För mycket PMDD eller för lite CO2 ?

#1 - 18 april 2006 14:31
Jag har ständigt problem med någon grönalg som sätter sig på rutor, inredning och botten. Prickalger har jag varit med om, men detta tycks vara något annat. Kanske "dammalger"? (damm som i "dust" eller "pond" förresten?). Algerna går lätt att ta bort med en tvättsvamp eller dyl. Efter borttagandet bytar jag 50% av vattnet och kör med UV-filtret tills nästa dag (~12h). 3 dagar senare är rutor, botten och inredning grönt igen.

En liten mängd prickalger tycks också fortfarande finnas kvar, men detta är inget större problem.

När problemet med prickalger var större fick jag tips att öka på med KH2PO4-doseringen, vilket hjälpte någorlunda bra. Dock så verkar denna metod inte lösa problemet med dessa "dammalger". (jag ökade med all PMDD, inte endast KH2PO4).

Som det ser ut idag så göder jag med _3 fulldoser varje dag_! Detta häller jag vanligen i på morgonen precis innan ljuset tänds. Jag tillför CO2, delvis med mist och delvis upplöst i vattnet.

Vad är fel?

Några teorier jag har ...

1. CO2 i mist-form --> ojämn och på vissa ställen låg CO2-nivå eftersom bubblorna inte fastnar på ex. botten och rutorna.

2. För mycket PMDD --> växterna får mer än de behöver --> näring över till algerna. (vore konstigt om detta är fallet, då växterna inte börjar bubbla förrän efter 4-5 h belysning).

3. Fel på ytterfiltret på något vis? Så att bakteriefloran inte fungerar.

Vad tror ni? Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Om allt är som det ska, ska man få alger på rutor etc då ?

Med endast 0,5 W /liter tänt 10h/dag och måttlig växtlighet bör väl 3 fulldoser räcka gott och väl?
#2 - 18 april 2006 15:05
OJ tre fulldoser per dag låter mycket.
själv kör jag tre i veckan.
#3 - 18 april 2006 15:24
När du skriver 3 fulldoser, menar du då 1 dos från varje flaska? Annars tycker jag med att det låter väldigt mycket.
#4 - 18 april 2006 16:45
Vad en fulldos är finns det lika många ideér om som det finns växtakvarister. Berätta istället vilka nivåer du göder för varje dag samt hur mycket ljus du har.
MVH
Magnus
#5 - 19 april 2006 08:08
Det har kommit en ny enklare Estimative index-artikel som radar upp några recept för högljusburkar med mycket växter. Mer än dessa recept behövs sällan/aldrig doseras och vad jag kan se lite snabbt så motsvarar dom ungefär 3 stycken dubbel-www.pmdd.se-fulldoser i veckan:
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=2062

Jag vet att flera här dock doserar/har doserat *betydligt* mer, inklusive mig själv. Speciellt KNO3 och då brukar man få påhälsning av dammalger.

Dammalger kan du antingen se till att skrapa bort medans du har en hävert vid sidan av skrapan så allt försvinner ur isamband med varje vattenbyte. Brukar ta 2-3 veckovattenbyten om man är noggrann.
Eller så verkar man faktiskt kunna vänta på att den ska blomma över av sig själv. Den har ganska kort livscykel och ger upp ganska lätt.
#6 - 19 april 2006 12:30
Skiren: I och med att jag kör med CO2 så är det inte _så_ mycket. Det är dock möjligt att det är lite för mycket.

ansjo, Tropfrog: När jag säger 3 fulldoser så menar jag 3 doser enligt standardreceptet på pmdd.se.

Jag har inte räknat på det nu på senare tid, så jag vet inte exakt hur stor konc. av vardera ämne jag häller i. Det var även ett tag sedan jag mätte mina vattenvärden.

defdac: Jag ska genast läsa artikeln. Dock så stämmer det ju inte riktigt in på mitt akvarium, då jag inte har särskilt mycket ljus.

