folktandvården avbetalning

#1 - 4 oktober 2005 04:09
Goddagens.
skulle behöva träffa en trevlig tandläkare för å fixa en taskig visdomstand men just nu hamnar nästan alla pengar ja får över på katten och moppen så de får bli avbetalning och tänkte höra om nån härinne har erfarenhet av det ?

har nämligen ett par frågor om det.
vill du inte skriva här så kan du alltid skicka ett pm :)

God Natt
Raven
#2 - 31 oktober 2005 18:08
[QUOTE=Raven]Goddagens.
skulle behöva träffa en trevlig tandläkare för å fixa en taskig visdomstand men just nu hamnar nästan alla pengar ja får över på katten och moppen så de får bli avbetalning och tänkte höra om nån härinne har erfarenhet av det ?

God Natt
Raven[/QUOTE]
Fick du något svar? lite nyfiken.
#3 - 31 oktober 2005 18:32
[QUOTE=Raven]Goddagens.

God Natt
Raven[/QUOTE]

Om man inte ska sövas ner så kan man få det på avbetalning, vid nersövning så ska hela beloppet vara dem tillhanda innan operationen ens sätts på kö.

Jag är en sådan som inte får ta det på avbetalning då jag måste sövas ner om de ska peta på mina tänder ;)

/Henke
#4 - 31 oktober 2005 19:17
Jag vill inte vara ful på något vis, men om du har moppe så borde du väl ha gratis tandvård? När tandvården börjar kosta så har man väl oftast en motorcykel?
#5 - 31 oktober 2005 19:21
Du vet det finns såna som aldrig växer ur moppeåldern *har jag hört*

Hmm, min far är väl en sån också kan tänka... :D
#6 - 31 oktober 2005 19:24
raven är över 18 om det var det du undra gren :D.
#7 - 31 oktober 2005 20:28
Sluta klanka ner på moppar, de e ett grymt skönt transportmedel. Ingen skatt, ingen besiktning, du kan bränna runt på cykelbanor och den drar nästan ingen bensin. Det enda kassa är dom fruktansvärt höga försäkringspremierna!!!!!!!!!!!!
Så alla borde sälja sina fräscha BMW:s och och köpa en sleten dt från -91. Utan tvekan:rolleyes:
#8 - 31 oktober 2005 20:37
över arton under 20? Man har fri tandvård fram tills det året man fyller 20...

Annars kanske du har en bra kompis som kan gå med på att ge dig en ordentlig käftsmäll; bedövning, operation och eftervård allt i ett. :D
#9 - 31 oktober 2005 20:43
Som sagt så var det inte illa menat. Trodde bara inte det var så vanligt med moppefolk över 15-16 år, men jag antar att det håller på att bli som nere på kontinenten.

Skatten på en motorcykel är försumbar. Jag betalar 174 spänn för min offroad på 600 kubik och besiktar vartannat år, vilket gäller alla hojar som inte är nya. Min försäkring går på 1800 halv/helår (fel ålder, fel kön, fel datum på körkortet, rätt försäkringszon) och jag kör i stort sett nio månader om året. Jag planerar att köpa endurodubbade däck så att jag kan köra resterande tre månader också. :)

Nu gled jag offtopic, men vill återigen poängtera att det inte var illa menat.
#10 - 31 oktober 2005 21:12
off topic.
är 26år moppen kostar 600kr om året i försäkring ser ingen som helst orsak varför ja ska köpa nåt annat ens eumoppe då ja får köra på cykelbanorna som finns där jag bor och dom körsträckor jag har är nästintill alltid under 7km
sen kostar körkort och dom flesta motorcyklar lite förmycket för en som har sjukpension.

on topic.
fick detta i ett word dokument när jag skickade mail och fråga.
http://img.photobucket.com/albums/v218/Raven1234/tand.jpg

Jag är en sådan som inte får ta det på avbetalning då jag måste sövas ner om de ska peta på mina tänder

inget problem för mej använder inte nes bedövningsmedel sen om det är undersökning eller rotfyllning är skitsamma.

