fördelar med filter?? Info plz

#1 - 23 januari 2007 22:06
visst vet jag en del fördelar...det renar vattnet. gör vattnet biologiskt aktivt. men känner endå att jag inte vet tillräckligt mycket om filtret och dess effekt. upplys mig från grunden.

vad händer tex om man har för litet filter? vad händer om man har ett bra filter? vad är bra filter? vad är dåligt filter? vad har den/det för inverkan i akvariet? råd angående filtermaterial?råd/tips angående annat?

jag köpte filtermaterial (en skit liten bit) från akvariebutiken för 50kr :mad: är deras filter material speciellt eller går det med andra typer av material.

Oavsätt hur självklart ni anser en sak vara (så pass självklart så ni antar att det är onödigt att skriva ner) skriv endå ner det..känner att jag vill veta allt om detta. insåg inte tidigare hur viktigt det är med ett välfungerande filter..

MVH Amaro
#2 - 23 januari 2007 22:12
föresten jag har 112L kar med innerfilter
#3 - 24 januari 2007 06:31
Ett filter i akvariet har som du säger två syften. Det första är att biologiskt rena vattnet från skadliga ämnen. Det andra är att rena vattnet från kringflytande partiklar så det är klart och fint.
Den biologiska delen består av bakterier som koloniserar filtermaterialet och bryter ned skadliga ämnen. Det är ammonium som bryts ned till nitrit, och nitrit som bryts ned till nitrat. Samma bakterier som bryter ned skadliga ämnen i filtret finns även på alla ytor i akvariet (sand,växter,glas etc).
Om du har mycket växter så hjälper även dom till att rena vattnet genom att ta upp ammonium,nitrat och diverse tungmetaller.

Amaro skrev:
vad händer tex om man har för litet filter?

Om filtret är för litet för din fiskmängd kommer det inte kunna omvandla den ammonium och nitrit som bildas i akvariet till nitrat som är den mindre giftiga slutprodukten.

Amaro skrev:
vad händer om man har ett bra filter?

Du har ingen eller ytterst låg halt av ammonium och nitrat i vattnet och fiskarna mår bra.

Amaro skrev:
vad är bra filter?

Ett bra filter har stor volym och ungefär 2x akvariets volym i pumphastighet.
Om du har fiskar som behöver mer cirkulation så rekommenderar jag att du kompletterar med en cirkulationspump. Hur stor volym filtret behöver ha beror på vad du stoppar i för filtermaterial.
Ett bra filtermaterial har så stor yta som möjligt där de bakterier kan sätta sig
som omvandlar ammonium resp nitrit. Tänk på att ett finporigt material kan ha stor yta när det är nytt, men att det sätter igen snabbt och tappar effektivitet. Biobollar eller grov filtermatta funkar nog bäst i längden efter som de inte sätter igen.Tänk på att aldrig tvätta den biologiska filtermassan i kranvatten. Den ska bara kramas ur försiktigt i vatten du tagit från akvariet.

Lycka till
Peter
#4 - 24 januari 2007 09:50
peter tack för info...riktigt bra nu vet jag hur det ligger till. men en fråga återstår. är det endast de filter som finns i akvariebutikerna som duger till eller kan man köpa någon annanstans? för de säljer det skit dyrt fan
#5 - 24 januari 2007 10:05
Man kan nog använda lite av varje som filtematerial. Problemet är att hitta något poröst som inte är giftigt för fiskarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 24 januari 2007 10:21
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 januari 2007 10:23
Väldigt mycket som inte löser sig i vatten kan användas som filtermaterial. Vad som skiljer är främst effektiviteten - använder man t.ex. grus som filtermaterial så bör man ha ca 1/3 av akvariets volym som filter och det blir ju alldeles för stort.
Därför väljer man ofta mindre och effektivare filtermaterail.

Annons