För höga nitrit värden!

#1 - 25 september 2007 21:01
Gjorde ett nitrittest och upptäckte att jag har för höga värden. Nu undrar jag om jag ska göra ett vattenbyte och ha i vattenberedningsmedel och sen ha i nitrivec eller ha i nitrivec direkt utan vattenbyte och beredningsmedel?

Mvh Marcus
#2 - 25 september 2007 21:04
Efter vad jag har läst i olika trådar så går åsikterna isär. Jag fick också utlag på nitrit-testet i söndags, och då bytte jag 40% vatten, hade i EasyBalance i det nya vattnet samt doserade Nitrivec i karet. Nu kör jag med Nitrivec i 10 dgr, men tänker inte byta vatten om inte halten nitrit stiger ännu mera.
#3 - 25 september 2007 21:09
maka skrev:
Efter vad jag har läst i olika trådar så går åsikterna isär. Jag fick också utlag på nitrit-testet i söndags, och då bytte jag 40% vatten, hade i EasyBalance i det nya vattnet samt doserade Nitrivec i karet. Nu kör jag med Nitrivec i 10 dgr, men tänker inte byta vatten om inte halten nitrit stiger ännu mera.

Så du rekomenderar att köra både och?
#4 - 25 september 2007 21:11
En liten fråga till: kan man använda pmdd under tiden man änvänder nitrivec?
#5 - 26 september 2007 00:25
När jag haft nitrit brukar det räcka med att göra ett ordentligt delvattenbyte. Vet inte hur det står till med syresättningen i ditt kar, men den är iaf av stor betydelse om du vill sänka nitrithalterna, detta då de bakterier som omvandlar nitriten till nitrat är beroende av syret under denna process. Vad jag har förstått innehåller Nitrivec ovan nämda bakterier. Att köra detta medel samtidigt som du använder ett växtnäringsmedel som innehåller nitrat är väl inte att rekomendera.Nitrat kan under syrgasbrist "omvandlas" till nitrit. Nitratet i pmdd som du tillfört i kombination med dålig syretillförsel kanske är den ursprungliga boven till att nitrithalterna ökat?. Byt till ett växtnäringsmedel som inte innehåller nitrat (eller iaf lugna dig med växtnäring tills du fått bukt på nitrithalten) och se till att ha en god syretillförsel. Tänk dock på att inte överdriva syretillförseln då syret "konkurrerar" med CO2 vilken, som du kanske redan vet, är väldigt viktig för dina växter som du verkar mån om.
#6 - 27 september 2007 20:59
Då väntar jag med pmdd tills det stabiliserat sig.
Tackar för svaren

Mvh Marcus
#7 - 28 september 2007 15:48
Jag hade lyckat resultat med ca 50% vatten byte följt av 30% vatten byte 2 dar senare + Toxivec och Nitrivec i ca 10 dagar...

Annons