Annars kanske du har en bra kompis som kan gå med på att ge dig en ordentlig käftsmäll; bedövning, operation och eftervård allt i ett. :D

räcker å gå ut på stan å va uppkäfti för de alternativet ;) annars har ja goa grannar som kan hjälpa till med sånt :rolleyes:

sen skulle det nog krävas ett mindre godståg med tanke på hur mina tänder sitter och att det gäller en visdomstand
#11 - 31 oktober 2005 21:39
Fan är du bara 26 år raven!... Trodde du var 40-50.. Inget elakt menat men iaf.
#12 - 31 oktober 2005 21:48
[QUOTE=Schull]Fan är du bara 26 år raven!... Trodde du var 40-50.. Inget elakt menat men iaf.[/QUOTE]

inte första gången jag får höra nåt sånt men är lugnt
#13 - 3 november 2005 17:13
nån som varit hos tandkirurg ???

va hos tandläkarn ida och han vågar inte dra en av mina visdomständer så han skickar mej vidare.

fyfan kosta 1708kr tycker det är åt h*****e att inte tänder går under sjukförsäkringen.
#14 - 3 november 2005 19:39
jo det är riktigt dåligt... speciellt som tandvård är skitdyrt, och det egentligen inte finns några garantier för att det över huvud taget finns tid innom de närmsta fyra åren....

Har du provat försäkringskassan...?
#15 - 4 november 2005 05:45
[QUOTE=Gummiankan]Har du provat försäkringskassan...?[/QUOTE]

får redan reducerat då jag är under 29.

och det egentligen inte finns några garantier för att det över huvud taget finns tid innom de närmsta fyra åren....

menar du till kirurg ???
för isåfall stämmer de inte riktigt.
kan räkna med runt 1månads väntetid men då jag sagt till att jag finns tillgänglig jämnt så kan kirurgen ringa på onsdag nästa vecka typ.
gäller en privat kirurg.
#16 - 4 november 2005 09:12
nej jag tänkte på den vanliga tandläkaren jag, det tog mig ett år att få en ny tid efter de sabbade en lagning. Resultat: ett åt och åtta månaders tandvärk.
#17 - 4 november 2005 09:16
ööhh ok själv tog det 13 dagar från det jag ringde tills ja kom till min tandläkare.

kanske dags å titta på privattandläkarna.

dom kna va dyrare men även bra mykcet billigare än folktandvården.

är runt 3-4 veckors väntetid hos min lokala folktandvård så de kan man inte direkt klaga op
#18 - 4 november 2005 10:00
[QUOTE=Raven]nån som varit hos tandkirurg ???[/QUOTE]

Jag har! Något speciellt du ville veta? Det var ett tag sen och då har jag för mig att jag inte behövde betala mer än att jag fick frikort. Synd att det inte funkar så längre.
#19 - 4 november 2005 10:55
Marlin undrar mest om dom kör med avbetalning.

har LITE kort om pengar just nu.
#20 - 4 november 2005 13:31
"inget problem för mej använder inte nes bedövningsmedel sen om det är undersökning eller rotfyllning är skitsamma."

:eek: Har du gjort rotfyllning någongång Raven?
#21 - 4 november 2005 13:36
0206 gjorde jag en rotfyllning så ja gladys har gjort de så det är inte bara snack.

igår satt tandläkarn å både borra å peta i en nerv men det som gjorde mest ont va en av käkmusklerna som krampa.

dels har jag rätt hög smärttröskel på gott å ont.
dels så vet jag att när jag går ut från tandläkarn så kommer jag inte ha ont längre vilket också hjälper till att uthärda smärtan.

däremot kommer jag nog begära bedövning hos kirurgen.
dom kommer nämligen få skära upp tandköttet för att få ut visdomstanden
#22 - 4 november 2005 13:50
fy fan :p jag som ogillar borrningar i flera steg :D.
tillex en tvåstegs borrning som jag håller på med nu.
#23 - 4 november 2005 13:52
vanesak.

dratt å borat te höger å vänster upp å ner
#24 - 4 november 2005 13:53
det är inte skönt precis... :D men det är bättre än att gå och dregla och lespa i en halv dag.
#25 - 4 november 2005 13:55
haha precis.

inte varit med om det själv men en ja träffat hade varit hos tandläkarn och åkte hem och märkte inte att hon satt å dregla utan undra varför folk titta lite snett på henne.
när hon kom hem hade hon en stor blöt fläck på tröjan
#26 - 5 november 2005 14:26
Jag är inte så känslig när det gäller tandläkare heller, men när det kommer till rotfyllning.. Jag fick tom 2 sprutor!

