För mycket fisk eller komplettera???

#1 - 26 april 2012 13:10
Hej!
Som nybörjare så undrar jag om det är för mycket fisk i akvariet eller om jag ska komplettera?

Jag har ett 250l kar med följande fisk i.

Scalarer 8st
Guppy ca 13st
Neontetra ca 20st
Svart neontetra 10st
Kardenalfisk t albonebus 10st
Sorgmanteltetra 9st
Svärbärare 3st
Black molly 1st
Metallpansarmal 5st
1 mal.

Vad det är för mal vet jag inte så jag länkar en bil i hopp om att ni kanske vet?

http://www.flickr.com/photos/carl-jonsen-strand/6969242926/

Ps hoppas jag postar detta i rätt kategori ds

Tack på förhand :)
#2 - 26 april 2012 13:29
Nope....karet är gigantiskt överfullt.
#3 - 26 april 2012 14:19
Det kan man lugnt säga. Kolla lite hur stor var o en fisk är när dom är full vuxna. Jag skulle behöva ett kar på 588 liter. Just nu är dom ju långt ifrån full vuxna. Scalarerna är inte mer än 5 cm. Övriga fiskar har inte nått sin full längd på långt håll. Så det tar väl ett tag innan alla fiskar är fullvuxna. Men nu förstår jag när dom säger att de flesta zoo handlare bara vill sälja.

Ingen som vet va det kan vara för sorts mal?
#4 - 26 april 2012 14:22
128l... 8st scalare 16cm
54l....9st sorgmanteltera 6cm
40l...5st metallpansarmal 8 cm
48l ..3st svärdbärare 16 cm
78l...13st guppy 6cm
40l...10st svart neontetra 4cm
100l...ca20 neontetra 5cm
40l...10st kardinalfisk 4cm
10l...1st blackmolly 10cm
#5 - 26 april 2012 14:28
det är en gibbiceps. eller segelfenspleco.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1
#6 - 26 april 2012 14:28
128l... 8st scalare 16cm

snarare 275L
#7 - 26 april 2012 14:58
tack :) Varför 275l ? Jag läste nybörjar tråden och där stod det 1 liter per fisk i cm. Du har säkert rätt men måste fråga som nybörjare :P
#8 - 26 april 2012 15:06
tack :) Varför 275l ? Jag läste nybörjar tråden och där stod det 1 liter per fisk i cm. Du har säkert rätt men måste fråga som nybörjare :P

För att olika fiskar kräver olika storlekar för att kunna trivas och må bra. Scalarerna t.ex behöver rätt stort kar eftersom dom kan bli ordentligt stora och de kräver dessutom ett väldigt högt kar för att kunna sträcka ut sina höga fenor och inte bli missbildade :) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

Regeln för 1 cm fisk per liter vatten är inte sådär jättebra - enligt den skulle t.ex en 30 cm guldfisk gå fint i ett 30 l akvarium
Christer5
#9 - 26 april 2012 15:10
Det är jättebra att du ställer frågor här på Forumet,här finns det många med stor kunskap,lyssna på dom är väldigt duktiga.

Så fortsätt du med dina frågor och lycka till med ditt akvarium!
#10 - 26 april 2012 15:34
Om man nu måste räkna så skall man isf räkna en kubikcm fisk på en liter vatten

Sedan skall man alltid räkna på de fullvuxna exwmplaren
Enligt principen att de växer fortare än man tror

Så vi tar scalarerna som exempel

8 x 12 x 10 x 1,5 = 1400 liter

Att scalerna kommer att slå ihjäl varandra om ett par tre månader är en annan sak.....
#11 - 26 april 2012 15:36
Kensa skrev:
Om man nu måste räkna så skall man isf räkna en kubikcm fisk på en liter vatten

Sedan skall man alltid räkna på de fullvuxna [COLOR=#FF0000]exwmplaren

[/COLOR]Enligt principen att de växer fortare än man tror

Så vi tar scalarerna som exempel

8 x 12 x 10 x 1,5 = 1400 liter

Att [COLOR=#FF0000]scalerna[/COLOR] kommer att slå ihjäl varandra om ett par tre månader är en annan sak.....

Sluta drick akvarievatten nu Kensa!

