[QUOTE=dinajel]Det där med att man inte ska gå emot sin natur, att man ska känna sina begränsningar för att det finns en anledning till att man har begränsningar. (Inte för att jag är nån taoist, haha. Jag är alldeles för mycket rationell vetenskapsman för det. Därav min tanke att man kanske kunde lura naturen lite.)
[/quote]
Växter är inte speciellt religiösa, dom väljer bara den lataste/enklaste vägen. Finns ingen enkel väg (om det t ex bara finns nitrat istället för ammonium) så skapar dom enzymer för en viss kostnad som sedan gör nitratanvändandet nästan lika billigt som ammoniumanvändande. Den som anpassar sig bäst till minst kostnad överlever.
Inget direkt religöst 8)
[QUOTE=dinajel]
Det är alltså mycket möjligt att mina växter drar i sig 4 ppm NO3 om dagen?
[/quote]
Tja. Spelar ingen större roll. Veckovattenbytet tar ändå ner nivåerna om du tror att du får skadligt höga nivåer nitrat.
Du har ett väldigt enkelt val: Antingen kör du på fisens mosse och gissar dig till vilket näringsämne du behöver öka och gör så tills du tröttnar på att hela tiden gissa vilket näringsämne som kommer fattas när du väl fixat en näringsbrist.
Eller så sveper du bara ner fler fulldospulser tills allt ser fint ut.
Är du rädd för att du slösar kan du sedan försiktigt börja backa tills du märker markant sämre tillväxt.
Det är helt klart enklare att fulldospulsa varje dag och se växterna tokväxa än att hela tiden försöka gissa sig till vilket näringsämne som kan tänkas behöva i större mängd.
Det är ju själva EI:s hjärta. Anledningen till varför alla lyckas med den när man väl vågar börja dosera ordentligt.
Sen dess har jag försökt hålla bra CO2-värden och bra övriga värden, men uppenbarligen har mina pulser inte varit tillräckliga, eftersom dom ändå kommer tillbaka. CO2 svänger ju rätt mycket med mäsk också. Dagen börjar med kanske 10 ppm och slutar på 60 ppm.
Ja det är svårt att hålla bra CO2-nivå med mäsk. Den enskiljt största faktorn som jobbar mot dig hela tiden.
Intressant att veta att trådalger kan uppstå pga exempelvis kvävebrist. Jag tänkte att det var andra alger som dök upp då istället. Men om trådalgerna redan finns där då, så är det ju logiskt att dom får ett uppsving.
Ja det kunde lika gärna varit toffsalger eller någon annan rolig alg.
Varför den höga PO4-halten? Du har säkert skrivit om det i nån annan tråd, men då har jag glömt det. Har det månne att göra med dom nya rönen om ett 1:7-förhållande istället för 1:10 mellan NO3 och PO4?
Nej det är bara det att jag med den doseringen alltid haft den absolut bästa tillväxten i mitt akvarium. Att de nya rönen bekräftar det är ju väldigt skoj =)
Och hur viktigt är det förhållandet? Om jag kör 10 ppm nitrat och 0,5 ppm fosfat så hamnar ju förhållandet på 1:20. Hur påverkar det växterna?
Jag tycker som framgår av min egen fosfatpuls att 0,5 ppm po4 är alldeles för lite.
Men så är det ju det här med folks vilja att utnyttja sina fiskars nitrat och fosfatbidrag och ekologiskt tänkande med gissning/mätning av hur mycket som ska går åt och hur mycket av skiten som mineraliseras och är upptagligt av växterna som sätter käppar i hjulet för många gröna växtakvarister.
Det är ju en fin tanke, men för mig räcker det med svårigheten att ligga på rätt CO2-halt och komma ihåg att dosera näringen. Som tur är slipper man det med EI och kan ändå få ett Amanoakvarium.