Förbereda karen för strömavbrott

#1 - 18 januari 2008 10:42
Behöver lite tips för att förbereda karen för strömavbrott.Just nu har vi klass 3 varning där vi bor så det blir att åka hem och göra vattenbyten.Är det ok att ta lite kallare vatten för att få det så syrerikt som möjligt.Varmt kommer vi att ha då vi kan elda i huset.Skall filter göras rent?Mata eller inte?

Thomas
#2 - 18 januari 2008 10:48
#3 - 18 januari 2008 10:58

Har 14st kar från 54l till 400l det som behövs är ett kärnkraftverk;)
Dom innehåller alltfrån Platy,L-malar och Diskus.Vill bara ha lite tips för att hålla vattnet syrerikt och rent.Sist så körde vi med gräddvipsen.

Thomas
#4 - 18 januari 2008 11:20
Sist jag hade strömavbrott så tog jag fram cykelpumpen och satte en syresten i änden på en slang jag satte på pumpen och så hade jag värsta syretillförseln i mina kar, en gång i halvtimmen :D

När sen strömmen kom tillbaka efter många timmar så var jag noga med att inte ha ytterfiltren inkopplade utan startade dom med utblåsen i en spann så att det som dött inne i pumparna inte åkte ut i akvarierna.

Ha nitrivec hemma också för snabbare start av filterkulturen i pumparna sen är oxå ett tips ;)
#5 - 18 januari 2008 15:17
drd skrev:
Sist jag hade strömavbrott så tog jag fram cykelpumpen och satte en syresten i änden på en slang jag satte på pumpen och så hade jag värsta syretillförseln i mina kar, en gång i halvtimmen :D

När sen strömmen kom tillbaka efter många timmar så var jag noga med att inte ha ytterfiltren inkopplade utan startade dom med utblåsen i en spann så att det som dött inne i pumparna inte åkte ut i akvarierna.

Ha nitrivec hemma också för snabbare start av filterkulturen i pumparna sen är oxå ett tips ;)

Får bygga om cyckelpumpen det måste vara bättre än gräddvisp.Håller just nu på att byta vatten.

Thomas
#6 - 18 januari 2008 19:26
Hur gör man egentligen om strömmen skulle gå och pumpen slutar fungera? hur länge klarar sig fiskarna?
#7 - 18 januari 2008 19:50
Jag kör med en växelriktare och ett 12v bilbatteri till en av mina pumpar när/om strömmen skulle gå.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19567641

Med den kan man också köra sina syrepumpar.

Jag har också ett par syrepumpar då ja fiskar en hel del.
Bra pump som man kan köra på bilbatteriet.
http://www.sportfiskaren.nu/products_singel.php?artnr=440

Undra om du inte skulle försöka låna eller köpa ett billigt elverk i stället om de e så att du har 14 kar....

Ha de..
#8 - 18 januari 2008 20:04
Om man inte har överbefolkat sina kar så är det ingen fara alls... det tillförs ju inga fantasimängder syre av en pump eller ett filter :) Fiskar klarar sig i flera dagar i plastpåsar när dessa skickas runt halva jordklotet och det utan några syretillförande växter...
#9 - 18 januari 2008 20:46
Det finns ju billiga reservkraftverk (bensindrivna) att köpa på vart och varenda lågpris- och byggvaruhus nu för tiden. Det är en billig och smidig försäkring om man vet att man bor i ett område med stor risk för strömavbrott. En förutsättning är väl dock att man bor i villa.
#10 - 18 januari 2008 20:53
patdah skrev:
Om man inte har överbefolkat sina kar så är det ingen fara alls... det tillförs ju inga fantasimängder syre av en pump eller ett filter :) Fiskar klarar sig i flera dagar i plastpåsar när dessa skickas runt halva jordklotet och det utan några syretillförande växter...

Problemet är väl att det uppstår gifter i det stillastående filtret? Att fiskar klarar sig lääääänge utan pump, det är jag också övertygad om.
#11 - 18 januari 2008 21:05
issus skrev:
Problemet är väl att det uppstår gifter i det stillastående filtret? Att fiskar klarar sig lääääänge utan pump, det är jag också övertygad om.

