder.

lennart
#18 - 25 maj 2006 19:05
Nu är det kris, IGEN!!!

När min mal börjar äta, blivit riktigt rund om magen vad händer?!
En av mina "påffar" (25cm) hugger panaqen (12cm) rätt över ryggen så att huden är borta på en yta av ca 1,5x1,0 cm. Där är rent kött. Den verkar pigg men såret är fult. Skall jag isolera och bada i mentylenblått eller??? Jag är bara rädd att den slutar äta om jag gör det.
#19 - 25 maj 2006 19:32
salta, underlättar för fisken då fisken inte behöver arbeta lika hårt för att hålla en jämn saltnivå i kroppen samt skyddar lite mot svamp-
#20 - 25 maj 2006 20:13
Ja salt är nog det som stressar den minst,försök med det.
MvH Richard
#21 - 25 maj 2006 20:22
Tack för tipset. Jag tillsätter salt så fort jag tänt i morgon.

MVH
Claes
#22 - 25 maj 2006 22:53
Att använda salt är vanskligt om man inte har koll på hur mycket man har och sedan efter behandlingen slut väldigt sakta sänker saltnivån (Gäller malar).

I vissa fall så har vi höjt uS till sa 2000 och samtidigt ökat tempen till ca 32grader.
Men som jag sa innan så måste man sänka uS SAKTA (under MÅNGA dagar) för att inte malar ska dö av Osmotisk chock.

Lycka till.

//Calle

Annons