För fet mat?

#1 - 4 september 2004 07:47
Ibland undrar jag om jag ger mina malawis för fet mat. En del har lite onaturlig form tycker jag, alltså för mycket kropp och för lite fenor. Det är ju fenorna som är snygga...
Köpte nyligen nya firrar och deras form var mkt snyggare än dom jag har. Jag matar med pellets gjord på vegetabiliskt fett och egen räkmix gjord på bla oskalade räkor och gröna ärtor.

Vad kan jag ändra på när det gäller maten?
#2 - 4 september 2004 08:00
mata med andra frysfoder, som ex. små krill, mysis, cyclops, svarta mygglarver osv...

Mvh Malawi´n
#3 - 4 september 2004 08:04
Fast vill han få ner tillväxten på sina Malawis bör han väl snarare öka andelen vegetabilier än trycka på med mer kraftfoder.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 september 2004 08:14
Man kan ju också dra ner på matningen.
#5 - 4 september 2004 08:22
Atkins (minimalt med kolhydrater i dieten) funkar ju på möss och människor...
Undrar hur det är med fisk egentligen?
Havregryn har jag för mej ansågs vara för fettbildande vilket då skulle vara en indikation på att Atkins principer också gäller för fisk. Och i så fall skulle man ge fisken mer protein än kolhydrater för att minska fettbildningen. Snarast i så fall ersätta ärtorna med riktigt fiberrika vegetabilier med lågt glykemiskt index.
Detta bara ett rent spekulativt inlägg...
#6 - 4 september 2004 09:28
Eller kan man ändra i räkmixreceptet? Nu har jag 1 kg räkor och 1kg ärtor + lite vitaminer och spirulinatabletter. Jag hade nämligen tänkt göra en sats idag. Hur ser eran räkmix ut?

Annons