Då är det väl ändå enklast att plocka upp filtret när strömmen försvinner... det är ju inte så illa så bakteriefloran går och stendör i filtret på några timmar så om man sover när strömmen försvinner löser man det när man vaknar :)

Är det någon här som har råkat ut för en katastrof med döda fiskar i samband med strömavbrott? Jag har inte lyckats finna nån tråd om det här i alla fall :)
#12 - 18 januari 2008 21:39
Menar ni att man ska ta ut filtrer ur pumpen och låta pumpen vara kvar i karet? bara för filtrer orsakar dödligt gift för fiskarna. Om jag förståt det rätt?
#13 - 18 januari 2008 21:42
Jag har alltid en UPS online :)

//C
#14 - 18 januari 2008 22:45
[COLOR=blue]Vi hade strömavbrott i 3h en natt enligt min klocka som stannade. Jag visste inte något om gifter i filtret så jag rörde ingenting. Ingen fisk har hittills dött pga strömavbrott. Sedan vet jag inte var konsekvenserna blir efter 10h, men en stund klarar de sig iaf.[/COLOR]

[COLOR=blue]Usch, klass-2 varning här. Hoppas att inget händer och ni som har klass-3... Jag lider med er.[/COLOR]

[COLOR=blue]Lycka till under natten och morgondagen!!![/COLOR]
#15 - 19 januari 2008 07:53
Vi hade strömavbrott i 24timmar i november när det var ca 4- grader ute. Jag rörde om med en slev ett par gånger och temperaturen sjönk till 22grader.

När strömmen kom tillbaka startade allt upp som om inget hade hänt. Filtrena tutade på som vanligt. Har för övrigt bara innerfilter, skulle inte våga låta ett ytterfilter starta utan rengörning efter uppehåll. Gjorde vattenbyte dagen efter. Alla fiskarna mådde prima.
#16 - 19 januari 2008 16:20
Det är skillnad på ytter- och innerfilter. I ett innnerfilter får bakterierna tillgång till syre genom vattnet. Det blir alltid en viss strömning genom temperaturskillnader i vattenmassan, t. ex. vid glaset och mitt i vattnet.
I ett ytterfilter står ju vattnet stilla, och är utan kontakt med luften, så varar strömavbrottet för länge, är det nog risk att de nyttiga bakterierna dör och de anaeroba tar över.

Däremot tror jag inte att fiskarna tar skada av ett strömavbrott. De är ju kallblodiga och sjunker temperaturen och syrenivån (något) så går de ner i aktivitet.
Är man orolig är väl ett reservkraftverk en bra investering, man kan ju ha det på balkongen om man bor i lägenhet. Ingen har ju ändå fönstren öppna vid ett strömavbrott.
#17 - 19 januari 2008 17:35
Men ett bullrande, vibrerande och avgasosande reservkraftverk på balkongen gör dig inte till populäraste grannen i huset. :) Speciellt inte om man har strömavbrott på natten.

En ups är ett bra alternativ för de som bor i lägenhet.
#18 - 22 januari 2008 15:10
Behöver lite tips för att förbereda karen för strömavbrott.Just nu har vi klass 3 varning där vi bor så det blir att åka hem och göra vattenbyten.Är det ok att ta lite kallare vatten för att få det så syrerikt som möjligt.Varmt kommer vi att ha då vi kan elda i huset.Skall filter göras rent?Mata eller inte?

Thomas

http://www.pwss.se/product.php?productid=1862&cat=0&page=1
#19 - 24 januari 2008 21:05
I akvariets barndom hade man inte mycket till pumpar. Det klarade sig ändå, även om det var känsligare. http://library.thinkquest.org/C0124402/data/html/1/1aquarium_history.htm
#20 - 25 januari 2008 06:38
Hur länge ytterfiltret klarar sig utan genomströmning beror på hur skitigt det är. Organiskt material förbrukar syre vid nedbrytningen, så om filtret är väldigt skitigt blir det syrefritt betydligt snabbare än ett som är tämligen rent. Min erfarenhet är att mina ytterfilter hanterar några timmars driftstopp utan problem, men jag tror inte de skulle greja ett dygn.

Det som drar mest elektricitet i akvariet är i första hand mindre nödvändiga saker som värmare och kanske belysning, medan den kritiska filtreringen oftast drar lite elektricitet (normalt sett under 50 watt, ofta bara nåt tiotal watt). UPS eller bilbatteri räcker därför rätt långt om man ser till att driva bara just ett filter.

Reservkraftverk är förstå väldigt bra för den som bor i eget hus, inte bara för akvarierna, utan av beredskapsskäl.

Annons