Fördela vikten?

#1 - 1 juni 2010 19:02
Hej!

Teknisk data på mitt golv:
Bjälklag, 22 stålskiva, 2,5 lösull mellan bärverk av 12 playwood.
Mellanbjälklag: 22 spånskiva, 70 minull mellan 195 bärbalk av trä. 70 betong
Övre bjälklag: 13 gips, 28x95 glespanel c 300, ångspärr, 600 lösull.

Jag har fått tips om att ställa karet på 22 mm playwood skiva. För att fördela vikten.

Jag har dessutom talat med en kille som tillverkar akvarier och han anser att jag dessutom ska ha en 3 mm playwoodskiva och frigolit mellan karet och ställningen, samt frigolitplatta i botten på karet för att fördela vikten på sanden.

Någon som kan tipsa om hur man får tag i någon sorts av expert i detta ämne?

Jag har köpt mig ett 720L akvarie, och med sand, vatten tillbehör, etc så kommer det att väga närmare 1 ton fördelat på 8 ben. Jag har parkettgolv i min lägenhet, men vill försäkra mig om att parketten inte spricker. Och karet brakar igenom resten av golvet. Undrar vad man kan göra för att fördela vikten av akvariet på själva golvet? Vad kan jag använda för material och typ av trä?

Jag vill liksom inte vakna upp en morgon och parketten har spruckit och karet har vält med allt vad det innebär.

Vänliga Hälsningar
Kalendula
#2 - 1 juni 2010 19:57
tja en MDF skiva under benen duger väl .det har jag till mit5 350L. jag har såndär matta i mitt sovrum där det står så det kommer "sjunka" in i den o sabba balansen.
sen kan du ju ha frigolit mellan kar o ställinig för att få bort punktbelastningar såsom gruskorn mot glaset + att det blir lite stötdämpande med

material finns på byggvaruhus, typp byggmax etc.
#3 - 1 juni 2010 20:08
Jag hade nog bara satt en hockeypuck beklädd med möbeltass under varje ben för att skydda parketten... sen en bänkskiva och frigolit mellan ställningen och karet... 125 kg (1000kg/8) på en hockeypucks yta brukar inte vara några problem... men se till att loda in ställningen ordentligt och ställ in fötterna väldigt noga så du slipper spänningar i glaset...
#4 - 2 juni 2010 08:02
Saken är ju den med att jag har mjuka material under parketten, det är egentligen därför som jag är rädd för att parketten ska spricka och braka igenom alla dom mjuka lagren under parketten.
#5 - 2 juni 2010 08:05
... eller att trycket från karet gör att allt det mjuka materialet under parketten sjunker ihop och karet blir snett och spricker. Det är ju inget kul alls att få 700 liter vatten i lägenheten som tar sig överallt med allt vad det innebär...
#6 - 2 juni 2010 08:31
det håller nog ska du se.
#7 - 2 juni 2010 09:13
Om du får hem en något omfångsrik dam i högklackat, kommer du i så fall att förbjuda henne att trampa bara på klacken?

Och om du får hem ett dussin gäster, kommer du att se till att de inte allihop samlar sig i ett hörn av rummet?

Om inte så behöver du inte hetsa upp dig så mycket för akvariet heller, golv är normalt gjorda för att tåla såna här belastningar. Ett dussin gäster kommer inte att försvinna i underjorden och det kommer inte akvariet heller.

Det som kan vara bekymret är om golvet sätter sig ojämnt så akvariet snedbelastas. Det kan ju hända på längre sikt om vissa ben hamnar över bjälkar och andra mittemellan. Forska om du kan i vart bjälkarna ligger och om akvariet står längs eller tvärs mot bjälkarna i golvet. Kan du få fötterna ovanför bjälkarna så är det lugnt, annars kan du eventuellt ställa fötterna på ett vinkeljärn för att hindra att det ger sig mellan bjälkarna.
#8 - 2 juni 2010 09:22
Bygert skrev:
Om du får hem en något omfångsrik dam i högklackat, kommer du i så fall att förbjuda henne att trampa bara på klacken?

Och om du får hem ett dussin gäster, kommer du att se till att de inte allihop samlar sig i ett hörn av rummet?

