För liten bänk

#1 - 11 oktober 2004 19:29
Fråga 1: Jag har köpt ett 50-liter akvarie med välvd framruta. Måtten på bänken är 58,5x29cm. Karet är 60x30cm (30cm på det bredaste stället). Glaset är ca 3-4mm.
Gör det något att akvariet går utanför bänken?

Fråga 2: Under akvaiet sitter en 1-2mm tjock kartongskiva fastlimmad. Varför?

Fråga 3: Behöver jag ha en frigolitskiva under? Kan tilläga att bänken är av trä och där står nu ett 20liters utan frigolitskiva.

Fråga 4: Med akvariet fick jag ett innerfilter. Enligt instruktionerna ska det pumpa 450l/h. Räcker det? Skall ha ancistrus yngel och platy, kanske guppy. Man kan ändra både styrka och luftintag på den (tror jag).

Fråga 5: Jag fick även med en doppvärmare på 100w. Räcker det till mitt 50-liters kar.

Tacksam för svar. Ni behöver inte svara på allt själva, utan kan hjälpas åt.
#2 - 11 oktober 2004 19:52
Är karet begagnat eller nytt?

Är det begagnat så kände väl förra ägaren för att ha en pappskiva under. Är det nytt så kanske pappskivan bara sitter fäst med några limklickar och har agerat transportskydd.

Frigolitskivan jämnar ut underlaget lite och skyddar mot mindre ojämnheter. Den fungerar också som isolation från den kallare bänken. Men du MÅSTE inte ha en frigolitskiva.

450 liter/timme räcker gott och väl, du kanske till och med behöver minska flödet något. Men det ser du nog när du sätter igång det.

100w doppvärmare räcker för att döda fiskarna utan problem om den hänger upp sig. Gängse rekommendation är ca 0,5 watt per liter, men det gör inget att du har 100 watt. Du kan ju använda den igen om du skaffar större akvarium i framtiden.
#3 - 11 oktober 2004 19:53
Låter som aqua el 50liters kit ?
#4 - 11 oktober 2004 20:00
1) Skaffa en spånskiva att lägga ovanpå bänken, det är inte mycket som sticker ut, men jag skulle inte satsa på det.
2) Troligen något för transporten. Ta bort den och
3) lägg en frigolitskiva under. 0.5 eller 1 cm räcker. Liggunderlag fungerar också bra.
4) Ja det räcker. Det kommer troligtvis inte pumpa så mycket med filtermaterial och lite smuts i filtret, men det räcker. Förutsatt att du inte överbelastar karet förstås, och att filtervolymen är tillräcklig.
5) Jajamän, det räcker och blir över. Står det inte på värmaren hur stora kar den klarar? Det gör det på min Jäger.

Lycka till!
#5 - 11 oktober 2004 20:00
Holmby: Karet är nytt. Pappskiven sitter limmad som om den ska vara där. Jag har en 25w doppvärmare som ligger och skrotar, den kanske är bättre?

Edlund: Jag köpte det utan kartong. Det står inte Aqua el någonstans.

Alla: Men hur är det med att karet går utanför bänken?
#6 - 11 oktober 2004 20:06
Alla: Men hur är det med att karet går utanför bänken?

Se mitt svar på fråga 1).
#7 - 12 oktober 2004 19:36
Först och främst, tack för alla svar.

Jag vet inte. En spånskiva blir inte så snyggt i mitt fall. Jag har hittat ett bra underlägg nu i alla fall. Materialet är som ett liggunderlag ungefär eller lite som sånt man isolerar en läsk/öl med när man vill hålla kylan. Helt perfekt är den, ca 7-8mm tjock och precis skuren efter akvariet.

Jag tror jag struntar i en skiva. Det är ju 7-8mm på varje sida som sticker ut. Men det ser ut att vara bra limmat med mycket svart silikon och det handlar ju "bara" om knappa 50liters helglasakvarie. Och står det bara rakt och plant, så hoppas jag att man ska få sova lungt och gott. :)
#8 - 12 oktober 2004 20:12
Enligt en akvarieaffär som jag nyss köpte ett 200-liters från, så ligger all vikten just i ytterkanterna på akvariet, och inte i mitten.
Så, då kanske det inte är så bra om det sticker ut så mycket på var sida??

