För varmt...

#1 - 4 maj 2008 21:16
Har ett 102 liters akvarium. Tempen har alltid legat på runt 26 grader... Har inte använt doppvärmare. Nu har jag bytt sand, till svart akvariesand... Tempen ligger nu på 30-31 grader! Varför?! Hur ska jag få ner tempen? Vi har inga element påslagna i lägenheten nu..:confused:

---------------------

Hehh glöm allt jag sagt... Läste fel... Det ÄR 26 grader....*piiiiinsamt*
#2 - 4 maj 2008 21:17
Har du en riktig termometer i eller en sån där plastremsa som klistras på rutan ?

Står akvariet i direkt solljus en längre tid ?
#3 - 4 maj 2008 21:19
Elin.G skrev:
Har ett 102 liters akvarium. Tempen har alltid legat på runt 26 grader... Har inte använt doppvärmare. Nu har jag bytt sand, till svart akvariesand... Tempen ligger nu på 30-31 grader! Varför?! Hur ska jag få ner tempen? Vi har inga element påslagna i lägenheten nu..:confused:

Hur varmt har du hemma:confused:? Mina utan doppvärmare har 20grader!
står den i solen?
#4 - 4 maj 2008 21:51
Kontrollera att du verkligen har denna temperatur med åtminstone en annan termometer. Har du i verkligheten för hög temp så är det bästa tricket att ta bort täckglasen och låta en liten fläkt blåsa över ytan. Du får en ökad avdunstning och därmed en rätt betydande avkylning. Jämför med när du svettas när du blir för varm.

MVH Lasse
#5 - 5 maj 2008 06:02
Nina82 skrev:
Har du en riktig termometer i eller en sån där plastremsa som klistras på rutan ?

Står akvariet i direkt solljus en längre tid ?

Nej, jag har en riktig termometer. Nepp, inget solljus. Det är skugga i hela lägenheten jämt.
#6 - 5 maj 2008 06:03
Hur varmt har du hemma:confused:? Mina utan doppvärmare har 20grader!

står den i solen?

Vi har nog rätt varmt hemma.. men det är inget vi kan styra över... Som sagt så är elementen avstängda... Inget solljus nej´.
#7 - 5 maj 2008 06:05
Lasse skrev:
Kontrollera att du verkligen har denna temperatur med åtminstone en annan termometer. Har du i verkligheten för hög temp så är det bästa tricket att ta bort täckglasen och låta en liten fläkt blåsa över ytan. Du får en ökad avdunstning och därmed en rätt betydande avkylning. Jämför med när du svettas när du blir för varm.

MVH Lasse

Jag känner med fingret att det är så varmt... Har en riktig kvicksilvertermometer, så den visar rätt. En liten fläkt? Hur ska det gå till? Jag har inga täckglas.. Bara ett lock i plast...Jag har en nyfiken katt som gärna slickar i sig vattnet om locket står öppet...
#8 - 5 maj 2008 06:53
Då får du nog ställa en lite större fläkt framför akvariet så du får ner temperaturen i hela rummet.
#9 - 5 maj 2008 07:50
hehe eller lägga ner kylklampar eller vad det heter:p
#10 - 5 maj 2008 08:06
Har du något motorfilter i akvariet? Hur många Watt? Rumstemperatur enligt kvicksilvertermometern? Vilken typ av belysning har du? Hur många Watt? Något annat elektriskt eller värmeavgivande i närheten?
#11 - 5 maj 2008 08:51
det verkar som om att det är något i karet som genererar häftigt med värme.

lyset kanske ?

jag råkade trycka in fel storlek på mina lågenergilampor i mitt förra 60 liters.
det blev hur varmt som helst.
#12 - 5 maj 2008 09:13
Skulle tro att den svarta sanden absorberar större mängd energi än ditt tidigare bottensubstrat, hur många timmar har du armaturen tänd i ditt akvarium samt hur många liter är det på?
#13 - 5 maj 2008 10:27
Gaffel skrev:
Skulle tro att den svarta sanden absorberar större mängd energi än ditt tidigare bottensubstrat, hur många timmar har du armaturen tänd i ditt akvarium samt hur många liter är det på?

Japps, gissar oxå på sanden. Svarta absorberar mer värme än vit/ljust färg.
#14 - 5 maj 2008 10:36
Hehh glöm allt jag sagt... Läste fel... Det ÄR 26 grader....*piiiiinsamt*
#15 - 5 maj 2008 10:59
Ha, ha :D

Pinsamt [:I]

Men du erkände iaf ;) :p
#16 - 5 maj 2008 11:58
Nina82 skrev:
Ha, ha :D

Pinsamt [:I]

Men du erkände iaf ;) :p

Hihi [:o] Mmm. Fattar inte hur jag kunde se så fel... Skyller på att mitt liv är så stressat just nu [:P]
#17 - 5 maj 2008 13:07
Om du har den stående i soljuset absorberar den svarta sanden mer värme. Gå tillbaka till ljusare sand eller ställ akvariet i ett svalare hörn. tips : Skaffa doppvärmare
#18 - 5 maj 2008 13:11
XenOn skrev:
Om du har den stående i soljuset absorberar den svarta sanden mer värme. Gå tillbaka till ljusare sand eller ställ akvariet i ett svalare hörn. tips : Skaffa doppvärmare

Det kommer inte in nåt solljus där akvariet står, som sagt.. Det är ok temp i akvariet... Och jag har doppvärmare, som jag inte använder.
#19 - 6 maj 2008 21:15
Jag gillar att man är så klyftig att man tittar snabbt på termometern, skyndar sig in på zoopet för att få reda på felet innan man ens kollat allting ordentligt. Det är som när inte brödråsten funkar och man frågar om sladden är i ? :)

Annons