(0,5W/liter är egentligen lite tilltaget i mitt fall, då ett av rören är ett blått marine-glo. Detta rör är nog inte direkt något växtrör. Ett av aquarellrören är även väldigt gammalt. Får nog ta och inhandla ett par nya rör, eller kanske MH).

Kanske rentav det som ställer till det lite? Ljuset är för klent när jag öser i CO2 osv ? Så växterna orkar inte växa för full kraft.

Så man kan alltså bli av med dammalger genom att fysisk ta bort dem ur akvariet? Om näringsnivåerna är felaktiga så bör de väl komma tillbaka igen?

Hur ska man egentligen veta när näringstillförseln är lagom ? det tycks den aldrig bli. För mycket eller för lite. Alltid något bristsymtom eller överskottssymtom.
#7 - 19 april 2006 12:43


(0,5W/liter är egentligen lite tilltaget i mitt fall, då ett av rören är ett blått marine-glo. Detta rör är nog inte direkt något växtrör.


Inte så dåligt som man kan tro. Dessa blåa rör är duktiga på att omvandla elektricitet till blått ljus som växter är väldigt känsliga för och som inte filtreras bort av vattnet lika mycket som rött ljus.



Så man kan alltså bli av med dammalger genom att fysisk ta bort dem ur akvariet?


Så är det med alla alger om du tänker efter. Inga försvinner av sig själv, när dom inte diggar läget så är dom fortfarande kvar iform av sporer som ligger och lurpassar på första bästa ammoniumspik pga för litet filter/för mycket fisk/för mycket matning.

Det främsta sättet som snabbväxande Estimative-index-burkar blir av med alger på är just när man klipper ner växter och därmed tar bort väldit stora algpopulationer.



Om näringsnivåerna är felaktiga så bör de väl komma tillbaka igen?


Alger reagerar på stora markanta förändringar eller små ammoniumförändringar. Du ska bara dra ner lite på PMDD:n vilket på sin höjd kommer trigga paniksporutvecklnig, men dessa sporer kommer inte börja blomma om du inte bökar omkring i substratet utan att göra vattenbyte eller på annat sätt skapar små ammoniumförändringar.



Kanske rentav det som ställer till det lite? Ljuset är för klent när jag öser i CO2 osv ? Så växterna orkar inte växa för full kraft.


Dom är alltid begränsade av CO2, nästan aldrig ljusmängden. Har det funkat förr med dina lysrör kan det funka igen. Det är inte där felet ligger.



Hur ska man egentligen veta när näringstillförseln är lagom ? det tycks den aldrig bli. För mycket eller för lite. Alltid något bristsymtom eller överskottssymtom.


Det är ett ganska stort näringsomfång som akvaristen behöver pricka, dvs det är egentligen ganska lätt. Problemet är att akvaristen ofta har "allt eller inget"-mentalitet och antingen inte doserar något alls eller häver på 10 ggr mer än vad som behövs. Det är en gigantisk måltavla däremellan.

Dosera en dubbel pmdd.se puls tre gånger i veckan och alternera mikrogödningen med makrogödningen, t ex såhär:
måndag) dubbeldos mikro
tisdag) dubbeldos makro
onsdag) dubbeldos mikro
torsdag) dubbeldos makro
fredag) dubbeldos mikro
lördag) dubbeldos makro
söndag) vattenbyte följt av dubbeldos makro (eller mikro beroende på vad du känner kan vara vettigast)

Då skjuter du garanterat inte för lågt och garanterat inte för högt.
#8 - 19 april 2006 14:55
Jättebra tips defdac. Tack så mycket.

Jag ska prova det där med att variera mikro och makro, samt att verkligen försöka ta ut alla alger ur akvariet, inte bara flytta runt dem.

