För långsam jäsning??

#1 - 9 mars 2004 16:40
Hej!

Har kört igång med CO2 á la mäskflaskor. Tillredning enligt en del trådar jag sett här på forumet:

1 liter vatten
3 dl socker
7,5 tsk gelatin

Värmning i kastrull och sedan lät jag det svalna några timmar så att det bildade en hyfsat fast gelé. Tillsatte sedan 1dl vatten, 1msk socker och ett halvt paket torrjäst.

Kopplade två sådana satser till karet och mäsken körde igång och puttrade på. Efter det att sockret i "aktiveringssatsen" tagit slut puttrar det nu väldigt försynt. Ca 1 bubbla/10s. Detta känns som alldeles för lite? Vad har ni för bubbelfrekvens i era kar? Är inte 0,1 bubbla/s för lite för ett 300l?

Jag kan ju konstatera att några syrebubblor ser jag inte röken av på växterna, men det kan ju i och för sig bero på näring el. belysning.

Använder ni så mycket som 7,5 tsk gelatin / liter vatten? Med tanke på hur långsamt det puttrar blev jag ju sugen på att minska mängden.

// Martin
#2 - 14 mars 2004 19:38
Jag hittade ett recept på mesk, utan gelatin. 1 liter vatten 2 dl socker och 25 gram gäst. Jag startade denna blandning under kvällen och efter 30 minuter hade jag ca 1 bubbla i sekunden. Prova med en sådan blandning istället.
#3 - 14 mars 2004 20:58
Har precis bytat en flaska mot en ny med 1 matsked gelatin, d.v.s. halverad mängd - får se om det fungerar bättre.

Diamen - jag har kört helt utan gelatin tidigare, men min erfarenhet var att en falska bara varade en vecka då. Skulle gärna vilja ha en stabil men längre jösningsprocess - därav gelatinen.

// Martin
#4 - 14 mars 2004 21:24
Hur ofta bör det komma en bubbla, hur har det funkat i din anläggning. Jag har ett 180 liters akvarium, tror du att de är förmycket med en bubbla i sekunden?
#5 - 14 mars 2004 21:27
Det uppfatting jag har fått är att det är väldigt beroende av hur väl du löser upp koldioxiden. Det finns de som kan svara dig bättre, men jag tror inte att 1 b/s kan vara för mycket om du kör med syresten el. liknande.

// Martin
#6 - 14 mars 2004 21:40
Jag fördelar CO2 med hjälp av pumpen då impellern i pumpen slår sönder bubblorna mycket finare än i syrestenen. Fick tips i ett annat forum. Dessutom skickar jag CO2 ut i hela akvariet på detta sett. Kan det vara nå´n sanning i det? Är bara nyfiken, jag har inte särskilt stor erfarenhet av detta. Fick tips om gelatinblandning,

"Bättre är att göra mäskblandningen med gelatin.
Blanda 2.5 msk gelatinpulver med en dl vatten och 3-4 dl socker. Värm sedan upp detta så att allt gelatin löser sig. Häll sedan ner lösningen i petflaskan och ställ ut/i kylen i 24 timmar. Ta sedan ut flaskan och värm den till rumstemp och häll sedan på en blandning med 1 dl 40 gradigt vatten med en påse torrjäst i (50 g) ovanpå gelatinlösningen. Sätt sedan ihop systemet enligt akvarieguiden."

Kanske hjälper dig med bättre effekt på dina växter, jag vet inte, men det var lite andra propotioner än vad du skrev.
#7 - 14 mars 2004 21:50
2,5 msk gelatin = ca 7 tsk = enligt gelatinförpackningen.

Torrjästen har jag däremot kört med 1/2 paket istället för ett helt.

Så det blir väl typ samma recept?

// Martin
#8 - 14 mars 2004 22:08
Om ni gör lite sökningar i forumdelen så kommer ni hitta en massa svar på era frågor.

Men en anledning till varför du får så få bubblor är kanske att flaskan är för kall.

Sedan hur ofta det skall bubbla beror på hur bra CO2't löses upp i vattnet. dvs beroende på om du använder syresten, co2 bell eller skickar in det i filtret. Den perfekta mängden co2 hittar du genom att mäta KH och PH för att sedan jämföra dessa mot denna tabell.
http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=417
Observera dock att växterna förbrukar mer CO2 på dagen och ingenting efter att lyset släckts.

Om man matar akvariet med för mycket CO2 så kommer fiskarna att må mycket illa se därför upp med mängden CO2 på natten.
#9 - 14 mars 2004 22:12
Mäskens temp är nog ganska rimligt - finns ingen värmekälla i närheten tyvärr.

Jag har läst ganska mycket kring frågan här på forumet, men det ges många bud kring en del saker och det som fungerar för vissa fungerar inte för andra...

Tack för din tråd!

// Martin

Annons