Fördelar/nackdelar: innerfilter och ytterfilter

#1 - 30 juni 2007 19:08
Innerfilter
+ Billigt
+ Enkelt att rengöra när det behövs
+ Ingen risk för läckage.

- Stor plats i akvariet
- Måste rengöra det ofta
- Populärt bland tofsalger
- Dålig biologisk rening

Ytterfilter
+ Bättre i större akvarium
+ Klarar sig länge utan rengöring
+ Har större filterkapacitet
+ Dagens ytterfilter är oftast enkla att rengöra, tom enklare än innerfilter!
+ Ger möjlighet att använda flera olika filtermedia
+ Bra biologisk rening
+ Inget störande ljud för fiskarna

- Dyrt
- Lite bök vid installering av slangar
- Låter för mycket för en 1a!
- Läckage risk och försäkringen inte täcker "självförvållade" skador

Har ni något att tillägga? så lägger jag till.
#2 - 30 juni 2007 19:30
Innerfilter:
+ Enkelt att rengöra när det behövs.
- Populärt bland tofsalger.

Ytterfilter (har jag inte på sambons avrådan):
+ Klarar sig länge utan rengöring.
- Mycket dyrt om det blir läcka när man är borta och försäkringen inte täcker "självförvållade" skador.

Sen off-topic eller inte. Jag köper pumpar över rekommendation, typ pumpar för 200L i 63L. Funkar perfekt :)
#3 - 30 juni 2007 20:05
Tack, nu har jag lagt på listan.
Bra att det funkade perfekt med att köra över rekommendation för jag har också tänkt göra det :)

Någon mer att tillägga?
#4 - 30 juni 2007 20:11
Ytterfilter har større filterkapacitet...
#5 - 30 juni 2007 20:45
Genom att sätta ett plaströr på undersidan av en cirkulationspump och köra röret genom en bit filtermaterial så har man skapat sig ett innerfilter med bra filterkapacitet. Dock tar det upp en del utrymme för fiskarna i karet, och det är inte så himla snyggt heller, men ganska billigt och bra.
#6 - 30 juni 2007 20:54
Skippa ytterfilter helt. Köp en btn modul + filtermatta + cirk. pump så har du ett mycket bra filter som du nästan aldrig behöver rengöra och som dessutom är snyggt. Det där att det tar lite plats i karet är ju knappast nåt problem när man ändå har bara ca 3-4% av volymen till filtrering. Ytterfilter är jobbiga att rengöra och kan läcka.
#7 - 30 juni 2007 23:24
Innerfilter:
-dålig biologisk rening

Ytterfilter:
+ dagens ytterfilter är oftast enkla att rengöra, tom enklare än innerfilter!
+ ger möjlighet att använda flera olika filtermedia
+ bra biologisk rening
+ inget störande ljud för fiskarna

- lite bök vid installering av slangar
#8 - 1 juli 2007 13:35
Ytterfilter:

- Låter för mycket för en 1a!
#9 - 1 juli 2007 15:46
Innerfilter är pålitligare och enklare som lösning. Vid ytterfilter finns alltid läckagerisken!
#10 - 1 juli 2007 16:21
Det är bara att borra ett litet hål ca 2cm under vattenytan på insugningsröret så kommer det nästan inget vatten på golvet, jag har haft ytterfilter i ca 25 år och har för närvarande 6st och det har aldrig blivit något läckage. Jag kommer alltid att rekommendera ytterfilter, det är snyggare i akvariet, mer nyttobakterier, och det durra inte i akvariet.
#11 - 2 juli 2007 14:32
Jag har kört med innerfilter i 20 år dels pga av rädslan för läckage och dels pga priset. Men jag har aldrig varit nöjd. Innerfiltren kleggar igen jättefort och så fort det blir lite skit i dom så börjar de väsnas och flödet upphör nästan helt. Har provat alla olika fabrikat och har överdimensionerat kraftigt men hela tiden samma problem.
Så nu i år så samlade jag mod och pengar och köpte ett ytterfilter. Och jag är helnöjd. Jämfört med mina innerfilter så är ytterfiltret i princip ljudlöst och underhållsfritt.

Så min lista:

Innerfilter:
+ priset
+ läckagerisk
- allt annat

Ytterfilter:
- priset
- läckagerisk
+ allt annat

Appråpå rädslan för läckage, finns det någon statistik på vilket som är vanligast, att ytterfiltret eller akvariet börjar läcka ?
#12 - 2 juli 2007 22:19
Jag har nu ett kar med innerfilter, och ett med ytterfilter & jag bor i en etta.
Jag tycker att ytterfiltret är tystare! :) Fast det finns ju så många olika modeller och fabrikat (jag har Fluval).
#13 - 3 juli 2007 06:13
t85207 skrev:
Jag har kört med innerfilter i 20 år dels pga av rädslan för läckage och dels pga priset. Men jag har aldrig varit nöjd. Innerfiltren kleggar igen jättefort och så fort det blir lite skit i dom så börjar de väsnas och flödet upphör nästan helt. Har provat alla olika fabrikat och har överdimensionerat kraftigt men hela tiden samma problem.

Så nu i år så samlade jag mod och pengar och köpte ett ytterfilter. Och jag är helnöjd. Jämfört med mina innerfilter så är ytterfiltret i princip ljudlöst och underhållsfritt.

Så min lista:

Innerfilter:

+ priset

+ läckagerisk

- allt annat

Ytterfilter:

- priset

- läckagerisk

+ allt annat

Appråpå rädslan för läckage, finns det någon statistik på vilket som är vanligast, att ytterfiltret eller akvariet börjar läcka ?

Jag skulle lägga mina pengar på att det är akvariet som läcker oftare :D
#14 - 9 juli 2007 14:58
Tack för era svar!
Nu har jag uppdaterat listan i första inlägget.

Annons