födning

#1 - 3 september 2007 14:25
För ca en vecka sedan födde min ena svärdbärare några yngel, men inte alla för hon är fortfarande tjock och svart.

Idag håller min guppy hona att yngla av sig.

Jag tycker det är rätt så festligt att det kan växla mkt på honorna hur snabba de är att föda.

Svärdbärare fisken bara pluppade ur dom 10 st på en halvtimma., men denna guppy föder långsamt,, jätte stor och mkt svart.. Tycker nästan lite synd om henne.. värkar ha det lite jobbigt. det har bara kommit 3 st på en halvtimma.

men jätte glad att det kommer några äntligen har väntat bra länge nu.:):):)

Är det så de sorterna funger att svärdbäraren pluppar ut dom, medan guppyn får arbeta ut dom????
#2 - 5 september 2007 22:43
elinj skrev:
För ca en vecka sedan födde min ena svärdbärare några yngel, men inte alla för hon är fortfarande tjock och svart.

Idag håller min guppy hona att yngla av sig.

Jag tycker det är rätt så festligt att det kan växla mkt på honorna hur snabba de är att föda.

Svärdbärare fisken bara pluppade ur dom 10 st på en halvtimma., men denna guppy föder långsamt,, jätte stor och mkt svart.. Tycker nästan lite synd om henne.. värkar ha det lite jobbigt. det har bara kommit 3 st på en halvtimma.

men jätte glad att det kommer några äntligen har väntat bra länge nu.:):):)

Är det så de sorterna funger att svärdbäraren pluppar ut dom, medan guppyn får arbeta ut dom????

Jag tror nog att det varierar mellan olika honor lika mycket som mellan olika arter.:D;)
#3 - 6 september 2007 18:48
ok.

men kan honorna, pluppa ut massor men inte är färdiga än, för de är svarta men föder inte mer, Kan det vara så att de kan föda men ha en kull till i magen?

Om inte , varför har de inte fött resten?
#4 - 9 september 2007 16:20
elinj skrev:
ok.

men kan honorna, pluppa ut massor men inte är färdiga än, för de är svarta men föder inte mer, Kan det vara så att de kan föda men ha en kull till i magen?

Om inte , varför har de inte fött resten?

IBLAND kan de föda ynglen lite i förtid (vid stress tillexempel), ynglen kan klara sig ändå om man har tur, men kanske kan de då ha halva kullen kvar tills det egentligen var dags?
Jag vet inte, men visst skulle det kunna vara möjligt...? Annars kan hon ju förståss ha ätit upp hälften av ynglen redan när de föddes, alla har kommit ut rätt väg alltså, men sedan blev hon hungrig och plockade de slöaste som snacks....:p
#5 - 9 september 2007 16:30
tummen skrev:
IBLAND kan de föda ynglen lite i förtid (vid stress tillexempel), ynglen kan klara sig ändå om man har tur, men kanske kan de då ha halva kullen kvar tills det egentligen var dags?

Jag vet inte, men visst skulle det kunna vara möjligt...? Annars kan hon ju förståss ha ätit upp hälften av ynglen redan när de föddes, alla har kommit ut rätt väg alltså, men sedan blev hon hungrig och plockade de slöaste som snacks....:p

Det jag menar är att hon födde dessa , sen är fortfarande svart om magen men har inte fött mer.

Varför är det fortfarande svart??

Kan de har en kull som väntar, eller kommer de i olika gånger?

För nu har det dröjt 1 vecka och det har inte kommit mer,
#6 - 9 september 2007 19:40
elinj skrev:
Det jag menar är att hon födde dessa , sen är fortfarande svart om magen men har inte fött mer.

Varför är det fortfarande svart??

Kan de har en kull som väntar, eller kommer de i olika gånger?

