För surt med torv ?

#1 - 17 oktober 2004 11:37
Om man har ca 1-3 liter torv i sumpen på ett sötvattensakvarium, kan vattnet bli FÖR surt då, eller stannar PH´t på ca 6 ? Vad för torv använder man, och var köper man det ?

MVH Mazi
#2 - 17 oktober 2004 11:58
När jag hade Dvärgciklider använde jag mig av torvgranulat (färgar inte vattnet), hade ca 1L i varje ytterfilter (2 st). Hur mucket du ska ha beror på hur stort kar du har samt vilket PH du har på ditt kranvatten. Det finns å köpa i de flesta akvarieaffärer, annars kan du ju alltid kika in på http://www.akvarieshopen.com/ eller http://akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?catid=1264

Glömde tilläga vad håller du för fisk?
#3 - 17 oktober 2004 12:09
Vattenvolymen blir väl ca 400 l med sump. Och fiskarna skulle väl vara dvärgciklider, tetror och skalarer eller discus. Kranvattnet här hal ca 7.2.
Man kan väl ha i torven hela tiden ?
Jag vill att torven ska färga vattnet lite, men inte jättemycket. Så man kanske kan ha mycket torvgranulat och lite "annat torv".

MVH Mazi
#4 - 17 oktober 2004 12:31
Ja visst kan du ha i torven hela tiden men du måste testa PH:et med jämna mellanrum för att se när det börjar stiga då är det dags att byta ut torven. Hur mycket du ska ha framgår av förpackningen samt att du måste testa dig fram för ditt enskilda fall. Eftersom du vill ha lite brunfärgat vatten så är ett bra tips att få till det ytterliggare att lägga i lite torkade boklöv, det blir väldigt läckert (du verkar vara ute efter lite Sydamerika biotopstuk).
#5 - 17 oktober 2004 12:36
Det gör inget att jag sa ha i löv. Det skulle jag ha ändå. Ja, jag är ute efter en Sydamerika-biotop. Men alla rötter jag tänker ha i kommer väl också att färga...

MVH Mazi
#6 - 17 oktober 2004 13:12
Ja rötterna färgar vattnet plus att de innehåller "humus" som sänker PH:et. Du kan koka rötterna i en stor gryta (ca 1-2 tim) så kommer de inte att färga så mycket. Är rötterna för stora kan du lägga dessa i blöt,lämpligtvis i ett badkar men det tar längre tid än att koka ur.
Det bästa är att du startar upp karet, tillför bakteriekultur i någon form (håll koll på vattenvärdena). Efter en vecka sätter du i några tåliga algätare,(siameser, ottisar, Ancistruser etc.), mata sparsamt. Sen kollar du dina vattenvärden och tillsätter om du behöver torv eller dylikt för att sänka PH:et. När dina vattenvärden är ok (efter en ca 4-6 veckor) sättter du i dina "sydamerikanare".

Annons