L
#12 - 26 april 2012 15:40
Jag har aldrig druckit det vattnet

Har bara varnat andra för att göra det
#13 - 26 april 2012 15:55
okej nu är jag med. Blir nog att jag får omplacera lite fiskar i framtiden :)

En annan fråga är behöver blckmollyn en eller ett par till av sin art för att må bra eller klara dom att vara själva?

Nu när det blivit så mycket fisk så tycker jag det är svårt att mata. Följer jag 1 minuts regeln så blir det lite grann jag ska stoppa i.

Sen har jag mal tabletter. ca 1cm i omkrets och ca2 mm tjocka. Jag stoppar i en om dagen. Är det lagom för 5 pansarmalar och en
Glyptoperichthys gibbiceps mal i. Malen är vuxen nu. ca 20 cm. Den kanske är soppas stor att jag måste omplacera den? Den rör väldigt lite på sig och ligger mest och gömmer sig om dagarna. På kvällen kan han titta fram :)
#14 - 26 april 2012 16:04
Vad är det för skillnad på dessa två. Min e ju lik men bak fenan är klyvd på min eller hur man ska säga. På den som du länka så är den hel som ett segel. ????
#15 - 26 april 2012 16:04
Som sagt
Den där framtiden kommer foooort
Typ om ett par tre måndar
När det väl börjar vilket ofta sker hux flux så går kraschen på några dagar eller en vecka

Mollyn bryr sig nog inte
#16 - 26 april 2012 16:10
Jag har haft tre av scalarena i typ 2 månader och dom har inte växt sååå mycket tycker jag. Dom andra fem köpte jag för ca 10 dar sen och dom va lika stora/små som dom första jag köpte. Men visst tiden går fort när man har kul!

Vad är det som krachar då?

Okej då får han klara sig :)
#17 - 26 april 2012 18:09
Om man plockar sten ute från och kokar dom som går och dom större skollar man. Kan man ha dom i akvariet då eller finns det riska att dom släpper ut något efter som e giftigt för fiskarna? Jag har plockat dom i en småbåts hamn där dom använt grovt stenkross vid hamninloppet :)
#18 - 26 april 2012 18:13
har du plockat dom i en hamn kan det vara en bra ide att koka å rengöra dom då det kan finnas rester av bensin å dylikt på dom. men efter du gjort rent dom så ska det inte vara några problem med att använda dom.
#19 - 26 april 2012 18:15
okej vad bra :) tack för snabbt svar!
#20 - 26 april 2012 20:13
Nu när det blivit så mycket fisk så tycker jag det är svårt att mata. Följer jag 1 minuts regeln så blir det lite grann jag ska stoppa i.

Sen har jag mal tabletter. ca 1cm i omkrets och ca2 mm tjocka. Jag stoppar i en om dagen. Är det lagom för 5 pansarmalar och en

Glyptoperichthys gibbiceps mal i. Malen är vuxen nu. ca 20 cm. Den kanske är soppas stor att jag måste omplacera den? Den rör väldigt lite på sig och ligger mest och gömmer sig om dagarna. På kvällen kan han titta fram :)

"Reglerna" "1 cm / liter vatten" och "vad fiskarna äter på en minut" är inga regler. Det är förenklade riktlinjer för att en nybörjare med ett mellanstort akvarium med lite småfisk skall ha något att förhålla sig till. En gibbiceps-mal behöver mycket mat och utrymme om den skall bli fullvuxen (den är inte vuxen nu, den blir en halv meter!). Plötsligt är det inte så lätt och man måste tänka själv. Med en stor fisk måste man öka tillförseln av mat och därmed måste man också på något vis hantera kvävekoncentrationen i vattnet som ökar: vattenbyten, mycket större totalvolym, binda kvävet i en stor växtmassa eller en kombination av dessa är möjliga lösningar.

Vad är det för skillnad på dessa två. Min e ju lik men bak fenan är klyvd på min eller hur man ska säga. På den som du länka så är den hel som ett segel. ????

Om den vecklar ut fenan ser den nog likadan ut om inte ett membran i mitten är skadat (men det läker!) JAg säjer ofta att det nog finns fler arter inblandadee, men i det här fallet tror jag inte det. Du har en liten gibbiceps som kan växa upp till en stor grann fisk om du ger den rätt förutsättningar. Har du inte möjlighet eller lust till det skall du nog förska göra dig av med den och hålla dig till mindre arter.

