För många Platys!!!!

#1 - 27 december 2011 23:31
Jag har 8 st platys sen ett okänt nummer av platys yngel. Jag skaffade akvarium med fiskar för 2 månader sedan, köpte mig från början 4 st platys och 9 st neontetror. Jag trodde inte det skulle vara så enkelt med uppfödning.. mina platys förökar sig i en läskigt snabb takt.. :confused: vad ska jag göra? Har någon nått förslag på hur man möjligen gör så att fiskar inte ska föröka sig? Och sedan är det ju så att det inte är så att jag inte vill mata yngel till fiskarna (känns inte humant) Så jag har ju ett yngel akvarium... i form av en vas men det verkar funka just nu. Är verkligen inte ett profs på det hära och jag har bara en 90 L men jag kan inte ha hela fyllt eftersom det måste finnas en landplats till min sköldpadda. Jag förstår verkligen inte hur mina fiskar bara blir fler och fler.. Jag har inte den bästa miljön och sköldpaddan är ju inte direkt den vänligaste. Snälla ge mig förslag på hur jag ska göra för att platys inte ska föröka sig!!
#2 - 27 december 2011 23:54
byt art så slipper du massproducerade yngel ;)
#3 - 28 december 2011 07:55
Du kan ju alltid skaffa någon som käkar ynglerna :) Palett ciklid kanske :)
#4 - 28 december 2011 07:59
Antingen så ger du bort yngeln hela tiden, men du kommer få en kull i månaden från varje hona, så har du 4 honor kommer du få 4 kullar i månaden! Eller så byter du fisk, till en som inte är "levande födare" :)
#5 - 28 december 2011 08:07
1* ta bort honorna eller hanarna.
eller
2* skaffa en firre som äter ygnel
:)
#6 - 28 december 2011 09:50
Jag hade samma problem och skaffade ett stort stim kardinaltetror som löste problemet.
#7 - 28 december 2011 13:52
Kan man på något sätt göra så att platys inte vill föröka sig? Jag vill helst inte "mata" yngel till andra fiskar.
#8 - 28 december 2011 13:54
ta bort honor alt hanar. De vill föröka sig, eller det e klart kör du med riktigt kallt vatten kanske de inte förökar sig, men de mår ju inte så bra. Mår de bra vill de föröka sig.
#9 - 28 december 2011 14:36
drlavey skrev:
ta bort honor alt hanar. De vill föröka sig, eller det e klart kör du med riktigt kallt vatten kanske de inte förökar sig, men de mår ju inte så bra. Mår de bra vill de föröka sig.

hahahaha.. härligt sagt.. människan vill inte mata för att det känns inhumant.. tur att du lever upp till namnet och föreslår att sänka levnadsstandarden under gränsen för parningslust.. :D

*eventuell teologisk debatt ang anton laveys "ism" kan vi skita i, jag vet tillräckligt för att slippa upplysas*
#10 - 28 december 2011 14:51
Men asså en dum fråga förtjänar väl ett dumt svar? =)

Tänker man efter lite borde man inte ställa en sådan fråga, när förökar sig djur? Ja när de trivs och så mycket de kan, detta för att arten skall överleva! Hur förhindrar vi en arts överlevnad? Ja vi dödar dem alla eller tar bort möjligheterna för dem att reproducera sig, till exempel att försämra levnadsförhållanden eller separera könen!
#11 - 28 december 2011 15:14
tja, han kanske kan skicka dom till sterilisering någonstans, till en kostnad av några tusenlappar per firre.......

enda sättet att hindra levandefödare modell platy, guppy, metalltandkarpar, etc etc, att föröka sig och inte:

- dela på könen
- svälta dom till dödsgränsen
- sänka tempen till en farlig nivå

är...............

finns inte.....

såvida man inte "lyckas" ha turen att få hem sönderavlade sterila saker......

.
#12 - 29 december 2011 12:23
Så det finns inte något som sagt.. "vänligt" sätt att göra så inte platys förökar sig?
#13 - 29 december 2011 14:19
Jag tror du har fått de svar som går att ge!
#14 - 29 december 2011 14:22
Kiwie skrev:
Så det finns inte något som sagt.. "vänligt" sätt att göra så inte platys förökar sig?

jo. bara köra med honor alternativt bara hannar. hur enkelt som helst. och vänligt
#15 - 29 december 2011 15:48
hannesc skrev:
jo. bara köra med honor alternativt bara hannar. hur enkelt som helst. och vänligt

Bara hanar i så fall, om inte honorna är så unga att de inte har hunnit bli befruktade. Platy och andra ungfödare har nämligen förrådsbefruktning, vilket innebär att en befruktad hona kan föda upp till åtta kullar utan att någon hane finns närvarande.

Olle
#16 - 29 december 2011 17:56
drlavey skrev:
Men asså en dum fråga förtjänar väl ett dumt svar? =)

Tänker man efter lite borde man inte ställa en sådan fråga, när förökar sig djur? Ja när de trivs och så mycket de kan, detta för att arten skall överleva! Hur förhindrar vi en arts överlevnad? Ja vi dödar dem alla eller tar bort möjligheterna för dem att reproducera sig, till exempel att försämra levnadsförhållanden eller separera könen!

haha, jodå.. tyckte bara att det var ett roligt svar.. :D
#17 - 30 december 2011 09:03
Olle A skrev:
Bara hanar i så fall, om inte honorna är så unga att de inte har hunnit bli befruktade. Platy och andra ungfödare har nämligen förrådsbefruktning, vilket innebär att en befruktad hona kan föda upp till åtta kullar utan att någon hane finns närvarande.

Olle

har du helt rätt i. tänkte inte så långt.
#18 - 12 januari 2012 22:36
Jippie alla vuxna honor dräktiga igen [:-59] gäller bara att vänta för dem små att ploppa ut... men akvariumet börjar bli fullt....... [:(]
#19 - 13 januari 2012 04:02
Du startade tråden för att du hade för många platys och ville veta hur man får dom att inte föröka sig men nu hurrar du och är glad över att alla honor är dräktiga igen?
#20 - 13 januari 2012 06:00
aa är ändå lite glad över det... jag gör inget ;) och ska köpa ett 300L eller större och ger bort yngel då och då... det verkar funka men varje gång behåller jag 2 - 4 stycken för nästa generation... men den första har ju inte dött än..
#21 - 20 januari 2012 22:21
rasermusen skrev:
Du kan ju alltid skaffa någon som käkar ynglerna :) Palett ciklid kanske :)

Vem skall äta upp palettynglen som blir resultatet då?:D
Äter inte sköldisen upp yngel så får du skaffa några större tetror, dolkstickstetror kanske tar en del, annars skulle jag skänka bort överflödet till någon affär som var villig att ta emot dem.

Annons