Hej.
Har tillsammans med min son skaffat två söta Eldbukar...
Inrett fint akvarie, pump, allt på plats. MEN det är lite för varmt.
HUR ska vi kyla. Har lagt i frysta pet för att sänka värmen men det sjunker ett par grader och sedan stiger det igen.
Vi bar ner karet i källaren som är mkt svalare än övriga huset men det är konstant 24-25 grader.
Hur??
Kollat på såna här..
http://cgi.ebay.com/New-2-PCS-136-8W-TEC-Thermoelectric-Cooler-Peltier-12V-/280546388231?pt=LH_DefaultDomain_0
Men hur kopplar man de till ström? Ska man ha dem i akvariet eller under? Tips på kyla som är billig och snygg... Kylskåp/frys med slangar och annat är inget alternativ.
Sen en fråga till: Ang mat. Har köpt frysta röda mygglarver men det är så "kladdigt"... de är frysta i kuber...vad mer kan man ge? Dessutom har jag hört att man ska undvika att ta i larverna..men hur ska man ge dem då? Och hur stor bit ska de få?
Hur ofta gör man rent karet? Räcker det att suga rent en gång i veckan eller när man ser smuts eller krävs det större insatser oftare?
De är urgulliga och nyfikna och kommer fram till glaset när man kommer fram, den ena verkar ha blivit av med eller är född med en framfot med bara två hela tår men han/hon verkar glad ändå.
En till fråga... har köpt ett par stora rötter (i akvarieaffär..) som vi har i akvariet, såg i går att det kommit som lite mögel på dem, tog genast upp dem och skrubbade rent..måste de helt ligga under vatten för att inte mögla eller är möglet ingen fara?
Hoppas jag kan få lite svar.
Mvh Marie Elias och "Janko och Bullen"
[COLOR=navy]Lite tillägg här.[/COLOR]
[COLOR=#000080]Janko är väldigt liten...igår blev vi rädda att han var sjuk, det var precis som att han inte fick luft, han gapade och gapade..till sist lyfte jag honom med håven och la honom på en rot så jag säkert visste att han skulle andas. Han /hon är mindre än Bullen..men han äter och har bytt platser i akvariet flera ggr... vad tror ni? [/COLOR]
[COLOR=#000080]Ser oxå lite vitt "slem" på fästet där termometern sitter, vad kan det vara? Ska ta ut allt i akvariet idag och tvätta rent.[/COLOR]
[COLOR=#000080]Svårt så här i början innan man får rutin på allt.[/COLOR]
[COLOR=#000080]Tips på intervaller mellan grovstädning, vattenkoll, vitaminer mm mottages tacksamt. Även vilka vitaminer som man ska ge..vattenrening?[/COLOR]
[COLOR=#000080]Har en pump...med filter, vilken hastighet passar bäst? det finns sju olika hastigheter.. Hur ofta tar man ut filtret och rengör? Det verkar som att den större av sötnosarna gillar det strömmande vattnet..han simmar ofta dit och klättrar upp på pumpen, det strömmar inte i hela akvariet..[/COLOR]
[COLOR=#000080]Hjälp! :)[/COLOR]