För/nackdelar med Biltema bläster?

#1 - 24 september 2007 13:39
Jag har funderat ett tag på att byta bottensubstrat i mitt 540L.
[LIST]
[*]Dels eftersom det jag har inte är fint. Jag fick det begagnat med akvariet och det är grönfläckigt av gamla alger och det är en massa "småskit" (småbitar från någon annan sten han hade i karet samt vad jag tror är barkbitar)i det.
[*]Dels eftersom det är på tok för lite för det karet. Sanden är endast ca 2cm tjockt och det går knappt att få växterna att stanna kvar.[/LIST]Nu funderar jag på om jag ska skaffa biltemas bläster. Det kommer bli BETYDLIGT billigare än att köpa grus i akvarieaffär och på dom bilder jag sett är det riktigt snyggt.

Nu skulle jag vilja att folk som andväner/har andvänt bläster listar lite för- och nackdelar. T. ex. har jag hört att man inte kan slamsuga botten eftersom sanden i så fall följer med. Är det sant?
#2 - 24 september 2007 13:48
Min personliga åsikt:
Åtminstone den finaste storleken är för finkornig, det blir "dålig ventilation" i sanden och jag tror inte sanden hjälper till mycket med nedbrytningen av ammonium pga den dåliga luftningen.

Jag tycker personligen också sanden är för mörk - det är "sandlådesand", och den blir beigebrunaktig när den är blöt.

Annars funkar den utmärkt. Går bra med Corydoras & växter, och ser väl rätt OK ut, fast, som sagt, för finkornig och mörk för min smak.
#3 - 24 september 2007 13:50
Självklart kan man slamsuga botten, men man gör inte likadant som när man har grus. Har man grus kan man ju köra ner slamsugen ner i gruset, har man sand drar man den bara över botten så man enbart får med skiten (bland grus åker ju skiten ner, sand är ju mkt finare och därför lägger sig allt skit ovanpå:) ).
#4 - 24 september 2007 15:44
jag kör med biltemas blästersand o tycker att den e kanon o inte alls sandlåde sand!
#5 - 24 september 2007 16:12
Jag har inget negativt att säga om sanden...Är jättenöjd med min som jag har i två akvarier..Växterna trivs bättre,det är lättare att få dem att fästa men skaffar du sanden så rekommenderar jag starkt ett gäng malaysiska sandsnäckor...De vänder och luftar sanden, göder växterna och äter upp skit å sånt...enda nackdelen är att de lätt kan bli många,men de bor för det mesta i sanden så de syns inte :D
#6 - 24 september 2007 16:46
Jag instämmer med ovanstående folk! Är hur nöjd som helst med denna sand...snygg och billig. Enda nackdelen (eller det är väl ingen nackdel egentligen) är att den "formas" efter strömmerna från pumparna så efter nån vecka så ser man ganska tydligt i sanden hur vattnet strömmar. Dock så gör detta bara att karet får liv och ser mer naturtroget ut...

Vissa hävdar att det bara är att hälla i sanden i karet otvättad, detta rekomenderar jag dock inte då (iaf min) var ganska skitig.

Saltbiff: Finns dessa sandsnäckor på djuraffärer eller vart får man tag på dessa?? Nån som säljer privat kanske?

//Anders
#7 - 24 september 2007 16:46
Jag hade blästersand ett tag och det var inga problem, lätt att plantera i och fiskarna kunde gräva lätt. Dock ska man inte ha insuget till ytterfiltret för långt ner då sanden lätt sugs in där :)
#8 - 24 september 2007 17:30
Tja, annars finns ju ofta rådasand på byggvaruhusen billigare än vad det kostar på akvarieaffärerna.
#9 - 24 september 2007 17:41
Azur skrev:
Jag tycker personligen också sanden är för mörk - det är "sandlådesand", och den blir beigebrunaktig när den är blöt.

Jag har ingenting emot att den är mörk :)

saltbiff skrev:
skaffar du sanden så rekommenderar jag starkt ett gäng malaysiska sandsnäckor...De vänder och luftar sanden, göder växterna och äter upp skit å sånt...enda nackdelen är att de lätt kan bli många,men de bor för det mesta i sanden så de syns inte :D

Kul att du sa det.:p Jag har nämnligen beställt hem sådana snäckor och dom bör komma med posten i morgon :)

ganders skrev:
Finns dessa sandsnäckor på djuraffärer eller vart får man tag på dessa?? Nån som säljer privat kanske?

Jag köpte mina av en privatperson via annons på zoonen.
#10 - 24 september 2007 18:08
blästersanden fungerar utmärkt tycker jag, kanske lite drygt när skit samlas på "långsammaste" stället men samtidigt uppvägs det av pansarmalarnas silande och sanden känns mer levande än sjöstenen någonsin gjorde.
#11 - 24 september 2007 18:08
Jag sällar mig till skaran som tycker att biltemas blästersand fungerar urmärkt. Jag har den i flera kar & dessutom tycker inte jag att den blir för mörk. Dessutom trivs corydorasarna utmärkt i sanden! :D

Mvh Eva
#12 - 24 september 2007 19:22
För dom som mig som inte hade ett biltema i närheten kan jag säga att fogsand oxå funkar mycket bra, den finns att köpa på tex beijer eller coop forum (säkert flera ställen) och är lite grövre och varierad med kornstorlek upp till 2mm och kostar kanske en tia mer per säck än blästersanden så inget man blir utfattig på heller och för mig har den funkat mycket bra i ett halvår nu, gömmer sig många små malaysiska snäckor i den oxå så jag kan inte säga hur det skulle funkat med sand utan dom dock :)
#13 - 24 september 2007 20:52
En bild på mitt kar med blästersand, samt en närbild. Jag har blandat i lite engelsk sjösten för att få lite mer "blandad" effekt. Tycker det blev snyggare och verkligare. :) Viktigt är dock att inte ta för mycket för då hamnar all sand under.

Annons