För mycket fisk?

#1 - 24 februari 2008 08:11
Hejsan!

Äntligen är mitt akvarium beställt och på väg. Visionen är att ha:

ett stim med smycketetror, ca 30 st
guldgurami, runt 4 st
stim corydoras, 10-15
ancistrusar (kanske 2)
siamesiska algätare (runt 4)

Är det här för många fiskar för 400 l? Kan jag öka på någon grupp alternativt ha ett stim tetror till av annan sort utan att det blir fisksoppa av det? Jag vet allt om 1 cm fisk/liter vatten och har dessutom hört från Mr Proffs himself (= K. Fohrman [:)]) att regeln inte är tillämpbar, därav min fråga.

//Pussel som går i väntans tider
#2 - 24 februari 2008 09:06
Välkommen till forumet hoppas att du kommer att trivas-
Du har helt rätt angående fisk/cm regeln. Är i stort sett omöjlig att följa. Dina planerade fiskar är inte för många. Om du vill kan du välja en annan tetra. Eftersom smycketetran är något skygg och gömmer sig bland växterna och mest visar sig fram emot kvällen så tycker jag att du skall välja 10 st till av någon annan tetra. Om du väljer någon av de mindre arterna så är det inga problem.
#3 - 24 februari 2008 09:22
Hej!

Vad kul att du precis ska starta upp! Planerandet är så himla roligt :)

Jag är ingen expert på de fiskar du tänker köpa, men jag är lite fundersam över att ha 4 siamesiska algätare i samma akvarium. De blir ju ganska stora (15 cm enligt artbeskrivningen på zoopet) och kan tydligen vara revirhävdande mot andra inom samma art.

Jag har själv en siamesisk algätare i mitt 250 liters akvarium och hon är redan 10 cm lång efter 2 år. Hon är hur fredlig som helst mot andra fiskar. Som sagt, jag vet inte hur det funkar att ha flera i samma akvarium....du kanske ska kolla upp det?
Bilagor:
#4 - 24 februari 2008 11:45
Det går ej att svara på din fråga!

Efterom svaret är beroende av ett antal parametrar som ingen av oss känner till. Det närmaste ett konkret svar du kan få är ändå MAX 1cm (räknat på fulllväxt fisks längd) fisk/ L vatten. Det är ett råd som fungerar i de flesta fall och får tas för vad det är (en tumregel).

Själv har jag i normalfallet svårt att se varför man ens kommer på tanken att ha så mycket fisk att man riskerar ligga nära systemets "smärtgräns" under relativt normala förhållanden. I praktiken innebär det onödiga risker i flera situationer, samt ett behov att ständigt ha järnkoll på parametrarna...
#5 - 25 februari 2008 08:30
Tack för svaren och välkomnandet! Speciellt tack till dig Snowflingsan för infon om siamesisk algätare som jag på något vis inte lyckats ta in. Ska kolla upp det mer.

/Pussel
#6 - 25 februari 2008 09:13
Siameser är stimfiskar när de är mindre och gillar att vara i ganska stora grupper, 8-10 st. Men ju äldre de blir så blir de även mer självständiga men inte elaka för det, så 4 st i ditt kar kommer att funka:)!
Jag håller även med Guy, antingen byta ut de tänkta fiskarna till hälften eller helt mot tex drottningrasbora eller liknande som är lite mer framåt och aktiv under dagarna.
Bilagor:

Annons