För liten hona och för stor hane för lek?

#1 - 9 juni 2007 08:13
Hej!:D

jag har ett par av palettciklider och jag undrar som det står i rubriken(För liten hona och för stor hane för lek?)individerna visar intresse för varrandra men det händer inte mycket mera en så.Vad ska jag göra för att de ska leka? jag har 27Grader i karet och har börjat att mata regelbundet med frysfoder(vita mygglarver).Grottor och gömställen finns.
Vad gör jag för fel???:confused: Är mycket tacksam för svar:)!!
#2 - 9 juni 2007 09:38
Halloj Jocke!
Kan du uppskatta hur många centimeter dina P-ciklider är? Bara så att man får ett hum:)
Hur stort är karet? Vad har du för andra fiskar i karet?

Lite mer info så skall vi se om inte vi alla här på forumet skall kunna bena ut problemen!:)
#3 - 9 juni 2007 16:46
tack Max B. paletterna är: hona 4 cm och hane 11 cm karet är på 100L och har i bl.a tetror mm. få se om det hjälper??
#4 - 9 juni 2007 18:14
Bara honan har blibit könsmogen så leker dom om dom får lust.
andra fiskar kan stressa dom se till att dom har flera grotter samt möjligheten att gräva ur dom eller göra egna under stenar o rötter.

Men ställ dig frågan vill du värkligen ha yngel på dom dom blir otroligt agresiva under lek mina spöade upp mina plecos på 40cm ordentligt så dina tetror kommer nog fara illa ut samt dom kommer ta en hel del yngel
#5 - 10 juni 2007 00:26
Måtten verkar ok! 11 och 4 cm - normalt för hona och hane. Att de skulle bli strressade av andra fiskar tror jag inte är så troligt - Paletter KRÄVER andra fiskar att bli förbannade på för att riktigt trivas, leka och vårda yngel.
Annars är det som mayday säger; dom blir aggressiva vid lek och kan gå hårt åt tetror... om dom kommer åt dom! (beror på akvarievolym).
Klart du vill ha yngel på dom! Paletter är häftiga ochg populära - zooaffärena bara väntar på dina yngel!:)

Lycka till!!!

Annons