För högt PH-värde

#1 - 2 maj 2009 11:16
Hej!

Jag har startat upp två akvarier där det ska gå apisto/diskus (håll tummarna att det kommer gå bra). Problemet är att det är för högt PH.
Jag har tillsatt Waterlife 6,5 buffer två tsk. i två dagar, men PH har inte sjunkit nämvärt. Hur många dagar kan jag fortsätta att tillföra 6,5 buffer? Vi har egen brunn där PH ligger på nästan 8.

/Inger
#2 - 2 maj 2009 11:35
Nu vet jag inte hur många, men alkottar ska funka.finns nog lite artiklar här om det, sök på google.Mangrove rötter sänker väll också ph't.
#3 - 2 maj 2009 11:52
Jag har rötter, men inte för att sänka PH. Tror att det är delade meningar ang. rötter för att sänka PH.
Jag får vänta på fler svar.
#4 - 2 maj 2009 12:34
Enda reella möjligheten att kunna "styra" pH mot lägre värden (t.ex pH 6,6) över tiden blir nog med tillsats av CO2. Med tanke på erfoderliga delvattenbyten för diskussarna så blir det väl knepigt med pH-sänkande preparat typ Waterlife 6.5? Rötter eller liknande sänker knappast pH vad jag har märkt. Även torvfiltrering blir ju för jobbigt i längden.
#5 - 2 maj 2009 13:31
Vad har du för KH och GH?

MVH Lasse
#6 - 2 maj 2009 16:55
gullefjun skrev:
Hej!

Jag har startat upp två akvarier där det ska gå apisto/diskus (håll tummarna att det kommer gå bra). Problemet är att det är för högt PH.

Jag har tillsatt Waterlife 6,5 buffer två tsk. i två dagar, men PH har inte sjunkit nämvärt. Hur många dagar kan jag fortsätta att tillföra 6,5 buffer? Vi har egen brunn där PH ligger på nästan 8.

/Inger

Om det är odlad diskus du har i karet hade jag inte brytt mig om att klabba med pH-sänkningar. Jag har mina odlade diskusar i vanligt kranvatten som håller pH 8,1 och de mår alldeles förträffligt.

Vildfångat är en annan grej...
#7 - 2 maj 2009 17:37
Jepp, och särskilt Heckeldiskus. Jag kör med et pH runt 7 till mina diskus och har haft odlade men numera är det VF.
Då är det sämre att hålla på att klabba med ditt pH så du får svajiga värden, utan kör med rötter och ev. alkottar så du får ett stabilare pH på lång sikt:).
#8 - 2 maj 2009 17:49
GH ligger på c:a 6
KH strax under 6
PH just nu runt 7,4
Alkottar?! Dom där små, undrar om dom finns här uppe i Sundsvall också *skratt* får ut och leta.
Så du tycker inte jag ska köra med waterlife Ph-sänkning?

/I
#9 - 2 maj 2009 17:53
Tycker och tycker, men att använda en massa preparat i karet ser jag ingen direkt idé i, annat än att plånboken blir tunnare.
Kör du med pH-sänkare så bör du fortsätta med detta vid vattenbyte och då blir det en del laborerande var gång. Detta kan faktiskt vara en bidragande orsak till att man inte tycker det är lika kul med akvarium och vattenbyte med sämre vattenkvalité som följd...
Men det är mina tankar och hur jag skulle göra om jag vore i dina kläder:).
Alkottar går annars att skicka på posten:p, men kolla vid åar då de gillar att stå surt.
#10 - 2 maj 2009 18:06
Men eftersom diskusar b.l.a. (som det står skrivet överallt) ska ha lågt Ph så vill jag ju bara att det ska bli rätt från början (jag har beställt odlade). Dom ska ju ett ph under 7 har dom lärde skrivit, så vad ska jag gå efter?
Kan lugnt påstå att plånboken är tunn just nu efter allt inhandlande av växter m.m.
Har häng in en liten påse med torv? Är det ok?
Känns tryggt att man har er zoopetare att fråga.

/Inger
#11 - 2 maj 2009 18:17
Torv är ett bra sett att sänka PH med tänk bara på att nu att det inte sänks för mycket med torven.
#12 - 2 maj 2009 18:24
Nu känns det som jag kommer med dumma frågor, men hur sänker jag Ph för mycket med torven??
Tänk, vad man har mycket att lära.

/I
#13 - 2 maj 2009 18:37
gullefjun skrev:
Nu känns det som jag kommer med dumma frågor, men hur sänker jag Ph för mycket med torven??

Tänk, vad man har mycket att lära.

/I
Kanske för att det är väldigt effektiv metod,vad du ska sträva åt är en jämn PH och det får du om du kör med en annan metod som dem andra har förklarat för dig:)
#14 - 2 maj 2009 21:29
gullefjun skrev:
GH ligger på c:a 6

KH strax under 6

PH just nu runt 7,4

Alkottar?! Dom där små, undrar om dom finns här uppe i Sundsvall också *skratt* får ut och leta.

Så du tycker inte jag ska köra med waterlife Ph-sänkning?

/I

Helt OK vatten till odlad diskus, gör inget mer.
#15 - 3 maj 2009 06:21
En fråga till bara. Vad har ni för temp. på vattnet? Är 27-28 grader ok?
Tack snälla för alla svar.

/Inger
#16 - 3 maj 2009 07:02
Det beror lite på storlek på diskus, men du ligger kanske i det lägsta laget om du har 27, 28 och upp till 30 är bättre om du kan hålla. Är fisken små så är det runt 30 och lite däröver du bör ligga:).
Nackdelen är att dina Apistos inte alltid gillar lite högre temp så du får göra en avvägning där.
#17 - 3 maj 2009 09:01
Diskusarna jag bestället är 5-7 cm, så då höjer jag ett par grader då.
Mina Apiston (som jag inte har beställt än) kommer att gå i ett eget kar.
Tack än en gång,

/Inger

Annons