förbannade mal?

#1 - 24 juli 2006 17:52
Kan en L165 (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318) på ca 25cm trycka i sig andra fiskar? Trodde dom var växtätare?

Köpte 5st Praktbotia (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262) igår, dom var rätt små men har inga "sånna" fiskar.. eller trodde jag..

Varför jag misstänker den? Är FET idag och alla mina praktbota är borta..

Kan den vara boven?
#2 - 24 juli 2006 18:23
Hur stora var praktbotiorna? Vad jag vet så KAN L165 vara rätt aggresiva när de blir stora och de är inte bara växtätare. Jag gjorde mig av med mina gibbis på 25cm och 10-15cm då den stora var så elak mot allt och alla i mitt akvarium. Vid matning var den oxtokig och gav sig på diskusen, royaln och alla andra individer. De äter även döda fiskar, skalade räkstjärtar, oxhjärta, mygglarver, algpiller m.m.

Men jag har hört att dessa större individer har tom sugit sig fast på tex större diskus, guldfiskar och ätit dem levande. En annan anledning till varför jag gjorde mig av med alla 3. Så det kan inte vara helt omöjligt att din kan ha snaskat i sig dina praktbotior. Har du grottor, rötter som de kan ha gömt sig i eller tittat om de har tagit sig ur akvariet?

//Camilla
#3 - 24 juli 2006 18:37
Praktbotior är duktiga på o gömma sig jag såg inte mina på 2 veckor men sen dök dom fram ur ett hål i en rot.
#4 - 24 juli 2006 19:30
Finns en hel del rötter dom kan gömma sig i ja, men tror inte det.. Karet dom simmade i hos handlaren hade ett gäng större malar vilka dom gömde sig under.. Såg att dom även gömde sig under min..

Skitfisk. :)

Ahaja, man kan inte råda över allt. Får väl hoppas att dom finns någonstans, men 5st som är totalt borta låter lite skumt för mig.. samt att den vrkligen är FET har en redig kula på magen..

Alltid lär man sig något iaf..
#5 - 24 juli 2006 19:41
Jag har aldrig märkt att gibbi skulle vara agressiv!!! Jag har en själv med 5 praktbotior, diskus mfl fiskar. Det är lugn och fin vacker mal....T.ex. ancistrus är tuffare... Jag har absolut inga problem praktboterna är tuffare...är det säkert de inte gömt sig?
#6 - 24 juli 2006 19:47
Jag låter det gå en vecka och avvaktar, men har aldrig sett malen såhär fet.. håller tummarna för dom små livet..

Nu är det läggdags här, sista veckan innan semestern!!!

Tack för alla snabba svar.
#7 - 24 juli 2006 20:14
Har vå gibbis, en på ca 25 cm och en på runt 10 och båda är jättelugna och har inte rört någon annan fisk.
#8 - 25 juli 2006 01:50
en av mina barber skulle vara kaxig och nafsa tag i min gibbis fena men han fick sig en jävel tillbaka. Han sög sig fast på honom ett par sekunder sen dess har alla barberna lämnat honom ifred.
En av mina malar som blev 15 cm käkade upp alla yngel min fiskar fick. Så har man dem med guppy är de bara praktiska (;
#9 - 25 juli 2006 09:01
Man bör även räkna med att dessa kan bli väldigt revirhävdade, framförallt hanarna. Mina 2 mindre var hur snälla som helst. Men jag valde att ta bort dem med.

//Camilla
#10 - 25 juli 2006 10:14
Doh! Sambon ringt precis och berättade att hon sett 3 av simmande tillsammans.. måste ha hittat ett riktigt bra gömställe.. :)

Så jag får väl be om usrsäkt till den "förbannade malen" :)
#11 - 25 juli 2006 13:03
särskilt när praktbotia flyttar till nytt hem gömmer de sig, sedan blir de tuffare och bökar runder som värsta busfröna....underbara fiskar..
#12 - 26 juli 2006 06:01
Såg 2 av dom själv i morse, så dom är tydligen snuskigt bra på att gömma sig ja. :)
#13 - 26 juli 2006 13:49
Ja det är de verkligen...:D
trodde säkerligen att mina 2 små hade dött och försvunnit.... sökte igenom hela akvariet ordentligt...de var verkligen borta, jag har inte så mkt växter i det karet, började rota med armen i karet och vände upp o ner allt men inga spår efter dem hittade jag. matade så att de kanske dyker upp men icke!!! [:-56]

Jag var jätte ledsen och förvirrad,[:-55] har liksom inga fiskar som kan både fånga och äta 2 snabba praktisar och inte lämna några rester efter sig på 4 timmar. har malar [:-139] praktbotior [:-170] och en liten vattensköldpadda [:-113] som aldrig kan fånga sånna snabba rackare... trodde även att de kanske har hoppat ut och blivit uppätna av katterna.[:-107] [:-107]

jag va irriterad och tänkte på detta i 3 dagar tills igår!!!! helt sjukt simmar de i stim med de andra större botiorna.:eek: jag fattar fortfarande inte vart de hade gömt sig... jag hade kollat i alla grottor och möjliga gömställen!!![:-65]

men men glad blev jag iaf!
#14 - 2 augusti 2006 11:11
Lovade ju en uppföljning..

Alla 5 lever och mår bra! Har börjat simma runt mer och mer, även om dom fortfarande gömmer sig rätt mycket.. men man ser dom titt som tätt!
#15 - 2 augusti 2006 12:51
hehe fint att kulan på magen var nåt annat då :P
#16 - 2 augusti 2006 21:23
skönt att allt ordnade sig till slut!

Annons