"Förbereda" ny Mangroverot??

#1 - 5 februari 2013 16:31
Jag ska köpa en Mangroverot som är ca 40 cm lång och undrar nu då hur jag på bästa sätt ska "förbereda" den för att komma ner i akvariet.

En i djuraffären sade att det gick bra att lägga den i akvariet direkt, men att vattnet då kommer att bli brunt. Hur lång tid tar det i så fall för vattnet att bli klart igen? Är den enda orsaken till att man blötlägger rötter att vattnet inte ska bli brunt, eller finns det fler orsaker?
#2 - 5 februari 2013 17:18
Sv: "Förbereda" ny Mangroverot??

Jaa du, om du vill blötlägga den tills den inte färgar ut i vattnet, så får du nog hålla på läääänge. Bättre att ha den i karet och byta vattnet isåfall, när du tycker det blir för brunt.

Annars brukar man ju blötlägga för att få roten att sjunka innan. Men dessa kanske sjunker vid köp?
#3 - 5 februari 2013 17:25
Sv: "Förbereda" ny Mangroverot??

Rötter kan färga vattnet i flera månader till år. Det blir ju inte brunt som liksom grumligt utan mer som te kanske. Men man gör ju vattenbyten. Så det försvinner.

Det du kan göra innan du lägger i den är att skrubba av den under spolande vatten för att bli av med lösa delar o damm. I duschen lämpligast :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#4 - 5 februari 2013 19:51
Okej, då blir det att ta in den i duschen då :) tack så mycket för svaren!

Annons