För stark pump

#1 - 23 april 2007 20:15
Är nybliven ägare till ett 54 liters akvarium. Pumpen/filtret jag använder är det som följde med. Enligt kartongen pumpar det 350l/timme. Jag tycker det låter lite mycket och framför allt ser det mycket ut i akvariet. Är inte sådär jätteorolig för fiskarna (har ännu bara 3 st Platy) men min flytväxter flyger ju nästan fram trots att jag pumpen sitter ca 3 cm under ytan hastigheten är på minimum. Det finns ingen möjlighet att vrida utblåset så det blåser in i väggen heller. Vad säger ni som kan? Är det som det ska vara eller borde jag göra något? Köpa ett annat filter kanske? Fick ett förslag på att stänga av filtret under natten så fiskarna fick vila. Vad tror ni om det?
#2 - 23 april 2007 20:19
inte stänga av filtret till natten!...då dör de bra bakterierna i filtret och det bildas nitrit (rätta mig om jag har fel)......det med pumpen våga inte svara på...men jag hade nog nehållt den pumpen som du har nu
#3 - 23 april 2007 20:21
stäng absolut inte av filtret under natten! i filtret sitter allla bra bakterier som gör att du kan ha fisk däri. och är filtret av stängt i mer än 30 minuter börjar det bildas syreätande bakterier = syrebrist

Vad exakt är det för pump? står det nåt märke på?

I vanliga fall kan man rikta utblåset kanske mot bakrutan och på så sätt få bort strömmen. Kanske kan du sätta dit ett böjt rör i utblåset och få ner farten på så sätt.
#4 - 23 april 2007 20:25
Jag tycker det låter som en lämplig pump, men du kan kanske sätta den på bakrutan så den blåser framåt om du vill ha en lugnare del av akvariet, desutom minskar flödet med tiden när det börjar bli lite skit i pumpen, den ska du för övrigt inte rengöra om den inte börjar bli tät och då kramar du bara ur filtermassan i en skvätt gammalt akvarievatten, men det kanske du visste redan.

Men vad du än gör så stäng inte av pumpen på natten eftersom filterbakterierna då riskerar att dö.
#5 - 23 april 2007 20:27
om jag går gissa.....har någon djuraffär sagt till dig att du kan stänga av pumpen??
#6 - 23 april 2007 20:37
Ska kolla imorgon om det går att vrida utblåset. Vill inte störa fiskarna mer nu dom har haft en tuff dag med flytt och allt :). Går det inte får jag testa att flytta på pumpen så den blåser framåt (hade faktiskt inte tänkt på det[:o] )

macke_fisk skrev:
om jag går gissa.....har någon djuraffär sagt till dig att du kan stänga av pumpen??

Det var faktiskt Janne på södermalms akvariebutik som kom med det förslaget... Men han tyckte å andra sidan att det inte behövdes något filter alls [:O] .
#7 - 23 april 2007 20:38
Sara1111 skrev:
Ska kolla imorgon om det går att vrida utblåset. Vill inte störa fiskarna mer nu dom har haft en tuff dag med flytt och allt :). Går det inte får jag testa att flytta på pumpen så den blåser framåt (hade faktiskt inte tänkt på det[:o] )

Det var faktiskt Janne på södermalms akvariebutik som kom med det förslaget... Men han tyckte å andra sidan att det inte behövdes något filter alls [:O] .

han låter som en riktig "expert" den där janne... [:o]
#8 - 23 april 2007 20:42
Sara1111 skrev:

hehe....nu bor jag inte i stockholm så jag vet itne direkt....men jag haört om han och verkade han vara en bra snubbe som kan sin sak
#9 - 23 april 2007 20:58
macke_fisk skrev:
hehe....nu bor jag inte i stockholm så jag vet itne direkt....men jag haört om han och verkade han vara en bra snubbe som kan sin sak

Ja, det har jag också så därför tyckte jag att det lät lite konstigt. Å andra sidan hade han inga pumpar (vad jag kunde se) i sina akvarium i affären och dom fiskarna såg ut att må alldeles utmärkt.
#10 - 24 april 2007 05:51
Nu har jag flyttat pumpen (det gick inte att vrida utblåset). Det ser mycket bättre ut i akvariet nu. Flytväxterna ligger och flyter i ena kanten precis som dom ska.
#11 - 24 april 2007 14:26
Sara1111 skrev:
Är nybliven ägare till ett 54 liters akvarium. Pumpen/filtret jag använder är det som följde med. Enligt kartongen pumpar det 350l/timme. Jag tycker det låter lite mycket och framför allt ser det mycket ut i akvariet. Är inte sådär jätteorolig för fiskarna (har ännu bara 3 st Platy) men min flytväxter flyger ju nästan fram trots att jag pumpen sitter ca 3 cm under ytan hastigheten är på minimum. Det finns ingen möjlighet att vrida utblåset så det blåser in i väggen heller. Vad säger ni som kan? Är det som det ska vara eller borde jag göra något? Köpa ett annat filter kanske? Fick ett förslag på att stänga av filtret under natten så fiskarna fick vila. Vad tror ni om det?
vad är det för filter? eheim 2008?
#12 - 24 april 2007 14:46
åheim skrev:
vad är det för filter? eheim 2008?

På kartongen står det Hydor pico filter. Inget nummer eller så.

Annons