För mycket cirkulation?

#1 - 14 februari 2007 16:14
Jag har precis fått igång mitt akvarium med 4 stycken scalarer och 4 stycken praktbotior. 12 st kardinaltetror gör även mina grabbar sällskap.

Jag ökade här om dagen cirkulationen rätt så kraftigt i karet från ~700l/h till 1900l/h (300liter stort akvarium).

Kan man se på fiskarna om cirkulationen är för hög? Hur märker man det? (Vet att scalarer gärna har lite lugnare vatten...)
#2 - 14 februari 2007 17:29
dom lägger sig väl i lä om dom tycker cirkulationen är för stark.
det finns alltid nånstans i karet där det inte är strömt.
#3 - 14 februari 2007 19:55
Scalarer vill inte ha så mycket cirkulation, ändra tillbaks till 700 l/h.
#4 - 15 februari 2007 13:48
Jag har nu ändrat tillbaka och ingen av fiskarna står vid ytan och chippar efter andan.

Har en ytterligare fråga jag kör här. Min farsgubbe har fem stycken malar som han vill mata med sådana maltabletter.
Hur ska man få malarna intresserade av tabletterna? De verkar bara "nosa" och kanske prova en sekund för att sen vimmla runt i resten av akvariet och leta annan föda.

Hur mycket tablett ger man till fem små små malar?
#5 - 15 februari 2007 13:56
Connyboy skrev:
Jag har nu ändrat tillbaka och ingen av fiskarna står vid ytan och chippar efter andan.

Har en ytterligare fråga jag kör här. Min farsgubbe har fem stycken malar som han vill mata med sådana maltabletter.

Hur ska man få malarna intresserade av tabletterna? De verkar bara "nosa" och kanske prova en sekund för att sen vimmla runt i resten av akvariet och leta annan föda.

Hur mycket tablett ger man till fem små små malar?

Halloj,

Med mal menar du ansitrus?

Algtabletter är ofta mums för ansistrus :) Testa att stoppa ner dem i karet efter ljuset har släckts... Då brukar det inte ta lång tid innan de är framme och mumsar på tabletterna.
#6 - 15 februari 2007 14:37
Oavsett om du har inner eller ytterfilter så sätt utblåset så att det ligger i ytan, ju mer vattenyta du kan få att röra på sig ju mer syre får du i vattent.
#7 - 16 februari 2007 22:23
Passar på att bombardera med ännu fler frågor i samma tråd.

Har en metallhalogenlampa som jag kör X antal timmar per dygn. Detta innebär att vattentemperaturen stiger och jag undrar om detta gör stor skada ? Jag tänker mig i naturen måste ju temperaturen öka under dagen för att under kvällen bli lite svalare.
#8 - 16 februari 2007 22:46
Det låter bra det, vad är högsta resp lägsta tem under ett dygn?
#9 - 17 februari 2007 07:11
Connyboy skrev:
Passar på att bombardera med ännu fler frågor i samma tråd.

Har en metallhalogenlampa som jag kör X antal timmar per dygn. Detta innebär att vattentemperaturen stiger och jag undrar om detta gör stor skada ? Jag tänker mig i naturen måste ju temperaturen öka under dagen för att under kvällen bli lite svalare.

Jag har här på Zoopet fått förklarat för mig att vatten temperaturen i naturen inte ändras på ett dygn. I en liten pöl gör den säkert det, men inte i en sjö eller flod. Vid ytan är det väl ok om tempen ändras antar jag.
#10 - 17 februari 2007 07:24
gudsson skrev:
Jag har här på Zoopet fått förklarat för mig att vatten temperaturen i naturen inte ändras på ett dygn. I en liten pöl gör den säkert det, men inte i en sjö eller flod. Vid ytan är det väl ok om tempen ändras antar jag.

Juste burk du har :)
#11 - 17 februari 2007 10:31
Tack, min temperatur stiger från 26-27 eller från 24-25 beroende på vilken termometer jag använder.

Tror ni det beror på skillnad i vattnets temperatur (Botten/ytan)
Eller är det bara så enkelt att jag har kassa termometrar? (En är digital och en är en sådan "klistra på sticka").

Annons