För stark pump, sanden försvinner..

#1 - 12 september 2011 20:13
180cm lång kar och har ett filterhörn med en pump på 3000 L/H som är riktad ganska rakt och sitter 10cm från vattenytan mot baksidan av karet. Nu såg jag att sanden i motsatt hörn är borta och att rötterna fått sandtäcke på sig...

Jag ska sätta in ytterliggare en pump i filterhörnet, men hur gör jag med den pump jag har nu för att inte få sanden att blåsas iväg. Detta sker ändå långsamt för jag såg ingetting igår..

Jag funderade först på att göra små hål i slangen, men då blir det ju utblås i filterhörnet och kan väl bidra till moteffekt för pumpens insug av skit mot filtermattan.. Det kan ju inte vara någon hjälp att rikta om slangen heller för då åker ju sand från annan plats ifrån...
#2 - 12 september 2011 21:15
Du kan sätta en grövre slang utanpå den befintliga utblåsslangen, det kan mildra strålen en hel del och rikta den gärna ganska mycket uppåt och mot framrutan! Varför ska du komplettera med en ytterligare pump om du redan har sånt drag?
#3 - 13 september 2011 10:04
åheim skrev:
Du kan sätta en grövre slang utanpå den befintliga utblåsslangen, det kan mildra strålen en hel del och rikta den gärna ganska mycket uppåt och mot framrutan! Varför ska du komplettera med en ytterligare pump om du redan har sånt drag?

Hmm ska försöka.. den är riktad uppåt så mycket jag vågar... några dagar sen så riktade jag den mer uppåt och det slutande med att den sköt iväg vatten ifrån karet 1-2m iväg i rummet.... några liter...

Det är ju på 640L så tänkte 3000L/H är sådär så jag tänkte komplettera med ett powerhead på 1000L/H, men det kanske inte är nödvändigt? det är en stor filtermatta (filterhörn) så man vill ju ha drag i det så det suger upp all skit.
#4 - 13 september 2011 10:10
strilrör kanske ?

3000 L/h i ett 640 liters är under 5ggr vattenvolymen, och det bör inte vara några problem.

hade allt som oftast själv ett drag på 6-8 ggr vattenvolymen, och det flyttade aldrig någon sand.

vare sig sjösten på 3mm eller sand på 0,1mm..........

.
#5 - 13 september 2011 10:32
N_i_c_k_e skrev:
Hmm ska försöka.. den är riktad uppåt så mycket jag vågar... några dagar sen så riktade jag den mer uppåt och det slutande med att den sköt iväg vatten ifrån karet 1-2m iväg i rummet.... några liter...

Det är ju på 640L så tänkte 3000L/H är sådär så jag tänkte komplettera med ett powerhead på 1000L/H, men det kanske inte är nödvändigt? det är en stor filtermatta (filterhörn) så man vill ju ha drag i det så det suger upp all skit.
Ok om den kan skicka iväg vattnet så långt så bör du gå upp rejält i diameter på utblåset! Här finns en del att tillgå, använder själv vinklar med 20mm för att få ner styrkan! http://www.akvarieshop.se/-c-49.html?osCsid=9a5f8128a3073bee815f115d1054b6ee

Annons