Men om algerna reagerar även på små ammoniumförändringar hur ska jag göra med vattenbyten då? Jag måste ju byta vatten. Jag tycker i alla fall att det är vettigt att byta vatten en gång i veckan. Det känns bra att få i rent nytt vatten med jämna mellanrum, inte minst med tanke på Estimative Index.
#9 - 19 april 2006 15:05
Men om algerna reagerar även på små ammoniumförändringar hur ska jag göra med vattenbyten då? Jag måste ju byta vatten.
Ett väl fungerande filter och ett gäng snabbväxande växter som trivs är mitt recept. De strippar vattnet på ammonium i rask takt.
#10 - 19 april 2006 15:11
Exakt, och oftast har man inte ammonium i kranvattnet heller så vattenbyten med efterföljande PMDD-dosering gör att man håller övriga näringsnivåer hyffsat stabila.
#11 - 19 april 2006 15:29
Okej. Jag antar att jag får se hur det går när jag ändrar PMDD-doseringen då.

Jag vet inte riktigt vad som menas med att man ska ha ganska mycket snabbväxande växter. Ni kanske kan säga vad ni anser om mitt akvarium som det ser ut nu.

Har jag lagom med snabbväxare? osv...

http://img483.imageshack.us/img483/2950/dsc004770es.jpg

(ursäkta smutsigt akvarium och massa sladdar och skräp. Reaktorn ska inte sitta där egentligen.)

Bacopa Caroliniana fram till vänster, Eusteralis Stellata skymtas strax bakom och Heteranthera Zosterifolia längst bak där till vänster. Den stora i mitten är Ceratopteris Thalictroides. Till höger är Alternanthera Rosefolia (tråkig färg, antaligen pga för lite ljus). Längst till höger är vanlig vallsneria. Sen finns det lite acicularis och callitrichoides också.

EDIT: Här syns förresten algerna på botten ganska tydligt. Botten ska egentligen vara ganska ljus.
#12 - 19 april 2006 21:21
[quote=defdac]
Dosera en dubbel pmdd.se puls tre gånger i veckan och alternera mikrogödningen med makrogödningen, t ex såhär:
måndag) dubbeldos mikro
tisdag) dubbeldos makro
onsdag) dubbeldos mikro
torsdag) dubbeldos makro
fredag) dubbeldos mikro
lördag) dubbeldos makro
söndag) vattenbyte följt av dubbeldos makro (eller mikro beroende på vad du känner kan vara vettigast)
[/quote]

Får jag komma med ett annat förslag ??

Bra tack :)

Under förutsättning att man har runt 0,5 w/liter och bra co2 nivåer så fungerar detta:

måndag) 2 * full dos enligt pmdd.se
tisdag) ingen dos
onsdag) ingen dos
torsdag) 2* fulldos enligt pmdd.se
fredag) ingen dos
lördag) ingen dos
söndag) 2* fulldos enligt pmdd.se

osv osv.

Vad jag menar är att man mycket väl kan ersätta det 50%iga vattenbytet som EI innebär med ytterligare en dubbeldos pmdd. Det gör växtakvariet om möjligt ännu enklare !

10,20,40 eller tom 80 ppm nitrat har aldrig skadad min "fjuttljusbalja" inte heller motsvarande nivåer av Fe,PO4.

Det jag gör emellanåt för att inte saker och ting skall balla ur fullständigt med denna metod är att "boosta" GH't rejält med MgSO4/CaCl eller Seachem Eq !
#13 - 20 april 2006 06:57
Ser bra ut.


Det jag gör emellanåt för att inte saker och ting skall balla ur fullständigt med denna metod är att "boosta" GH't rejält med MgSO4/CaCl eller Seachem Eq !


Nu blir det en off-topic-fråga: Du har aldrig märkt att plötsliga GH-förändringar får vissa känsliga växter att stunta? (T ex R. wallichii, A. reineckii, L. inclinata osv?). Jag inbillar mig att så sker när jag plötsligt doserar en massa CaCl2+MgSo4 t ex, men det kan nog som sagt vara inbillning.
#14 - 20 april 2006 07:50
Har själv jävulska problem med dessa "dammalger" i min Lowtech. Vad jag kan minnas hade jag inga problem under tiden jag körde CO2, men det har kommit efter jag slutade med det. Jag är skeptisk till att det skulle gå att suga upp dessa alger med hävert, har provat flera gånger, suger jag rent en växt dröjer det inte ens en timme innan det finns lika mycket alger på den igen, aldrig sett nåt som växer snabbare än dessa alger. Att lyckas suga upp alla alger ser jag som omöjligt.