Om inte så behöver du inte hetsa upp dig så mycket för akvariet heller, golv är normalt gjorda för att tåla såna här belastningar. Ett dussin gäster kommer inte att försvinna i underjorden och det kommer inte akvariet heller.

Det som kan vara bekymret är om golvet sätter sig ojämnt så akvariet snedbelastas. Det kan ju hända på längre sikt om vissa ben hamnar över bjälkar och andra mittemellan. Forska om du kan i vart bjälkarna ligger och om akvariet står längs eller tvärs mot bjälkarna i golvet. Kan du få fötterna ovanför bjälkarna så är det lugnt, annars kan du eventuellt ställa fötterna på ett vinkeljärn för att hindra att det ger sig mellan bjälkarna.

eller på en skiva för att fördela vikten.

annars håller jag med dig fullt ut.
#9 - 2 juni 2010 10:29
Nej, folk får inte gå med högklackade skor hos mig, och måste ta det väldigt försiktigt när dom går förbi mitt nu uppställda kar på 375 L för annars gungar det.
Bilagor:
#10 - 2 juni 2010 17:07
jag hade ett 375liters på en skiva på golvet... det misstaget gör jag inte om... det är oundvikligt att det hamnar vatten på golvet i närheten av karet och detta hamnar enligt murphys lag under skivan där man inte kommer åt att torka upp det... när jag flyttar kommer jag få betala en omslipning av parketten eftersom den har skadats av vattnet (enstaka skvätt och droppar) som hamnade under skivan...

jag ställer aldrig ett kar på en skiva igen, hockeypuckar duger bra för att fördela vikten...

en hockeypuck har en area av ca 45 cm2, 125 kg (1 ton/8 ben) på den ytan ger: 2,7 kg/cm2
om jag (76kg) sitter i min sköna fåtölj, med 4 ben som var och ett har en bottenarea på 4 cm2 (2x2cm) ger det en belastning på 4,75 kg/cm2 och detta klarar ju vilket golv som helst galant...
#11 - 2 juni 2010 17:32
Ställer mig lite frågande eftersom du inte specificerar på vilken våning du ska ställa akvariet, men ett litet tips är att inte ställa det på vinden där jag förmodar att ditt hus övre bjälklag ligger! :D

Såg dessutom att du skrivit att bottenvåningens träbjälklag består av en 22 mm stålskiva och även om jag både är maskinare och betongare till yrket så utgår jag för att du menade spånskiva! :p
#12 - 2 juni 2010 18:12
Alltså, beskrivningen i början är mitt golvs uppbyggnad i olika lager vad jag fattar som. Jag bor på bottenvåningen. Så det där med bjälklag kan jag intr och har försökt att få det förklarat för mig av både hyresvärd, snickare och annat fackfolk... Men jag fattar ändå ingenting av vad det betyder. Fackfolk tycker att beskrivningen låter konstig och att jag ska ta kontakt med en arkitekt.. och ev. bygga ett betongfundament genom att bryta upp golvet och bygga det från marknivå- Jag bor i lägenhet... :O/
#13 - 2 juni 2010 18:42
Trycket i kg/cm2 är relevant men det säger inte allt. Om man säger att rummet där Vandalen sitter och jäser i sin fåtölj är 5 x 5 m och man där öser in jämt fördelad sand så kan man hysta in tusen ton och ändå ha lägre tryck än från fåtöljen per ytenhet. Jag tvivlar på att det går vägen, alltså är även totallasten intressant.

Men om nu golvet redan gungar med 375 liter så känns det ju som det är klart läge att se upp. Anledningen till att jag pratade om vinkeljärn är just det där med att vatten kan sugas in under en skiva, det kan det visserligen under ett vinkeljärn också men det är ett mer begränsat problem.
#14 - 2 juni 2010 19:22
Jag hade tänkt när jag sätter upp det stora på 720l passa på att flytta det lilla(375l) och då passa på att sätta 3mm playwood och en frigolitplatta mellan karet och ställningen på det lilla med. Tänker att trycket blir mer fördelat och att det kanske inte gungar när man går förbi.
#15 - 3 juni 2010 01:24
enklaste kanske vore om du säger var du bor så kan jag berätta vad du har för golv!

Annons