Hej GooGoo,
Det finns inga vetenskapliga belägg för vare sig det ena eller det andra.
Man kan ju titta lite på hur fiskarna lever och vad de äter i sin naturliga miljö.
Vissa biotoper är rätt så stabila - i t.ex. Malawisjön i Afrika så äter mbunorna samma mat varje dag året runt.
I Sydamerika varierar kosten mycket mellan olika årstider, dvs under "torrperioden" äter fiskarna en sorts foder och under "rengperioden" i regel ett helt annat foder.
Detta pekar väl på att man borde hålla sig till ett sorts foder och inte variera så mycket.
Detta till trots så tycker jag att fiskar som ges en varierad kost är tåligare än de som ges en ensidig kost. Kanske är det så att såväl de kommersiella fodren som de hemmalagade inte innehåller alla de näringsämnen deras naturliga foder innehåller. Kanske är det så att deras tarmsystem helt enkelt blir mindre känsligt om man varierar kosten, dvs det blir inte så invant på bara en sorts foder. Kanske är det så att är det så att jag har fel i mitt antagande. Det finns i alla fall inga vetenskapliga belägg för vare sig det ena eller det andra.
Viktigast är i alla fall att man alltid ger fiskarna ett foder som i så hög utsträckning som möjligt liknar (inte till utseendet, utan till innehållet) deras naturliga foder. Dvs att t.ex. herbivora fiskar får fiberrikt foder etc. Men mer om detta finns att läsa på http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=200
samt att man inte ger dem för mycket foder.
Akvaristiska hälsningar
Kjell