Vattnet har under en längre period varit grönfärgat på morgonen. När jag kommer från jobbet är det mer mjölkfärgat (svagt) ser ut som små ljusa sporer i vattnet, man kan tydligt se dom pyttesmå "kornen". På kvällen ca. 2 timmar innan ljuset släcks inträffar plötsligt det magiska: vattnet blir klart! Inte som Bluesboys burk direkt, men ändå en stark kontrast till vad det var innan. Detta upprepas dag efter dag.

Över påsken körde jag 4 dagar mörkläggning och då försvinner alla dammalger. Vattnet har efter detta varit klarare än på länge, och är klart hela tiden. Testat det Cactus?
Testar nu lite olika gödning och ser hur det påverkar burken, för tillfället kör jag endast NutriSi. Min uppfattning är att problemet började när jag hade i för mycket KNO3 och KH2PO4 efter jag slutade med CO2, så jag testar att dra ner på detta, men det är väl tvärtemot dom flesta experttips?
#15 - 20 april 2006 08:51
Har du dammalger eller grönvatten? Om dom inte försvinner av sig själv efter ett par veckor och färgar vattnet grönt är det sannolikt grönvatten.

Dammalger ger upp ganska enkelt.
#16 - 20 april 2006 10:00
Båda delar kanske?
Lite osäker på vad dammalger egentligen är men jag har vad cactus kallar dammalger: grönt "ludd" på växter och rutor, ca 5 mm långa som mest. Ser inte ut som trådar, eller cyano, utan mest som grönt slemmigt ludd. Om jag skakar en växt med alger släpper dom växten och bildar ett grönt moln i vattnet. Efter några minuter är det lika mycket alger på växten igen. Har kollat runt en del på nätet men inte hittat nåt som helt liknar vad jag har.

Vattnet hade ju lite olika nyanser :) Mest grönt men även åt det vita hållet. Hade aldrig extremt grönt vatten, inte i närheten av denna bild:
http://www.aquaticscape.com/articles/algae/gw_1.jpg

Har heller ingen sol som lyser på akvariet.

Vad menar du med "försvinner av sig självt"? Att dom försvinner om man göder korrekt?

Allt försvann som sagt efter mörkläggning. Funkar det på alla alger? Nu återstår att se om det kommer tillbaka.

PS Ser fram emot kvällens föredrag DS
#17 - 20 april 2006 10:42


Lite osäker på vad dammalger egentligen är men jag har vad cactus kallar dammalger: grönt "ludd" på växter och rutor, ca 5 mm långa som mest.


Det är inte dammalger, det är luddalger. Dammalger sätter sig som ett fint pulver på rutorna och om man strycker bort dom så kommer dom tillbaks på några få timmar.

Luddalger, liksom trådalger, tyder på bra PMDD-gödning och för lite CO2. Öka på CO2-gödningen så att växterna växer ordentligt så kommer ny tillväxt vara helt luddalgsfri och allteftersom kan du kapa bort gammla luddalgsangripna delar. Det är ungefär där jag står själv i dagsläget faktiskt med min egen algodling.

Grönvatten tyder på ammoniuminstabilitet pga kasst filter och är jobbigt att få bort när det väl blommat upp - om man inte har ett UV-filter, då är det riktigt enkelt och bekvämt. Mörkläggning kan fungera på Grönvatten liksom på Cyanobakterier och Kiselalger, men vad gäller grönvatten brukar det ta 4-5 dagar av totalt mörker jämfört med 2-3 dagar för Cyanobakterier/kiselalger.