För nu har det dröjt 1 vecka och det har inte kommit mer,

Låter som om hon bara är överviktig i ditt fall. DRÄKTIGHETSFLÄCKEN finns där alltid, men sedan kommer ynglen regelbundet c:a var 30:e dag. Jag menade att ibland kan ynglen stressas fram någon dag/några dagar tidigare, men de är då lite klena och kan lätt bli smaskens även för honan, [COLOR=Red]sedan[/COLOR] filosoferade jag vidare att honan kanske skulle kunna ha kvar några yngel till RÄTT födelsedag och föda dem då, men DET var mina fria spekulationer, låter inte helt omöjligt men jag har inga bevis för att det någonsin hänt. OK?:p;):D
#7 - 9 september 2007 20:08
tummen skrev:
Låter som om hon bara är överviktig i ditt fall. DRÄKTIGHETSFLÄCKEN finns där alltid, men sedan kommer ynglen regelbundet c:a var 30:e dag. Jag menade att ibland kan ynglen stressas fram någon dag/några dagar tidigare, men de är då lite klena och kan lätt bli smaskens även för honan, [COLOR=Red]sedan[/COLOR] filosoferade jag vidare att honan kanske skulle kunna ha kvar några yngel till RÄTT födelsedag och föda dem då, men DET var mina fria spekulationer, låter inte helt omöjligt men jag har inga bevis för att det någonsin hänt. OK?:p;):D

det kan ju stämma,eftersom du sa ju att de klämmer ut om de är stressade, men jag har sett att de har varit stressade bara att de kanske inte riktigt mådde bra när jag hade nitrit.
Då kan den ju klämma fram några vid rätt ``födelsedag´´ låter ju inte helt orimligt. För det var ju så med både guppyn och svärdbäraren. De födde, o har fortfarande svart och svarta pricken kvar.
#8 - 9 september 2007 20:12
elinj skrev:
det kan ju stämma,eftersom du sa ju att de klämmer ut om de är stressade, men jag har sett att de har varit stressade bara att de kanske inte riktigt mådde bra när jag hade nitrit.

Då kan den ju klämma fram några vid rätt ``födelsedag´´ låter ju inte helt orimligt. För det var ju så med både guppyn och svärdbäraren. De födde, o har fortfarande svart och svarta pricken kvar.

Den "svarta pricken finns ju alltid där som sagt, även när de just fött...och jag hade ju inga bevis för det där med "delad" födsel, bara mina fria fantasier....:p;):D. Vore kul däremot om jag hade rätt.:eek:[:D][:-159]
#9 - 9 september 2007 20:14
tummen skrev:
Den "svarta pricken finns ju alltid där som sagt, även när de just fött...och jag hade ju inga bevis för det där med "delad" födsel, bara mina fria fantasier....:p;):D. Vore kul däremot om jag hade rätt.:eek:[:D][:-159]

det är alltid roligt om man har rätt..
men en annan sak..
kan de verkligen vara redan på smällen om de har nyss ynglat av sig?
#10 - 9 september 2007 20:19
elinj skrev:
det är alltid roligt om man har rätt..

men en annan sak..

kan de verkligen vara redan på smällen om de har nyss ynglat av sig?

Eftersom de har förrådsbefruktning så bär de flesta honor på flera spermiepaket samtidigt, och behöver alltså oftast inte "träffa" någon hane för att bli med yngel igen....:D
#11 - 9 september 2007 20:27
ok, då förstår jag det..
visst ju att de har lätt att få yngel men så lätt visste jag inte.
ja som sagt va man lär sig.

tur att inte vi människor är såna, (fast vissa är ju såna)..
#12 - 10 september 2007 08:23
elinj skrev:
ok, då förstår jag det..

visst ju att de har lätt att få yngel men så lätt visste jag inte.

ja som sagt va man lär sig.

tur att inte vi människor är såna, (fast vissa är ju såna)..

Homo sapiens har, vad jag vet, INTE förrådsbefruktning, men vi är en av få arter som parar sig för nöjes skull, det kan vara därför några individer då och då [COLOR=red]verka[/COLOR][COLOR=red]r[/COLOR] ha förrådsbefruktning...;):D:p
#13 - 10 september 2007 09:04
tummen skrev:
Homo sapiens har, vad jag vet, INTE förrådsbefruktning, men vi är en av få arter som parar sig för nöjes skull, det kan vara därför några individer då och då [COLOR=red]verka[/COLOR][COLOR=red]r[/COLOR] ha förrådsbefruktning...;):D:p

Mm men nu ska vi inte prata om homo sapiens,, ;)

Nu ska vi vara snälla.
#14 - 10 september 2007 10:05
tummen skrev:

nöjes skull....!?!?!?

åh katten, visste jag inte, får nog ta och snacka med frugan....:)
#15 - 10 september 2007 12:05
Kensa skrev:
nöjes skull....!?!?!?

:D:D:D
#16 - 10 september 2007 12:08
fast det är ju klart.....hon verkar nöjd med de två yngel vi själva har...:-)
#17 - 28 september 2007 08:10
Kensa skrev:
nöjes skull....!?!?!?

Gör du det...;):D

Annons