Jag har bara väntat på att mina nitritvärden ska sticka i höjden då jag under en kortare tid fyllt på med malawiciklider.
Akvariet är på 540l och har varit i gång i ca 3 veckor. Det finns 27 Malawiciklider i karet och 4 ancistrus och 2 Fläckiga pansarmalar.
För att prova har jag stickor (vilket många säger funkar dåligt), men värdena börjar nu gå från 50 till 100.
Jag gjorde vattenbyte för 2 dagar sedan men ser ingen vikande tendens. :mad:
Fiskarna är pigga och hungriga.
Tycker att vattnet börjat bli mer grumligt också.
Hur gör jag bäst för att få ner värdena?
Eller kan det vara stickorna som spelar mig ett spratt då fiskarna verkar må bra? :confused:
Om dina stickor visar ett nitritvärde på mellan 50 till 100 och dina fiskar är pigga och äter så finns det ett antal scenarier.
1. Någon har försiktigt smygit in och placerat en plasmatv framför ditt kar med ett tidigare inspelat scenario med levande fiskar.
X. Du har inte visat resultatet för fiskarna så de vet inget (omvänd placebo-effekt)
2. Din "test" visar fel
Jag skulle tro på en solklar bortaseger i detta fall!
För övrigt anser jag att alla teststickor bör förpassas till snabbspolningen!
MVH Lasse
PS. Du kan ha nitrit fortfarande så följ de råd som getts i tidigare inlägg. Mata ytterst försiktigt - nitrivec varje dag i minst 2-3 veckor. Mata inte varje dag i början. Svälta ihjäl fiskar? Hur många har hört talas om det? Mata ihjäl fiskar? Vem har inte hört om det?