Quickfilter kan hjälpa lite eftersom det mekaniskt kan fånga upp diatomer när det är lite igengrott.
#18 - 20 april 2006 10:47
Hum din beskrivning på "luddalgen" låter spännande och olikt något jag själv sett, om det inte är en grön form av kiselalg som är lätt att skaka av växter och ser (hos mig) ut som brunt skräp:
http://www.defblog.se/picture/1399.html
Quickfilter funkar fint mot dom.
#19 - 20 april 2006 12:15
Kunde man ge sig fan på att jag lyckats odla fram en alg som inte finns...
Kan inte öka på CO2:n eftersom jag kör utan.

Bytte filter ganska nyss så det kan förklara ammoniuminstabiliteten. Körde filtrena parallellt i en vecka och kramade massa gojs från det gamla till det nya iofs, men det kanske blev lite svajigt i alla fall.

Ser ganska likt ut det du har på din bild, men min alg är mörkgrön. Ska försöka mig på ett foto om dom kommer tillbaka (och det gör dom säkert). Dom sitter otroligt löst, det räcker att man viftar lite med handen en decimeter från växten så släpper dom och bildar grönt moln.

Kör quickfilter lite då och då, men jag ska testa att ha det i mer långvarigt.
#20 - 20 april 2006 16:33
[quote=defdac]Ser bra ut.

Nu blir det en off-topic-fråga: Du har aldrig märkt att plötsliga GH-förändringar får vissa känsliga växter att stunta? (T ex R. wallichii, A. reineckii, L. inclinata osv?). Jag inbillar mig att så sker när jag plötsligt doserar en massa CaCl2+MgSo4 t ex, men det kan nog som sagt vara inbillning.[/quote]

Jag vet inte varför jag skrev rejält, jag doserar några ml Eq endast. AR'en ser trots detta hygglig ut förutom att malarna mumsar lite på den. Wallichii har jag gett upp pga siamensisarna...
#21 - 21 april 2006 14:59
Jodahl: Jag tror inte vi har riktigt samma alg. Den alg jag har lägger sig mer som ett tunt grönt lager som defdac sa. Den är alltså inte "luddig" i den bemärkelsen, utan ser mer ut som ett grönt pulver.

Jag gjorde en ganska "intressant" upptäkt idag. Jag har inte haft i någon PMDD överhuvudtaget nu på 2 hela dagar (totalt 20h belysningstid med CO2-tillförsel). Trots detta visar inte växterna några som helst tecken på bristsymtom. Det är alltså ganska uppenbart att min PMDD-dosering har varit för hög.

Men det som hände tidigare, som jag förklarat i en annan tråd att jag fått massa prickalger samt dessa dammagler? Då skulle jag ju öka på doseringen av främst KH2PO4. Om jag nu återgår till att dosera 1 x fulldos varje dag, 2x fulldoser varannan dag eller som du föreslog defdac, 2x mikro varierat med 2x makro varannan dag, kommer inte dessa problemen p.g.a. bl.a. för lite PO4 att komma tillbaka då?

Uppenbarligen så doserar jag nu för mycket, men tidigare för lite ... Det verkar trots allt alltså som att det är ganska svårt att sikta lagom. För mig i alla fall :/.
#22 - 21 april 2006 20:26
Det är nog trots allt samma alg. Luddig var det bästa ordet jag kunde komma på, den är inte trådig, inte prickig, inte toffsar osv. Ser mer ut som ett tunt lager med ludd, eller pulver om man nu föredrar det. Lägger upp bild så snart jag lyckas ta nån.

Precis som du har jag slutat tillföra PMDD, vill köra slut på det som finns i vattnet. Misstänker att jag har gött för mycket (nån som kan får gärna utveckla det här med att göda för mycket: kan växterna må dåligt av för mycket gödning (och alltså algerna må bra) , eller är det fiskarna som sätter gräns för när gödningen blir skadligt hög) eftersom jag nu varken kör med CO2 eller vattenbyten. När växterna börjar visa bristsymptom kommer jag häva i en fulldos.

Efter mörkläggning börjar jag åter se en viss återkommst av algerna, även om vattnet fortfarande är klart. Med nästa PMDD-dos kommer jag rensa hårt bland algbevuxna växter, köra quickfilter konstant samtidigt som jag sakar av luddet från växterna.
#23 - 22 april 2006 17:13
Så här ser algerna ut som jag kallar dammalger:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=361
De kommer tillbaka otroligt snabbt efter rengöring.