Ett tredje råd: de flesta zoohandlare är ganska skickliga och hederliga, men de kan inte allt. Det finns några som är okunniga och några vill bara tjäna pengar. Utgå från att det kan vara värsta sorten, och var väl påläst! (men allt som står i böckerna och på nätet är inte sant). Då kan du bara bli positivt överraskad.
#21 - 26 april 2012 21:07
okej tack för svaren. jag får antagligen gör mig av med honom. Men han är ca 20 cm. Då e han redan för stor för mitt kar antar jag? Jag vill ju har ett större akvarium i framtiden men han hinner ju växa ur mitt lilla kar eller redan gjort det. Men hur många mal/fisk tabletter tycker du det e lagom att ge? För jag antar man kan över mata med sådana så fiskar äter ihjäl sig och det ökar nitrithalten?! Ja när jag köpte honom så låg han i en påse redan i affären för dom hade precis fått honom inlämnad av en som skulle lägga ner sitt akvarium. Och jag tyckte han va fräck för den va stor så jag fick köpte den. Nästa gång ska jag nog ta reda på lite mer om livet jag tar till mitt akvarium. Det har jag lärt mig nu :) Tur att jag blev medlem här annars hade det kunnat gått illa!!!
#22 - 26 april 2012 21:25
Hur länge har karet varit igång? Du har inte så hemskt mycket växter och väldigt fisk. Så risken för att det kraschar känns överhängande om det är ett ungt akvarium. Ur med fisk och i med snabbväxare växter, gärna snart.

Edit: kikade på bilderna igen och de växter du har är bra så om de växer bra kan du bara vänta på ökad växtmassa, se bara till att du inte tar ut när du ansar utan omplanterar allt.
#23 - 27 april 2012 07:56
okej vad händer när det kraschar? Får jag hög nitrit halt jätte snabbt?

Det har varit igång i ca 5 månader. Men jag köpte massa fisk på en gång för ca 2 veckor sen. Då blev det sju sorters fisk vilket va alldeles för mkt nu när jag fått lärt mig massa på detta forumet. Det mesta planterar jag om :) Men jag har beställt en packet miplus 100 ml för jag har kaliumbrist just nu. När jag fått i det så borde det ta lite bättre fart på växterna hoppas jag :)
#24 - 27 april 2012 08:04
Tanke om vatten byten?! I nu läget byter jag en tredjedel varannan vecka. Men lästa här att har man mycket fisk som skitar ner mycket så ska man byta oftare. Ska jag byta vattnet en gång i veckan ist? =)
#25 - 27 april 2012 08:09
Jag har haft tre av scalarena i typ 2 månader och dom har inte växt sååå mycket tycker jag. Dom andra fem köpte jag för ca 10 dar sen och dom va lika stora/små som dom första jag köpte. Men visst tiden går fort när man har kul!

Vad är det som krachar då?

Okej då får han klara sig :)

med denna krasch menar jag att vid ett givet tillfälle, och det kan komma från en dag till en annan,
så får en liten skalar, som fram tills dess har varit ett "barn", för sig att nu är jag vuxen, eller iaf
tonåring, och då sprutar det en massa hormoner i honom, och det första han tänker på då är att
föröka sig, så då letar han upp en hona, om honan då är i ungefär samma status, så bildar dom ett
par, och det första de gör är att muta in ett revir.

Gud nåde den fisk, allra heslt en annan skalar, som kommer in på deras revir. De hugger som sårade
huggormar på allt och alla. Och för säkerhets skull så jagar de dessa "fiender" över hela karet.

Vilket ofta slutar med att överblivna exemplar står rejält tilltufsade i en hörna och bara gömmer sig.

Inte helt sällan slutar det med döden för den som förlorar striden.

Därmed så "kraschar" karet ur den aspekten, dvs den besättning mar hade....har man inte längre.....

.
#26 - 27 april 2012 08:55
okej då blir det krig alltså. Är det bara scalarerna som är såna revir skapare eller är det fler av dom fiskarna jag har som gör på samma sätt?

Med en krasch trodde jag man mena att te.x växterna sluta växa eller att nitriten höjdes. Jag har ju kaliumbrist men det har inte med att det kommit mer fiskar till karet? Tanken med det är att det kommit mer fisk till karet och med det blir det mer bakterier och då med för mycket bakterier så trivs inte växterna?!
#27 - 27 april 2012 09:03
de bakterier som hänvisas till fisk, påverkar mig veterligt inte blommorna alls.

mig veterligt så är det bara i den fiskblandning du har, så är det bara skalarerna som slåss på detta vis.