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32202

#9 - 12 oktober 2004 20:17
Ursprungligen skickat av andersalhbin

Enligt en akvarieaffär som jag nyss köpte ett 200-liters från, så ligger all vikten just i ytterkanterna på akvariet, och inte i mitten.

Så, då kanske det inte är så bra om det sticker ut så mycket på var sida??

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32202

På ett ram akvarie tas all vikt upp av ram kanten under till!
På ett hel glas så fördelas vikten över hela botten glaset, om bänken är helt plan vill säga.
#10 - 12 oktober 2004 20:24

På ett ram akvarie tas all vikt upp av ram kanten under till!

På ett hel glas så fördelas vikten över hela botten glaset, om bänken är helt plan vill säga.

Inte vad säljaren i min butik sade. Det var för övrigt ett helglasakvarie jag köpte.
Några andra som har åsikter/synpunkter/kunskaper om detta??
Ganska intressant fråga tycker jag, då det kan påverka ganska mycket hur man bör placera sitt akvarie...
#11 - 12 oktober 2004 20:38
Jag håller med Schull 100 % ! Om en säljare säger att ett helglas bara stöder sig längst med kanterna så vet han inte mycket ! Det är ju ett massivt tryck över hela bottenglaset på ett helglaskar. Det är ju helt självklart ! Det kanske är en aning högre tryck längst med sido och front, bakstycke, pga rutornas vikt. Men då är det samma sak rakt under en större sten som man kanske har i mitten på bottenrutan...

Däremot ramakvarier. Dom stöder sig längst med sidorna. Det är ju lika självklart det !

Mvh/Janne
#12 - 12 oktober 2004 21:45
Ursprungligen skickat av jannemannen

Jag håller med Schull 100 % ! Om en säljare säger att ett helglas bara stöder sig längst med kanterna så vet han inte mycket ! Det är ju ett massivt tryck över hela bottenglaset på ett helglaskar. Det är ju helt självklart ! Det kanske är en aning högre tryck längst med sido och front, bakstycke, pga rutornas vikt. Men då är det samma sak rakt under en större sten som man kanske har i mitten på bottenrutan...

Däremot ramakvarier. Dom stöder sig längst med sidorna. Det är ju lika självklart det !

Okej, det här är lite intressant...

När jag hämtade detta akvarium, stod det i en plastram. Jag frågade om jag skulle ha ett underlägg, men nej, det skulle stå kvar i denna plastram, så det skulle inte behövas.
Detta skulle ju innebära att botten på akvariet skulle hänga i luften, och bara kanterna ha stöd, precis som ett ramkavarium. Trots att detta är ett helglasakvarium.
Det var då jag fick informationen att det i alla fall bara var tryck ute i kanterna, oavsett vilken typ av akvarie det var.

Om det nu är som Ni säger här, att trycket är jämt fördelat på botten, så borde det innebära att om jag fyllt upp det med vatten när det stod kvar i denna plastram, så skulle botten helt enkelt brakat, eller??

Tycker fortfarande detta är intressant, om man kan få så totalt fel information i en relativt stor akvariebutik.
#13 - 13 oktober 2004 17:32
Men om akvariet skall stå kvar i plastramen. Då är det ju något sorts ramakvarium i alla fall ju ! När jag säger helglas så menar jag ett helglas helt enkelt ! Utan ngn sorts ram överhuvudtaget ! Alltså ett kar som består av endast glas och silicon.

Mvh/Janne
#14 - 13 oktober 2004 17:46
Jag har svårt att tro att något om diskussionen "kantstöd, plastram, helglas" har någon som helst betydelse i detta fall.
Om ett 540 liters ramakvarie kan stå på en ställning med stöd längs kanterna och ett tvärstag på mitten (inte karet utan ställningen), så kan ett 50 liters helglas stå i en plastram, på frigolit eller helt utan något dera. "Överhänget" på någon centimeter kan knappast spela någon roll heller.
#15 - 13 oktober 2004 18:15
heeke ! Självfallet har du rätt ! Med små akvarier är det ju inte alls lika viktigt hur man ställer dom. Jag menade mer i största allmänhet ! Då är det A och O sas....

Mvh/Janne
#16 - 13 oktober 2004 19:42
Efter att ha läst alla inlägg så känner jag mig lite säkrare. Karet är ju faktiskt nytt. Och det är limmat med mer silikon än ett 200liters.

