För kraftig cirkulation?

#1 - 9 juni 2002 13:02
Jag undrar över hur för kraftig cirkulation påverkar fiskarna. Mitt stor dilemma är följande: Jag arbetar som extrapersonal på ett akvariemuseum där karantänsavdelningen består av ca. 10 st 200-literskar. Enligt min egen åsikt så har alla dessa akvarium en allt för kraftig cirkulation och vissa fiskar får kämpa för att stå på samma ställe i akvariet (t.ex. altum, gobi och kulfiskar m.m.)Varje akvarium saknar inredning (utom ett med en sötvattensrocka, sand)och är utrustade med en filtermatta (ca. 1 dm tjocka)som täcker en av kortsidorna bakom denna står ett EHEIM filter modell 2252 med fullt tryck med utblåset genom en slang genom filtermattan. Min önskan är alltså att strypa utblåset så att cirkulationen inte blir så stark (men detta tycks inte falla alla i smaken), är denna tanke felaktig. Enligt mig så skall fiska som t.ex. altum S. inte ha speciellt kraftig cirkulation för att må bra, det räcker väl med regelbundna vattenbyten och en vibrerande vattenyta för att förhållandena skall vara bra. Obs! en liten förfrågning. I ett akvarium går det fyrögonfiskar och dessa verkar till vis mån gilla den kraftiga cirulationen, stämmer detta? Hoppas att jag kan få någon hjälp med detta, tack på förhand.

Mvh
Jesper Flygare

#2 - 9 juni 2002 15:39
Jag tycker nog att det är ganska lagom cirkulation, det är inte ofta det är för kraftig. Vist pumpar 2252 ca 1000liter/timme?, och det är i mitt tycke lagom, ju mer cirkulation, desto syrerikare vatten. Men jag kan förstå att stora altum kanske kan ha vissa problem, men det ska inte göra dem illa.
Fyra ögonfiskarna trivs nog i starkt strömmande vatten, som du antog.
Men hur stark cirkulation man ska ha, är lite av en smak sak..., jag tycker att man ska ha ganska kraftig, men det beror på vad man ska ha för fiskar. I mitt 250 liters m diskus har jag pumapar som pumpar ca 1500 l/timme och de trivs bra.
/Lukas

#3 - 17 juni 2002 06:34
Jag har Fyrögonfiskar (10 st) hemma. De gillar starkt strömmande vatten, men vill gärna ha stenar och/eller rötter som sticker upp en bit ur vattnet så att de kan lägga sig och vila (stranda) på dem.

//Annika

#4 - 17 juni 2002 06:52
Jag tycker att cirkulationen i akvariet är på tok för kraftig. Folk blandar ihop vattnets rörelse i akvariet med hur mycket vatten som cirkulerar genom filteret. Det tomma akvariet utan bakvatten du beskriver går inte jämföra med ett inrett. Man borde sätta ett rör med hål i på utblåset eller åtminstone rikta det mot frontrutan så att ena änden av akvariet får lägre ström.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> det är inte ofta det är för kraftig <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag har sett hur många nybörjarakvarium som helst där fiskar i 50-litersakvarium plågas i något som närmast kan beskrivas som en fors. Det man vill åstadkomma är rejäl filtrering och syresättning men det måste finnas ställen där fiskarna kommer undan. Ofta räcker det som sagt att rikta utblåset från bakrutan mot fronten, inte diagonalt (detta gäller givetvis inte strömakvarier eller malawirev, men även där är det viktigt med bakvatten.

Mvh.

Ola

Annons