.
#28 - 27 april 2012 09:07
Okej tack så hemskt mycket för svaren Kensa :) !
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 27 april 2012 09:14

1 liter per cm fisk är en urusel regel som bör förpassas i papperskorgen.

Så det tar väl ett tag innan alla fiskar är fullvuxna

Fiskar som går för trångt blir sällan fullvuxna utan kommer att bli förkrympta stackare med sned ryggrad.

Tycker att du skall göra dig av med några arter så att de andra får större utrymme.
#30 - 27 april 2012 09:22
1 liter per cm fisk är en urusel regel som bör förpassas i papperskorgen.

Fiskar som går för trångt blir sällan fullvuxna utan kommer att bli förkrympta stackare med sned ryggrad.

Tycker att du skall göra dig av med några arter så att de andra får större utrymme.

ungefär samma sak som vi andra urusla noviser försöker säga.

Kjell har ju ett "par tre år på nacken inom akvarievärlden" och kanske gått igenom 100 miljoner liter akvarievatten.....

förmodligen mer kunskap där än om man lägger ihop topp 35 användare här på zoopet.......
#31 - 27 april 2012 09:42
Håller med övriga här inne, Kjell vågar jag inte ens säga emot ;)

Jag vet inte hur mycket du har läst om Scalaren, men de äter neonteror, även svart. Förmodligen kan de nog ta andra tetror också, som inte är högryggade.

Sen vill jag komma med samma varning som Kensa. Jag hade ett ganska stort Scalarepar (10-12cm utan fenor) för nåt år sedan, de tog över hela akvariumet och försökte jaga undan de som gick på utsidan också, när de hade yngel .....De gick i 720 litern ;)
#32 - 27 april 2012 09:44
ciklidtok skrev:
Håller med övriga här inne, Kjell vågar jag inte ens säga emot ;)

Jag vet inte hur mycket du har läst om Scalaren, men de äter både neonteror, även svart. Förmodligen kan de nog ta andra tetror också, som inte är högryggade.

njaaaa jag har 45 koppartetror med 6 st stora scalarer o de har aldrig rört dom. alltid haft scalarer o tetror o aldrig haft nån som ätit upp nån.
#33 - 27 april 2012 09:46
hannesc skrev:
njaaaa jag har 45 koppartetror med 6 st stora scalarer o de har aldrig rört dom. alltid haft scalarer o tetror o aldrig haft nån som ätit upp nån.

och för mig är det tvärt om, har aldrig kunnat ha scalarena med tetrorna, Nu har jag iofs. bara haft neon och kardinaltetra av de långsmala, och de har blivit uppätna. Högryggade tetror däremot har klarat sig.
#34 - 27 april 2012 09:50
jag hade neoner förr utan problem. för typ 12 år sen. nu har jag koppartetra o de har samma form som neoner. inga som helst problem

men ja, scalarer är rov fiskar så det kan absolut hända att de går på tetrorna.
#35 - 27 april 2012 09:55
skulle nog tro att det är 50/50 om de börjar tugga småtetror.

helt klart är att om de väl har börjat så slutar dom inte

.
#36 - 27 april 2012 09:56
Har haft scalarer för många år sen och en av dem fick smak på småfisk .
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 27 april 2012 10:52
hannesc skrev:

Skalaren är en rovfisk som i naturen äter småfisk. Så en normalt funtad skalar äter småfisk.
dock man kan minska risken eller åtminstone skjuta upp starten för detta genom

a) hålla skalarerna så trångt att de blir vanskapta och därmed inte kapabla att fånga småfiskar
b) övermata skalarerna så att de blir feta klunsar som inte ids fånga småfiskar
c) skaffa små skalarer som får växa upp ihop med de andra fiskarna. Då vänjer de sig vid småsfiskarna och betraktar dom inte som mat (hade man däremot släppt ner småfiskar hade det gått åt direkt). Detta har jag testat några gånger och det har gått i flera år, men till slut så kommer de ändå på att de där små sakerna i akvariet faktiskt går att äta och har de väl kommit på det så är det kört
d) ju mindre av naturformen det finns kvar i skalarerna, desto längre tid tar det innan de kommer på att småfiskar kan ätas.

