För tidig guppy födsel?

#1 - 29 mars 2006 14:27
Mina honor har blivit jätte tjocka nu!! Fast det konstiga är, att jag köpte honor och hane för ca en vecka sen.. och då va hanen genast på en hona som var halvt svart till sjärtfenean och resten grå typ.. och hon blev tjock redan i fiskpåsen. I söndags så va hon smal igen och ja räddade sju små yngel från att bli uppätna, och honor går med honr och hanar med hanar i butiken.. hur kunde hon föda så snabbt? är inte guppyn gravid i 1 månad typ??
#2 - 29 mars 2006 14:52
Ingen som kan hjälpa mig?? tråkit..
#3 - 29 mars 2006 15:44
Jag tror att honan var gravid långt innan du köpte den, med en annan hane... När jag köpte mina guppys födde en av honorna redan morgonen efter jag hade inhandlat dem (köpte en hane+ två honor). Så det hade väl gått fyra veckor då när din hona födde. :) Mina honor har blivit mycket tjockare om magen nu när de har växt till sig; när man köper dem brukar de vara rätt små och då kanske det inte syns så mkt när de är "höggravida".
#4 - 29 mars 2006 15:51
oj, läste slarvigt... honor gick med honor och hanar med hanar... hmmm :confused: ja, då är det lite konstigt. men är du säker på detta? De kanske gick tillsammans till de var en viss storlek och sedan har man delat på dem, men hanarna har ändå hunnit göra honorna gravida? Så kan det ju va.. För en guppyhona är gravid i mer än en vecka iaf. :) Kanske inte var 4 v, kommer inte ihåg om det var 24 dagar eller 28 eller nåt sånt... :confused:
#5 - 29 mars 2006 16:17
[quote=crazyfish]oj, läste slarvigt... honor gick med honor och hanar med hanar... hmmm :confused: ja, då är det lite konstigt. men är du säker på detta? De kanske gick tillsammans till de var en viss storlek och sedan har man delat på dem, men hanarna har ändå hunnit göra honorna gravida? Så kan det ju va.. För en guppyhona är gravid i mer än en vecka iaf. :) Kanske inte var 4 v, kommer inte ihåg om det var 24 dagar eller 28 eller nåt sånt... :confused:[/quote]

Såhär kan det bli när uppfödaren delar på fiskarna för sent :mad: vilket ofta händer, och då är det oftast så att 2 fiskar från samma kull har parat sej och man bör kanske vänta i upp till 6 månader innan man börjar spara ynglen för att försäkra sej om att ynglen kommer från din utvalda hanne och inte är inavel [:o] på (om inte oturligt nog du lyckats välja två fiska från samma kull :p ).
#6 - 30 mars 2006 15:13
Hmm.. kan ju vara så.. men saken är ju att när ja köpte henne var hon inge tjock alls.. utan d blev hon i fisk påsen tesammans med hanen.. ?? visst jag är jätte glad för mina små sju livliga yngel.. :) absolut.. tyckte bara det var så konstigt att hon blev tvärtjock å sen bara spotta spotta ut ungar.. har det någonting med befruktningen att göra?
#7 - 13 april 2006 15:39
Nu hände det igen! Mina nya guppyhonor blev smällfeta samma dag som jag köpte dem! hmm.. i tisdags.. och igår fick den ena honan sju yngel!! :S
#8 - 13 april 2006 18:14
och de är väääldigt små! men de simmar på och tuggar i sig maten de får.. :)

Annons