förbannad oscar

#1 - 25 september 2007 20:55
Köpte en oscar för nån månad sedan, stoppade den i mitt 500l kar tillsammans med en trekölssköldpadda, 2 L-malar, några mindre ciklider och en silverhaj.
Allt har fungerat toppenbra, inte haft minsta lilla problemet. Min oscar gav inga tecken på aggrisiviet ens när sköldpaddan var framme och naffsade lite på honom, han simmade bara lungt undan.
Men idag köpte jag en slöjstjärt på eftermiddagen. Instalerade fisken och allt verkade fint. Sedan åkte jag till min far (karet står hos min mor) och nu på kvällen ringde min mamma och sa att min oscar var helt galen! han attakerade allt och alla och bet sköldpaddan upprepade gånger bland annat i huvudet och massor på slöjstjärten. Han är som helt förbytt säger hon, och hon sitter där varje dag och kollar.

någon som upptäckt samma betende? jag tycker det är märkligt då han varit lugn tidigare. Han kan inte ha varit hungrig då jag matade innan jag åkte där ifrån och jag såg att han bla åt en stor räka.

Kan han ha blivit förbannad så förbannad på slöjstjärten att han ville döda alla?
#2 - 25 september 2007 21:06
Slöjstjärtar är definitivt ingen bra kombination med ciklider, särskilt inte stora glupska ciklider som påfåglar. Slöjstjärtens framavlade dubbla stjärtfenor, och krumma kropp, gör att den simmar dåligt, och rör sig lite som en skadad fisk, vilket kan trigga fiskar att attackera. Om det har att göra med att den attackerar alla andra är väl svårare att säga, men kanske slöjstjärten utlöste nå´n sorts aggression eller ätbeteende hos påfågeln.

Se´n är väl påfåglar rätt personliga och individuella fiskar, och det är nog inte alls säkert att de kommer överens med alla individer. Om jag minns rätt, läste jag nå´t om en påfågel som skyddade en liten mal mot nykomlingar som försökte ge sig på den, men förmodligen hade den ätit upp en ny liten fisk.
#3 - 26 september 2007 16:10
Att min påfågel har en egen karaktär kan jag se, men att den bytte så snabbt. Idag är allt bra igen helt märkligt. Verkar inte ha några större problem med varanda

Annons