Jag tänkte också när jag läste tråden, hur vanligt är det att ett kar spricker eller går sönder? Har det hänt er? Jag har aldrig varit med om det. Kan man ha sån tur att man ser en läcka i siliconen och hinner tömma karet eller faller det ihop direkt?
#17 - 6 mars 2005 21:14
[QUOTE=Fiskpinnen]Efter att ha läst alla inlägg så känner jag mig lite säkrare. Karet är ju faktiskt nytt. Och det är limmat med mer silikon än ett 200liters.

Jag tänkte också när jag läste tråden, hur vanligt är det att ett kar spricker eller går sönder? Har det hänt er? Jag har aldrig varit med om det. Kan man ha sån tur att man ser en läcka i siliconen och hinner tömma karet eller faller det ihop direkt?[/QUOTE]

Denna frågan skulle jag också gärna vilja ha svar på. Hinner man oftast tömma eller blir det som en explosion ?
#18 - 6 mars 2005 21:30
Det beror på var det spricker, och hur mycket man är hemma och kan upptäcka sådant.

Det är få akvarier som ramlat ihop som ett korthus, utan att först läcka lite grann och varsko om vad som är i görningen. Men det är viktigt att man tar itu med problemet så fort man upptäcker det, för hela tiden ökar sprickans storlek, och lackaget ökar progressivt och inte linjärt. Exempel på progressivt läckage: Om akvariet den första timmen läcker 1 deciliter, så läcker det 2 deciliter den andra timmen och 4 deciliter den tredje timmen etc... Läcker det en hink första dagen, så kan det läcka 1,2 hinkar den andra dagen etc.

Nu tar det ju sin lilla tid att fånga upp fiskar, tömma karet och försöka rädda vad som räddas kan, så det brukar hinna bli en del vatten på golvet, även om man upptäcker det snabbt.

Det som brukar gå väldigt fort är om det är en ruta eller bottenglas som spricker. Är det botten ser man det ju inte så bra, och eftersom det ofta beror på att akvarierna spänner diagonalt med kanske en centimeter så brukar det kunna bli en centimeterstor glipa som tömmer även det största akvariet på mindre än en timme.
#19 - 7 mars 2005 18:58
Jag hade ett alvarium på 110 liter som sprack i botten, precis i mitten, rakt över. Som tur väl var så var det under en transport, som den uppstod, då tyngden i mitten var alldeles för stor, då det var grus kvar i karet.
Detta var ett helglasakvarium, och jag har hört att dessa ska tåla mycket litet i mitten av botten, men om man har ett "tvärstag" i mitten av rutan så belastas den inte lika mycket, kanske inte alls.
mitt 175 har jag dock endast en bänk till som bär upp karet runt om i kanterna, på plastlisten som sitter nedtill, och jag har inte hört det knaka ännu...
#20 - 7 mars 2005 20:08
[QUOTE=swetrot]Det beror på var det spricker, och hur mycket man är hemma och kan upptäcka sådant.

Det är få akvarier som ramlat ihop som ett korthus, utan att först läcka lite grann och varsko om vad som är i görningen. Men det är viktigt att man tar itu med problemet så fort man upptäcker det, för hela tiden ökar sprickans storlek, och lackaget ökar progressivt och inte linjärt. Exempel på progressivt läckage: Om akvariet den första timmen läcker 1 deciliter, så läcker det 2 deciliter den andra timmen och 4 deciliter den tredje timmen etc... Läcker det en hink första dagen, så kan det läcka 1,2 hinkar den andra dagen etc.

Nu tar det ju sin lilla tid att fånga upp fiskar, tömma karet och försöka rädda vad som räddas kan, så det brukar hinna bli en del vatten på golvet, även om man upptäcker det snabbt.

Det som brukar gå väldigt fort är om det är en ruta eller bottenglas som spricker. Är det botten ser man det ju inte så bra, och eftersom det ofta beror på att akvarierna spänner diagonalt med kanske en centimeter så brukar det kunna bli en centimeterstor glipa som tömmer även det största akvariet på mindre än en timme.[/QUOTE]
Ok!

för min bänk går lite uppåt längst ut på höger sida. den går lutar typ 1.5mm uppåt. Mattan jag har under akvariumet har tryckt ihop sig lika mycket så den har kompenserat felet om man säger så. Så jag ser inte att det skulle kunna vara någon fara ?

Annons