för mycket snäckor?

#1 - 7 november 2007 10:44
Från att välkommna första oväntade uppdykandet av snäckor i början:D, är jag nu lite fundersam:confused:. Kan de vara hur många som hellst eller bör man hålla de i skack? De har troligen följt med någon akvarieväxt från affären, och är nu säkert över 15 st. i 144 liters. Blir lite snäck-fisksoppa? Är de till nytta hur många det nu är? Är det så så får de ju gärna vara kvar.;)
#2 - 7 november 2007 15:51
dom flesta är väl bra, då dom rensar sanden osv.
Vill du bli av med dom kan du testa att köra i 2-3 stycken äpplesnäckor. Det funkar bra för mig. Men då får du även suga upp dom ovälkomna snäckorna du hittar
#3 - 7 november 2007 18:05
sen läste jag precis detta på ciklidhobby.com:
NYHET:
Nu har den kommit, snigelfällan som lurar den Malaysiska snigeln, som tidigar har varit svårt att bli av med, man lägger en fodertablett i fällan och sätter i fällan över natten i akvariet, på morgonen dagen efter tömmer man så ur nattens fångst tills man blivit av med alla större sniglar, de små tar botier hand om.
#4 - 7 november 2007 19:44
Men är den "vanliga" snigeln jag har skadligt när de blir många?
Vad är det för skillnad mellan den och äppelsnigel?
#5 - 7 november 2007 19:52
såg den fällan på nolsciklid, rätt smart =)
#6 - 8 november 2007 18:38
Men är den "vanliga" snigeln jag har skadligt när de blir många?

Vad är det för skillnad mellan den och äppelsnigel?

det bästa är nog om du söker lite i forumet, finns massor av trådar om det.
#7 - 8 november 2007 18:49
Finns så vitt jag vet flera sätt att bli av med snäckor, bl.a fällor och medel.

Vill man bli av med dem "naturligt" så köper de flesta botior som snabbt brukar äta upp dem. Själv började jag få snäckor i mitt kar, men tyckte inte det gjorde något. Senare köpte jag ett par Palettciklider och ett par Nyckelhålsciklider och båda dessa par hade snart rensat karet på snäckorna.
Tror nog att flera andra sorters ciklider också äter dem...
#8 - 8 november 2007 21:26
Det finns faktiskt en snäckätande snäcka också!
Den heter Anentome Helena och blir enligt grossisten ca 1,5 cm ,påminner i formen som malaysisk Sandsnäcka och har riktigt fina färger.
Hurvida den i sin tur förökar sig i akvariet ska jag låta vara osagt.;)
#9 - 8 november 2007 21:32
förstår inte riktigt varför folk så ofta vill bli av med snäckorna. de fungerar ju utmärkt som städare! jag använder snäckor i alla mina akvarium som städare. speciellt i yngelakvarium utan filter. de äter ju matrester, fiskbajs, alger m.m. och folk vill bli av med dem? :)

sen om man får en explosion av snäckor får man ju börja fundera över varför det är så. snäckor måste ju ha mat för att överleva, och de förökar sig endast explotionsartat om det finns massor med mat att tillgå, och resten får ni räkna ut själva ;)

i saltvattensakvarium är ju snäckor standarden som "clean up crew" eftersom de inte ökar på belastningen i akvariet lika mycket som fiskar gör.

så sammanfattningsvis: snäckor - de bra snäckorna då, finns ju hur många arter som helst, men inte så många som brukar dyka upp i våra akvarium - hjälper till att bryta ner döda löv, överbliven fiskmat, fiskbajs osvosv.
#10 - 9 november 2007 09:21
Tack för alla svar. Jättebra.
Jag är också inne på att de gärna får vara kvar om de gör nytta.
oaken säger något om "de bra snäckor"
Hur vet man vilka som är bra eller dåligt?
Vissa av växterna har börjad se lite tråkig ut, men det kanske kan bero på toxivec som jag var tvungen att häva i för 3 veckor sedan? Vattenvärdena är prima nu.
#11 - 9 november 2007 10:45
Tack för alla svar. Jättebra.

Jag är också inne på att de gärna får vara kvar om de gör nytta.

oaken säger något om "de bra snäckor"

Hur vet man vilka som är bra eller dåligt?

Vissa av växterna har börjad se lite tråkig ut, men det kanske kan bero på toxivec som jag var tvungen att häva i för 3 veckor sedan? Vattenvärdena är prima nu.

De vanligaste snäckorna som brukar dyka upp är:

http://www.aquahobby.com/gallery/e_Physa_Snail.php Physa-snäckor, äter matrester, en del alger, fiskbajs m.m. Inte lika effektiva som posthorn.

http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/posthornssnacka.htm - posthornssnäckor, förmodligen de mest effektiva städarna.

http://www.snailshop.co.uk/p/372132/10-x-malaysian-trumpet-snail-or-mts-melanoidis-tuberculata-adult.html - malaysisk sandsnäcka, de är bra, men förökar sig hemskt fort om de kan. bökar mest runt i bottnen.

Sen finns det en sort som kallas för "kanelbullesnäcka", för att skalet ser ut som en kanelbulle. Ej att förväxla med posthornssnäckor. Skalet på Kanelbullesnäckan ligger ner, och de är mycket mindre än posthorn. Verkar bara äta alger och matrester i alla fall.
#12 - 13 november 2007 20:42
Tack för det svaret, det är nog Physa snäckan jag har fått på besök.
Jag upplever också att de håller rent och snyggt, får mata malarna lite mer bara, det blir ju inga alger alls nu. Jag avvaktar, blir de för många skaffar jag nog några botior.

Annons