För hårt flöde...

#1 - 25 mars 2010 17:48
Hej jag har ett litet problem eller jag tror det är ett problem iaf.
Det är så att jag har en pump på 2500 L/H i mitt 500 Liters akvarium, strålen som blev var mycket kraftig. Jag byggde sedan ett strilrör som nästan är lika långt som akvariet med en massa hål i, men nu svajar alla växter i akvariet ganska mycket.. Vet inte riktigt vad jag ska göra.. kanske kan fixa en film senare så ni får se själva..

Mvh Zebbe
#2 - 25 mars 2010 18:00
vad har du för fiskar i? är det ett innerfilter? finns inget sätt att justera flödet på filtret?
#3 - 25 mars 2010 18:53
Det är tänkt att jag ska ha SA... Scalarer, Corydoras, Ancristus, 1 Stor gibbiceps, Svärdsbärare de 2 sist nämnda har jag i dagsläget.

Det är en cirkulationspump som jag gömt bakom en vägg av filtermaterial.. Nej det går ej att justera flödet :(
#4 - 25 mars 2010 21:05
Har du proppat strilröret? Kan ju borra ytterligare hål i änden i så fall, att lösa det genom att få ner själva flödet är nog värre.. Det finns ju förvisso dimmer till fläktar och liknande (tyristor) men för att veta exakt vilken typ du behöver krävs mer kvalificerad hjälp än mig [:o]
Helt okunnig elmässigt bör du inte vara och jag kan nog garantera att det blir dyrare än att köpa en mindre pump.
Bilagor:
#5 - 25 mars 2010 21:33
Tack, ska kolla upp det.
#6 - 25 mars 2010 21:48
Du kan göra hålen större i strilröret för att minska hastigheten på vattnet och antagligen får du lugnare vatten. Är bara skalarerna som inte gillar strömt vatten och kan stå och trycka men prova och se först. Kan ta lite tid innan fiskarna vänjer sig ibland beroende på hur de har gått innan men om de står och trycker efter några dagar bör du borra fler eller göra hålen större.
#7 - 25 mars 2010 21:57
Helt apropå så borrade jag 6mm hål i mitt hemmasnickrade strilrör, 1000l/h pump till 222L och tycker det är väldigt lagom nu.
#8 - 26 mars 2010 09:55
Komiskt igentligen... När jag fick mitt 500 liters köpte jag två budget aquaEl pumpar och då var det på tok för dålig cirkulation. Så köper jag den hör no-name pumpen och får alldeles för mycket :P

Annons