[QUOTE=cactus]Jag gjorde en ganska "intressant" upptäkt idag. Jag har inte haft i någon PMDD överhuvudtaget nu på 2 hela dagar (totalt 20h belysningstid med CO2-tillförsel). Trots detta visar inte växterna några som helst tecken på bristsymtom. Det är alltså ganska uppenbart att min PMDD-dosering har varit för hög.[/QUOTE] Jag tror inte ett bristsymptom kommer så fort som efter två dagar.
#24 - 24 april 2006 12:09
Ja, det är precis sådana alger jag har. De täcker inte bara rutorna utan botten och långsamt växande växter också.

Bl.a. mikrobrist brukar väl synas väldigt fort ? Något tecken på bristsymtom bör väl finnas om man slutar med PMDD i två hela dagar, efter att jag tidigare haft i 3 fulldoser/dag. - om jag doserat lagom tidigare dvs.

Jag provar defdac's gödningsregim nu, med dubbla fulldos av makro resp. mikro varannan dag. Jag provar även att lösa upp CO2n istället för mist, då det möjligtvis skulle kunna bero på ojämn upplöst CO2 i vattnet. Bubblorna från misten fastnar ju vanligen inte på rutorna och botten --> låg CO2-halt på dessa ställen --> alger kommer lättare. Right?
#25 - 24 april 2006 12:24


Jag provar även att lösa upp CO2n istället för mist, då det möjligtvis skulle kunna bero på ojämn upplöst CO2 i vattnet. Bubblorna från misten fastnar ju vanligen inte på rutorna och botten --> låg CO2-halt på dessa ställen --> alger kommer lättare. Right?


Anledningen att ojämn CO2 gynnar alger är att växterna får svårare att få tag på kol. Alger är aldrig kolbegränsade - det är därför det är svårt/omöjligt trigga mer alger enbart genom att börja göda med CO2.

På rutorna ska du inte odla växter, det skulle eventuellt vara upprätstående bottentäckare som får lite halvknackigt med CO2 typ gräs - å andra sidan är det inte dom som står för den största konkurrensen, det är ju snabbväxare som når ytan och tar allt ljus, växer snabbt och effektivt snappar upp allt ammonium och som du klipper ner ofta. Den största mest snabbväxande och skuggande växtmassan. Det är ingen som kan säga att deras bottentäckare täcker in alla dom tre premisserna även om många kanske uppfyller 1:an och 2:an.

Om det är dammalger så kan du t om vänta ut dom. Dom är enkla att bli av med. Dom blommar upp snabbt men håller inte i sig speciellt länge om du gnider bort dom med en hävert bredvid. Gör du det noggrannt så är dom tillbaks på en dag första vattenbytet, nästa vattenbyte är dom betydligt segare och tar 2-3 dagar på sig och vid tredje fjärde vattenbytet har dom gett upp.

Gör du således 4st 50% vattenbyten varannan dag och är noggrann med att suga upp dammet som du skrubbar bort har du botat burken på runt en vecka.

När du skrubbart rent rutorna med häverten så drar du en sista gång med handen över alla rutorna. Du kommer lätt känna hur mycket du missat och det är ganska mycket man inte ser. På det sättet smetar du även bort eventuella zoosporer som simmat och satt sig igen. Fullborda sen hela vattenbytet.
Bilagor:
#26 - 24 april 2006 13:05
Om det är dammalger så kan du t om vänta ut dom. Dom är enkla att bli av med. Dom blommar upp snabbt men håller inte i sig speciellt länge om du gnider bort dom med en hävert bredvid. Gör du det noggrannt så är dom tillbaks på en dag första vattenbytet, nästa vattenbyte är dom betydligt segare och tar 2-3 dagar på sig och vid tredje fjärde vattenbytet har dom gett upp.
Hag hade betydligt svårare att bli av med dem. De blommade åter upp ett par timmar efter "hävertmomentet" och daglig filtrering av ytvatten med strumpa/PET-flaska. Efter 2,5 veckor dängde jag till dem med UV-C.
Kan ju hända att mitt ammonium är en riktig bov.
#27 - 24 april 2006 13:10
Mina kom bara tillbaks några timmar efter att jag gnuggat bort dom om jag var slarvig i gnuggandet och framförallt häverten och inte drog med handen för att känna var jag missat.