Jag gillar skalarer och jag gillar kardinaler och testade därfö förr kombinationen några gånger - men det slutade tyvärr alltid på samma sätt.
#38 - 27 april 2012 10:57
Skalaren är en rovfisk som i naturen äter småfisk. Så en normalt funtad skalar äter småfisk.

dock man kan minska risken eller åtminstone skjuta upp starten för detta genom

a) hålla skalarerna så trångt att de blir vanskapta och därmed inte kapabla att fånga småfiskar

b) övermata skalarerna så att de blir feta klunsar som inte ids fånga småfiskar

c) skaffa små skalarer som får växa upp ihop med de andra fiskarna. Då vänjer de sig vid småsfiskarna och betraktar dom inte som mat (hade man däremot släppt ner småfiskar hade det gått åt direkt). Detta har jag testat några gånger och det har gått i flera år, men till slut så kommer de ändå på att de där små sakerna i akvariet faktiskt går att äta och har de väl kommit på det så är det kört

d) ju mindre av naturformen det finns kvar i skalarerna, desto längre tid tar det innan de kommer på att småfiskar kan ätas.

Jag gillar skalarer och jag gillar kardinaler och testade därfö förr kombinationen några gånger - men det slutade tyvärr alltid på samma sätt.

ja jag hade ju scenario C då. tetrorna fanns redan o scalarerna var rätt små. men nu är de uppe på 18 cm höga och ändå ingen antyda till att ens bry sig om tetrorna ens existerar. har honey blue scalarer ju.
#39 - 27 april 2012 11:03
Okej har förstått att jag måste det, så va nere idag och kolla om zoo handlaren tar emot fiskar och det gör han, men ägaren va inte där för än på tisdag så ska prata lite med han då. Vilka fiskar ska jag behålla och vilka ska jag göra mig av med? Det är ju en smaksak, men vill ändå höra med er proffsen. Hur många Scalarer kan man ha? Sen har jag ett 60l kar med 8 neoner i. Det har varit igång nu i en vecka. Vilka fiskar skulle jag kunna lägga till där? :)
#40 - 27 april 2012 11:10
du kan inte ha några scalarer alls i det karet. de behöver mycket större och minst 50 cm högt kar. så de behöver du inte ens tänka på tycker jag.

du kanske kan ha ett par av någon dvärgciklid i 60litarn.
typ vejita?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=148&SOK=1
#41 - 27 april 2012 11:15
I ett 250 kar, kan man om allt fungerar perfa kanske kanske ha 2 par, dvs 4 st.

men då måste det nog vara 2 par, inte ett par och 2 hannar eller honor till.

samt att det måste vara inrett så att de kan muta in varsin del, dvs ett par till höger, ett par till vänster.

där måste man ha tur att få dom att förstå vilken del som de skall muta....good luck i att prata med dom...

ren och skär tur om det lyckas tror jag.

annars är det nog så att det bara blir 2 st kvar......

går man upp till 300 liter så blir det helt plötsligt enklare, då blir avstånden så höga att de hittar enkelt var sitt revir.

vilka du skall behålla....det kan bara du med ditt eget sinne avgöra, det enda vi kan råda dig till är om vissa fiskar
funkar ihop med andra.

ex kan vi säga att om du vill försöka med 4 skalarer, så råder vi dig nog att isf skaffa högryggade tetror, ex Columbian,
säg ett gäng med 10-15 st.

osv

osv

i ett 60 liters med gooood filtrering kan man nog trycka ner 20 neoner....men inget annat......

.
#42 - 27 april 2012 11:17
AH. jag hade läst fel. hade fått för mig att TS hade ett 120L kar. ja 250L kan ju gå bra för ett fåtal st
#43 - 27 april 2012 11:17
hannesc skrev:
du kan inte ha några scalarer alls i det karet. de behöver mycket större och minst 50 cm högt kar. så de behöver du inte ens tänka på tycker jag.

du kanske kan ha ett par av någon dvärgciklid i 60litarn.

typ vejita?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=148&SOK=1

huh ?

karet är väl på 250 liter....står så i första inlägget....

normalt 250 liters har måtten 100 x 50 x 50....

som gjorda för ett par skalaren.....eller ?

