för bra filter?

#1 - 20 mars 2005 18:25
jag har ett ytter filter (eheim 2213) och det pumpar för dåligt.. kan det vara att mitt filter är för täppt? ingen ting kommer iaf igenom.. ska jag byta filter?
#2 - 20 mars 2005 19:00
Pumpar för dåligt för vadå ?
Vad har du i filtret ?
Har du något förfilter ?
När gjorde du rent filtermaterialet senast ?
Har gu gjort rent slangarna ?
Är det veck på någon slang ?
Har det pumpat dåligt hela tiden du haft det, eller har effekten avtagit succesivt ?
Är filtret underdimentionerat för sin uppgift är det förståss läge för att uppgradera, annars är det vettigare att åtgärda det som inte fungerar som avsett, anser i alla fall jag.
#3 - 20 mars 2005 20:42
ingen stark utblås
sand först sen tätull
förfilter?
nytt filter matrial
ja det har jag..
litegrann
jag hade annat filter förut det pumpade mycket bättre
#4 - 20 mars 2005 23:18
Sand?
Tätull?
Prova med lite mer "genomsläppliga" material.
Eheim har faktiskt ett särskilt förfilter, men man kan också ha en bit filtermatta på insugsröret, förlänger intervallerna mellan rengöringen.
2213 är ju inget filter med turboläge, om man säger så, men det den gör, gör den bra :)
Den lär skall vara avsedd för akvarier upp till 200 liter har jag för mig. Jag har den i ett 100-liters och det är det inte för kraftigt för. Skulle jag ha det i ett normalt 200-liters skulle jag nog vilja ha ett innerfilter som komplement för cirkulationens skull. I ett 200-liters där en svag cirkulation eftersträvas räcker det säkert till.
När du skriver sand föreställer jag mig att det är någorlunda fin sand, annars skulle jag kalla det grus, och då blir det troligen för tätt. Prova med ett tomt filter och se om det pumpar bättre.
#5 - 20 mars 2005 23:24
ok ;) jo jag har ett innerfilter med men ska jag ha samma filter lr ska jag byta? det var kraftigare utblås förut
#6 - 21 mars 2005 06:04
Vad är det för akvarium det skall gå i, typ och storlek?
Prova att köra det tomt för att se om det pumpar bättre först, innan du bestämmer dig för hur du skall göra, för det är ju du som slutligen måste avgöra hur du skall göra.
Det kan ju vara både för litet och tillfyllest. Lite svårt att uttala sig om man inte vet omständigheterna, eller hur :)
#7 - 21 mars 2005 09:52
hehe jo ;) det är 250 liters fick pumpen när jag köpte det.. ska testa när den är tom.
#8 - 21 mars 2005 13:16
Bra filter men lite litet, men är det inte för stor belastning kan det nog gå.
#9 - 21 mars 2005 14:50
hehe ok :P

Annons