När man har gått med [color=#ff0000]TANDVÄRK[/color] ett tag uppskattar man bedövningen!!!
#27 - 5 november 2005 14:27
[QUOTE=Raven]0206 gjorde jag en rotfyllning så ja gladys har gjort de så det är inte bara snack.
[/QUOTE]

Varför?
#28 - 5 november 2005 14:55
bedövningen tar inte.
efter 15-20sekunder har över 85% av bedövningen släppt så det är tämligen meningslöst att använda bedövnig sen gör det inte så ont.

är väldigt vanligt att folk pratar om att de va så hemskt gjorde så ont och dylikt vilket tenderar till att få andra att överdriva hur ont det kommer göra när dom ska dit till exempel.

kan säga att det är samma bedövningsmedel som används vid gastroskopi.
där han läkarn precis få ner slangen innan bedövningen släppte.
får se hur det blir hos kirurgen men ska fråga om alternativa bedövningssätt.
annars får jag väl ta med en gummiklubba och fixa det själv ;)
#29 - 5 november 2005 16:59
knepigt
#30 - 5 november 2005 18:21
[QUOTE=greken]Sluta klanka ner på moppar, de e ett grymt skönt transportmedel. Ingen skatt, ingen besiktning, du kan bränna runt på cykelbanor och den drar nästan ingen bensin. Det enda kassa är dom fruktansvärt höga försäkringspremierna!!!!!!!!!!!!
Så alla borde sälja sina fräscha BMW:s och och köpa en sleten dt från -91. Utan tvekan:rolleyes:[/QUOTE]

HAhaha :) Tycker du att det är en hög premie på moppe. Prova då att försäkra min bil. +20000:-/år och dessutom 6000:- i självrisk i fall något händer. Fast o andra sidan så är det jag själv som valt bilen, då får man skylla sig själv :D
#31 - 5 november 2005 18:32
[QUOTE=Gimbo]Prova då att försäkra min bil. +20000:-/år och dessutom 6000:- i självrisk i fall något händer. [/QUOTE]

Kör du omkring i en förlorad rymdkapsel från det forna Sovjetunionen, eller...????:p
#32 - 5 november 2005 19:07
[QUOTE=sockerconny][QUOTE=Gimbo]Prova då att försäkra min bil. +20000:-/år och dessutom 6000:- i självrisk i fall något händer. [/QUOTE]

Kör du omkring i en förlorad rymdkapsel från det forna Sovjetunionen, eller...????:p[/QUOTE]

Haha!! Man kan nästan tro det om man går efter vad försäkringsbolagen tycker :)
#33 - 5 november 2005 19:12
[QUOTE=sockerconny][QUOTE=Gimbo]Prova då att försäkra min bil. +20000:-/år och dessutom 6000:- i självrisk i fall något händer. [/QUOTE]

Kör du omkring i en förlorad rymdkapsel från det forna Sovjetunionen, eller...????:p[/QUOTE]

låter mer som ett lågflygande reaplan haha.