Känner man att man är fumlig med häverten så är det enklare att dra ner vattennivån så mycket man kan så man kan gnida bort dom med papper. Då riskerar man inte att zoosporerna simmar tillbaks.

Eller så väntar man bara ut dom. Quickfilter och UV hjälper säkert.
#28 - 24 april 2006 17:15
Jag ska testa att göra vattenbyte flera gånger i följd och se om dammalgerna försvinner. Ska även köra UV-filtret regelbundet. Kan inte UV-filter störa balansen i akvariet om man använder det varje dag förresten? Med tanke på bakteriefloran osv.

Nu har jag löst upp CO2 _utan_ mist i ett dygn. Ljuset släcks om en timme, och växterna bubblar hyffsat.
De växter som brukar bubbla riktigt mycket med mist bubblar inte alls lika mycket nu, utan mist.
Däremot bubblar mina långsamt växande HC och Acicularis betydligt mer nu än vad de gjorde med mist. Även Roseafolian bubblar mer nu.

Jag vet inte om det bara ser ut som att de höga snabbväxarna bubblar mindre nu eller om det är så. Det kan ju vara så att mycket av bubblorna tidigare bestod av CO2, och inte enbart syre. Framförallt HC som knappt bubblat innan mår definitivt bättre nu. Anledningen är troligen att jag inte riktigt fått misten att fästa på den tidigare.

Spraybar fungerade hyffsat bra, men som jag tidigare nämt så blev det problem med låga växter såsom HC. Den är även väldigt oattraktiv och skrymmande.

Det som egentligen fungerat bäst för mig är en 1,5-liters Ramlösaflaska med avklippt botten och ett Powerhead längst upp. Den löste gasen och skapade en mycket fin mist. Problemet var att den var så otymplig + att misten inte spreds ordentligt.

Dessa problem med CO2 ... suck. Jag får det verkligen aldrig som jag vill ha det. Det är alltid något som är fel...
#29 - 24 april 2006 18:49
Dessa problem med CO2 ... suck. Jag får det verkligen aldrig som jag vill ha det. Det är alltid något som är fel...
Biiiit ihop broder :)
Min bästa set-up så här långt består av CO2-tub som matar koldioxid till ett ytterfilter. CO2-berikat vatten mynnar ut i karet i ett strilrör som antingen placeras horisontellt i nedkant på en kortsida precis ovan gruset eller, vertikalt från ytan ända ner (och nedstucken i gruset en bit). Cirkulationen ökar jag på med ett extra innefilter som skickar iväg det CO2-berikade vattnet i karets längdsled och in i täta buskage.
Ytan får under inga som helst omständigheter röras om för mycket - ett hål på ett strilrör ovan ytan är lagom för att bryta ytvattnet lite så proteinhinnor hålls borta.
Tillförd CO2 (med ganska hög bubbeltakt) styrs antingen av en kontroller eller en simulerad dito m.h.a. en timer. Jag aktiverar magnetventilen under hela den belysta tiden bortsett från en timma på "förmiddagen" vilken jag lägger på natten istället. Detta får mitt pH-värde att vara nästan lika konstant som med en kontroller. Den höga bubbeltakten håller nivån uppe under den mest aktiva fotosyntesen och "pausen" förhindrar CO2:n att bli för hög på förmiddagen och för låg på natten.

Mist har jag aldrig provat. Det funkar säkert kanon men är man sjukligt intresserad av att mäta pH/CO2 tar det emot att ändra set-up. Jag *vill* lösa upp gasen ;)











Annons