Hej,
först och främst så förstår jag inte riktigt varför alla stänger av sina doppvärmare som jag anser alltid ska var ikopplade annat än när man byter vatten och doppvärmaren kanske hamnar i luften och bara fräser.
Nej, sätt på doppvärmaren som fungerar precis som en radiator d v s att den är avslagen tills temperaturen går under den förinställda temperaturen på kanske 26 grader, ligger temperaturen över detta är den ändå avslagen.
Angående din temperatur så behöver du nog inte vara orolig, detta beror ju givetvis på vilka fiskar du har men kolla upp din max-temperatur, din kritiska temperatur t ex om du har neon/kardinaltetror tål de en temperatur upp till 32 grader sedan är det fara på taket.
Andra fiskar har en lägre max-temperatur och en del tål högre. Se över vilka arter du har och gå efter den svagaste individen och anpassa dig efter detta.
Du skrev att temperaturen stigit till 29 grader och det är i min mening ingen fara men det beror givetvis på vilka arter du har.
Börja med att göra följande :
1. sätt i doppvärmaren förutsatt att den har en termostat
2. ta reda på dina fiskars maxtemperatur, inte det samma som deras trivseltemperatur.
3. fortsätt att övervaka dina temperaturer, skulle du ha problem med temperaturerna kanske du kan ha rampen avstängd nga timmar mitt på dagen om du ändå inte är hemma och minska belysningstiden med kanske upp till 4 timmar per dygn
4. Fodringsluckan kan ha större effekt än man tror om du har ett annat hål någon annastans.
Vi säger så här, du vet att varmluft stiger uppåt och genom att öppna upp ett ditt utfodringshål så kommer en del av den varma luften pysa ut där men om du vill öka genomströmningen skulle du kunna uppnå detta genom att du i det rakt motsatta hörnet på rampen, allstå om du tänker dig en diagonal i tre dimensioner placera ett insug, ett annat hål helt enkelt.
På så vis skapas ett naturligt drag genom rampen. I en bastu brukar det sitta ett insug placerad vid golvet, antingen under bastuaggregatet eller vid dörren och i bastuns raka motsats d v s högst upp i det motsatta hörnet placeras ett naturlig ventilationskanal som man kan öppna och stänga efter behov precis som din utfodringslucka, när luckan är stängs blir det bara varmare och varmare så att det blir ett övertryck under rampen, vattnet och den varma luften börjar blandas.
Genom att öppna upp din vetilationekanal får du en genomströmning och luften försvinner, enligt teorin i alla fall
börja med detta om du är orolig
lycka till
nICKLAS.