även mopeder kan va svinaktigt dyra att försäkra.
mattläggarn köpte en 30 moppe te sin pojk.
6000kr helförsäkring och då stog försäkringen på fadern 2 godkända svindyra lås rätt område parkerades i garage hemma.
fråga för ett par år sen va en halvförsäkring på min förra moppe skulle kosta.
en suzuki k50 1978 års modell.
drygt 2700kr för halvförsäkring.
#34 - 5 november 2005 20:12
Hallå....? En moppe är typ det farligaste man kan köra!!! Speciellt som de ofta är hyggligt trimmade. Jag blev omkörd av en dito utanför säve, och då är inte min högerfot en av sveriges lättaste. Tänk att krocka med en moppe i 100km/h. Man går ifrån sammanhängande materia till något med samma konsistens som trolldeg....
#35 - 5 november 2005 20:28
precis och dom flesta som kör trimmat är småpöjkar som inte klarar av trafiken direkt.
det roliga är att nu börjar snuten sätta fast föräldrarna mer å mer när deras ungar kör trimmat.

ja ska inte säga nåt om att det är fel att köra trimmat vore hyckleri och dubbelmoral då jag kört trimmat sen 080800 då ja köpte min första moppe men man ska oavsett om man krö trimmat eller ej köra ansvarsfullt.

de du beskriver Gummiankan låter som buskörning och inget man bör göra bland folk.

bara undrar en sak.
är det nån som vet var alla småpöjkar får uppåt 12000kr ifrån å köpa trimm för ?
föräldrarna vet ju aldrig nånting :rolleyes:
#36 - 5 november 2005 20:42
vill inte veta hur det går när jag skaffar min lättmc. dom kan gå 120+ nerstrypta :p
#37 - 5 november 2005 20:54
inte för att skryta men...
/me är 27 år och har aldrig haft hål eller andra dåligheter i tänderna
:D
#38 - 5 november 2005 20:59
[QUOTE=Tastyfish]vill inte veta hur det går när jag skaffar min lättmc. dom kan gå 120+ nerstrypta :p[/QUOTE]

Vänta tills du får något som gör +280km/h :D
#39 - 5 november 2005 21:01
[QUOTE=Peppz]inte för att skryta men...
:D[/QUOTE]

Är 28år och har haft hål lite då och då. Hur tusan bär du dig åt? Var glad för att du har klarat dig!!! :)
#40 - 5 november 2005 21:07
[QUOTE=Peppz]inte för att skryta men...
:D[/QUOTE]

lyckost

[QUOTE=Tastyfish]vill inte veta hur det går när jag skaffar min lättmc. dom kan gå 120+ nerstrypta :p[/QUOTE]

och va drömde du sen ;)
är inga större problem å trimma en moppe så den får starkare motor än en lätt mc.
gränsen går runt 15hk och med köpetrimm är 21hk inga problem.
läste om en skoter nere i spanien som va bänkad på 48hk.

120+ låter optimistikt i mina öron.
i polarns garage står en suzuki 125cc strypt 14hk och gör runt 110-115km på motorväg.

högst osäker då det va länge sen ja läste det men vill minnas att yamaha rd125 ostrypt gör typ 130km enligt handboken.

s
#41 - 5 november 2005 21:10
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=Tastyfish]vill inte veta hur det går när jag skaffar min lättmc. dom kan gå 120+ nerstrypta :p[/QUOTE]

Vänta tills du får något som gör +280km/h :D[/QUOTE]

finns ett fordon jag skulle vilja provköra men ärligt talat vette fan om man skulle våga sätta sej på den.

suzuki hayabusa.
ser ut som vilken sporthoj som helst men motorn va senast ja läste om den på 625 stabila hästar.
det är en hoj som utan problem gör en bortåt 400+ om bara växellådan hänger med.
får nog använda 1liter snabblim om man ska kunna sitta kvar :rolleyes:
#42 - 5 november 2005 21:45
Visst kan man köra försiktigt, men man kan inte ta förgivet att andra trafikanter gör det. Och på en moppe är man ganska oskyddad.
#43 - 5 november 2005 21:51
jo de är just därför det är olämpligt att trimma när man är 15.

det tar tid att lära sej å läsa trafiken.
veta var dom dumma kurvorna finns.
dom idiotiska korsningarna.
var gupp&hål finns
ochsåvidare

har kört över 3000 mil sen jag började köra för drygt 5år sen och har fortfarande inte krockat nångång och det beror dels på känsla för trafiken dels att jag för det mesta tar det lugnt och dels aldrig förväntar mej att andra ska se mej och dels på mitt "sjätte sinne" vilket jag lärt mej att lita på.

Annons