För varmt i akvariet.

#1 - 4 februari 2008 21:16
Hur gör man om det är för varmt i akvariet? Är inte så där jätte hemma på de där med moderna dopp värmare, den jag hade/har innan är GAMMAL, har haft den inställd på en siffra och den har hållt dom graderna jag vill ha, men har nu flyttat och där jag bor nu är det varmare i huset. har även införskaffat nya lysrör med reflektorer, så dom har väll också en inverkan.... Så resultatet av det är att jag nu börjar komma upp i lite för höga grader. Jag har nu tagit ur dopp värmaren helt, för jag provade till en början att skruva ner den, men det gav inget vidare resultat. Så hur är det, kyler nyare dopp värmare ner vattnet när det blir för varmt eller hur f-a-n gör jag?!?!
#2 - 4 februari 2008 21:20
Doppvärmare värmer bara vattnet såvitt jag vet, även de nyare modellerna. Hur många grader har du i rummet akvariet står i?
#3 - 4 februari 2008 21:21
Jag är ganska ny också, men om du vill ha ned temperaturen snabbt så kan man alltid byta lite vatten så bör temperaturen gå ned några grader även om du bara byter 10-20%.

Hur många liter är akvariet? Håller det temperaturen utan doppvärmare och bara belysning? Hur varmt har du i rummet?
#4 - 4 februari 2008 22:10
Ok. Nä jag misstänkte nog att dopp värmarna inte kunde kyla ner.
Bor i hus nu, och akvariet står i hallen. Men va kan de vara här inne då??!? Typ 22-24 grader! Jo jag vet, de e varmt. Men jätte skönt för en annan som kan springa runt i shorts.... HAHAHA! Jo alltså att byta vatten e ju en kortsiktig lösning. Men inget som kommer att fungera i längden! Akvariet är på 325 liter, och jag har som dig Peter A F Malawi i det! Men frågan e ju hur man löser detta problem, jag kan väll inte vara ensam om att råka ut för detta... Eller?!?
#5 - 4 februari 2008 22:21
Fläktar funkar oftast. Även om du har 22-24 grader varmt har du troligen inte över 70-80% relativ luftfuktighet. Som ex, vid 24C och RH=80%, och tillräcklig luftomröring kan du kyla ner akvariet till 21C. Kyleffekten blir i storleksordningen flera hundra watt. Nu på vintern har vi oftast mycket lägre fuktighet än så med resulterande högre kyleffekt.
mvh Mattias
#6 - 4 februari 2008 22:30
Vad har du för värmekälla i hallen? Golvvärme eller element?
Du kanske skall vrida ned det lite och låta akvariet stå för lite mer av uppvärmningen?! Det borde inte bli kallare i hallen men troligtvis i akvariet... gissar att du strävar efter ca 25-26 grader (i akvariet ;)).
#7 - 5 februari 2008 09:19
Det är element i hallen, men ja tror att det är nått strul med termostaten på det, så de e säkert därför det är så j....la varmt!?!? Men ja får ta tag i de, och se om det resulterar i en säkning ner till dom 24-26 som jag vill ha :D i akvariet.
#8 - 7 februari 2008 14:36
Blev lite nyfiken här!
Hur kan det bli varmare i ditt akvarie utan doppvärmare (som du skall försöka få ner det till 24-26), med endast rumstempratur (22-24) än i själva rummet?
Hade du sagt att du hade glödlampor istället för lysrör hade jag köpt att det kunde stiga ngn/ngr grader i akvariet.
Termostaterna kan vara lite knepiga, man kan behöva trixa en del och jämföra med en vanlig oberörd termometer för att få exakta grader (gäller även nya).
#9 - 7 februari 2008 19:32
sessan 401 skrev:
Blev lite nyfiken här!

Hur kan det bli varmare i ditt akvarie utan doppvärmare (som du skall försöka få ner det till 24-26), med endast rumstempratur (22-24) än i själva rummet?

Hade du sagt att du hade glödlampor istället för lysrör hade jag köpt att det kunde stiga ngn/ngr grader i akvariet.

Termostaterna kan vara lite knepiga, man kan behöva trixa en del och jämföra med en vanlig oberörd termometer för att få exakta grader (gäller även nya).

Akvariet är i regel litet varmare än rumstemperaturen pga. belysning och filterpump. Även lysrör värmer av sig fast inte lika mycket som glödlampor. Själv uppskattar jag att akvariena där hemma är ca 2-3 grader varmare än rumstemperaturen utan värmare.
#10 - 7 februari 2008 19:41
Har du en heltäckande ljusramp?? Iså fall rekomenderar jag att du borrar upp bakstycket (gjort så själv på alla aquaels akvarium med heltäckande ljusramp) i antingen små hål på rad eller luckor. Du kan även koppla in små datafläcktar som blåser på ytan. Isklabbe sänker vattentemperaturen (eller petflaska med fryst vatten i). Med reflektorer desutom så blir det någon grad varmare. Doppvärmaren är inte alltid att lita på. Varenda Aquael värmare jag ägt har jag haft problem med och de är inte direkt exakt kaliberade (tror nog ingen värmare är det) eller så skenade värmaren och kokade mina fiskar.

//Camilla
#11 - 7 februari 2008 20:05
JLi skrev:
Akvariet är i regel litet varmare än rumstemperaturen pga. belysning och filterpump. Även lysrör värmer av sig fast inte lika mycket som glödlampor. Själv uppskattar jag att akvariena där hemma är ca 2-3 grader varmare än rumstemperaturen utan värmare.

Ja, jo det skiljer ju faktiskt lite[:o]var ju tvungen att kolla in mitt eget nujö.;)
Men det låter ändå som om det handlar om många grader över innetempraturen om han skall gå ner till 24-26!
Äh, kör på diskus istället, hehe:p

Sen tänkte jag oxå på att en petflaska med vatten i frysen. Har hört att de är flera som använder det på sommaren.
#12 - 7 februari 2008 20:56
Om det är heltäckande så ersätt luckorna med nät så att det kan avdunsta. Det borde räcka. Annars får man köra med datorfläktar.
#13 - 8 februari 2008 22:45
Alltså, jag har inte tänkt så mycke på graderna innan jag flyttade karet till min nya bostad. Men så slängde jag i en termometer bara för att kolla för säkerhets skull tänkte jag, efter som det är JÄTTE stor skillnad på rums temperaturen på mitt nuvarande boende och mitt förra, och så ska jag väll tilläga att jag införskaffade nya lysrör med reflektorer. Vilket jag inte hade när karet stod i förra boendet! Men tempen pendlade den mellan 26-28 grader MED dopp värmaren i karet. Testade sänka på skalan på doppvärmaren, men tyckte inte att de vart nån skillnad, så jag tog helt enkelt ur den helt. Och nu ligger jag och pendlar mellan 25-27 vilket får duga! Pallar inte hålla på å stoppa i en massa data fläktar! Men ja har som C.Ciklid frågade om heltäckande, så de är väll ett allternativ, att greja upp större hål....
#14 - 8 februari 2008 23:22
Altså 25-27 är väl nästan perfekt för tropiska, typ SA och så.

Annons