.
#44 - 27 april 2012 11:46
Mitt är 50 högt men det fattas iaf 25 l på lång och kortsidan.
Jag tänkte mer av dom fiskar jag har nu. En omplacering från det stora till det lilla så det blir mer plats i det stora :) Sen det som fortfarande är för mycket i det stora får jag göra mig av med till zoo handlaren :) Men dvärgciklid är inte fel att tänka på i framtiden! :)
#45 - 27 april 2012 11:46
som sagt. jag orkade inte gå tillbaka till sida 1 när jag skrev men var tämligen säker på att det var typ 120-180l meeeeeen jag hade fel
#46 - 27 april 2012 11:53
okej men det blir ett par tror jag :) Mer högt växande växter oxå då!
#47 - 27 april 2012 13:00
Vill bara flika in att koppartetrorna är ju bra mycket större än neontetror? Om jag kollar in i karet så har mina två "stora" skalarhanar inte möjlighet att ta mina koppartetror. Men visst skulle koppartetrorna vara små, så hade det kanske gått... Men då går väl all fisk ner :p

För övrigt har jag inte så jättemycket att tillägga. Hade det varit jag (som det inte är nu) så hade jag försökt:

Få 1 par av skalarerna, kanske spara 4-5st och se om någon parar ut sig, sen göra sig av med resten när detta hänt. Kanske 2 par men det kan verkligen bli kinkigt... Mina två par bråkar ju i 600L så :p
Satsat på 1 typ av tetra
1 typ av levandefödare (egentligen ingen men aja)
Bort med den stora malen, in med 1-2 ancistrus
Några fler pansarmalar
#48 - 27 april 2012 13:36
okej låter som en bra idé! Hur gamla brukar scalarerna bli när dom börjar bilda par?
Då skulle jag kunna ha kvar sorgmantel eller svartneon tetra ca 10. 5 scalarer tills två bildat ett par. Ha kvar svärdisarna och mollyn. Ett stim på 8 pansarmalar och två ancistrus. Och mycket växter :) Skulle det kunna funka som en malla att hålla sig efter?
#49 - 27 april 2012 13:41
Vanish skrev:
Vill bara flika in att koppartetrorna är ju bra mycket större än neontetror? Om jag kollar in i karet så har mina två "stora" skalarhanar inte möjlighet att ta mina koppartetror. Men visst skulle koppartetrorna vara små, så hade det kanske gått... Men då går väl all fisk ner :p

mjao inte mycket större. lite kanske men fan inte mycket asså
#50 - 27 april 2012 14:38
"Reglerna" "1 cm / liter vatten" och "vad fiskarna äter på en minut" är inga regler. Det är förenklade riktlinjer för att en nybörjare med ett mellanstort akvarium med lite småfisk skall ha något att förhålla sig till. En gibbiceps-mal behöver mycket mat och utrymme om den skall bli fullvuxen (den är inte vuxen nu, den blir en halv meter!). Plötsligt är det inte så lätt och man måste tänka själv. Med en stor fisk måste man öka tillförseln av mat och därmed måste man också på något vis hantera kvävekoncentrationen i vattnet som ökar: vattenbyten, mycket större totalvolym, binda kvävet i en stor växtmassa eller en kombination av dessa är möjliga lösningar.

Om den vecklar ut fenan ser den nog likadan ut om inte ett membran i mitten är skadat (men det läker!) JAg säjer ofta att det nog finns fler arter inblandadee, men i det här fallet tror jag inte det. Du har en liten gibbiceps som kan växa upp till en stor grann fisk om du ger den rätt förutsättningar. Har du inte möjlighet eller lust till det skall du nog förska göra dig av med den och hålla dig till mindre arter.

Ett tredje råd: de flesta zoohandlare är ganska skickliga och hederliga, men de kan inte allt. Det finns några som är okunniga och några vill bara tjäna pengar. Utgå från att det kan vara värsta sorten, och var väl påläst! (men allt som står i böckerna och på nätet är inte sant). Då kan du bara bli positivt överraskad.

Bra svar!
Det där med mat är lite lurigt som du säger. Jag brukar ju rekommendera 5 minuters regeln men den stämmer inte när man kommer till malar och diverse andra fiskar. Gibiceps och andra harneskmalar är ju ofta nattaktiva och går och pular och äter hela natten.
Jag brukar räkna mellan 0,5 % och 1 % mat i förhållande till kroppsvikt vilket betyder en rejäl dos algtabletter för en 20 cm gibiceps om den bara skall äta det. Grönsaker är ett bra alternativ samt att man har bra med rötter i akvariet vilka både de och ancistrus knaprar på.

Annons