Författare

#1 - 6 juni 2003 12:38
Hej.

Det här hör absolut inte till akvarium eller fiskar.

Men jag har en ny hobbie och ett nytt drömjobb!
Författare älskar verkligen att skriva, och med min fantasi skulle jag säkert lätt komma på massa böcker. Jag vet att det är jätte svårt att bli det.

Men jag skulle gärna vilja gå en litteratur kurs, till hösten.
nån som vet nåt, eller har gått en?`
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 juni 2003 12:43
Du kan ju börja med att författa några artiklar till akvarietidningar som SARF-nytt och Ciklidbladet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 6 juni 2003 12:55
Hvis man skriver får ekc:
ciklidbladet, får man nåt for det då?

Tar ni imot hva som helst?

Ska man skikka på mail?

Jag er ingen forfattare, men man vet aldri [;)]
#4 - 6 juni 2003 13:01
Jag vill skirva böcker.. Inte sånt.. Författare som skriver böcker!
#5 - 6 juni 2003 13:07
Det är ju bara att börja. Det behöver man väl ingen direkt utbildning för. Skriver du på datorn har du ju felstavnings program:)
#6 - 6 juni 2003 13:16
Jo, men är det ingen annan som är intresserad utav att skriva?

Ni kanske tänker: Pch, varför skulle han vara bra på att skriva? 14 år?

Eller jag vet inte. Fick MVG på min novell iaf,
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 juni 2003 13:30
"Hvis man skriver får ekc: ciklidbladet, får man nåt for det då?"
Beröm i bästa fall - men någonstans skall man ju börja.

"Tar ni imot hva som helst?"
Bara det är någorlunda hyfsta och handlar om ciklider.

"Ska man skikka på mail?"
Ja.

"Jag vill skirva böcker.. Inte sånt.. Författare som skriver böcker!"
Innan man lär sig gå får man lära sig att krypa[;)].
Har man gått om pengar (några hundra tusen) och har råd att mista dom så är det bara att skriva och trycka. Om man inte har gott om pengar måste man redan tidigare ha visat framfötterna (genom att skriva artiklar etc.) i så stor utsträckning att någon annan vågar riskera pengarna och ge ut boken.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#8 - 8 juni 2003 18:26
Men hur ska man göra för att nån ska se en då?

Eftersom jag inte är precis inne i åldern för att skriva i en tidning? Men, man kan väl t ex skicka in noveller i sånna där tävlingar? Jag har inte sett nån men skulle gärna göra det. Om nån ser en sån så får dom gärna hojta till. Ska också fråga svenska läraren som är inne i sånt!
#9 - 8 juni 2003 20:11
en bra start kan kanske va att författa ett inlägg här som verkligen fångar läsaren o inte avfärdas som nonsens? Lycka till med författandet.
#10 - 8 juni 2003 20:44
Lycka till med ditt skrivande, och som många säger så är det bara att skriva, tror inte heller att man behöver gå någon speciell kurs inte.
#11 - 15 juni 2003 23:17
Bästa sättet att bli författare är att skriva skriva och skriva. Allt, Noveller, artiklar, anekdoter dagbok vad som helst bara man skriver så att man utvecklas och hittar sin egen stil. Sen bör man läsa massor med böcker av andra etablerade författare för att ytterligare utvecklas i sitt skrivande och språk. Det viktigaste är att du hittar din egen stil och genre och inte skriver liknande saker som "alla" andra. Det finns iofs undantag, har läst fortsättningen av fantomen på operan av en debutant som var grymt bra. Sen när du hittat din egen stil och skrivit ngt bra och intressant, sorgligt, roligt eller spännande som fångar läsaren är det bara att envist försöka få det utgivet. Noveller är inte lika svårt att få utgivna,mitt första och hitills enda utgivna novell fick jag med i lo:s novelltävlings antologi, de har tävling varje år kravet är dock attt du eller dina föräldrar,syskon el dylikt är medlemmar i kommunal. Finns det någon sådan är det bara att hålla utkik efter den tävlingen. Sen ska du veta att en bra bok tar i snitt några år att skriva färdigt tills du och förlaget är nöjda. Så en hel del tålamod är aldrig fel. När ens verk väl är färdigt, korrekturläst och kritiserat av många då är det dags att skicka iväg det till förlag, det finns förlag som ger ut böcker av författare som de "stora" förlagen ratat, om verket håller hög kvalité och ser ut att kunna säljas. Leta efter sådana. Sen är det som Kjell säger bra att ha skrivit så mkt bra att någon annan vågar riskera pengarna, har ni inte en ungdoms sida lokaltidningen? De vill så gott som alltid ha intressant material från en skrivkunnig ungdom. Ring och hör med dom. De flesta författarna har börjar som journalister. Skrivarlinjer finns på folkhögskolor men då ska du vara lite äldre (över 20 år) för att kunna få bidrag för att studera.
#12 - 16 juni 2003 07:36
Så finns det böcker om hur man gör för att skriva. De tar upp de vanligaste felen en nybörjare gör och hur man lägger upp boken.
Hur man "planterar" och bygger upp spänning tex.

Fråga på biblioteket!

Jag måste nog hålla med Kjell och andra här i forumet dock.
Att skriva artiklar till föreningar och hemsidor om akvariefiskar är bra träning och ger dig chans att utveckla ditt språk.
En bra författare kan skriva om nästan allt. Det är dessutom bra att börja skriva om någonting som man känner till.

En annan sak som är viktig är research.
Man kan inte börja skriva om saker man inte känner till om man inte skriver rena science fictionböcker.
Skriver man i sjukhusmiljöer så måste man vara påläst om sjukhus, sjukdomar, mediciner och hur man utför undersökningar mm.
Skriver man om polisarbete gäller säkert samma sak där. Annars blir inte boken trovärdig.

Skriv så mycket och ofta du orkar.
Noveller, dikter och artiklar.
Alla idéer du får skriver du ner och lägger i en idélåda eller samlar i en pärm och när du behöver dem så voilá!

Lycka till med ditt författande från en annan som närt samma dröm :-)
#13 - 16 juni 2003 14:15
Jo jag vet, jag försöker sträcka mig så långt jag kan med boläsandet, alltså att jag läse olika kategorier och sånt, just nu läser jag "Phil Pullman - mörka matieran" böckerna. Otroligt bra. Och förstår shakespeare sagor.

Ja, jag har förstått att om man ska skriva en bok om t ex 1700 och nån händelese där måste man plugga in sig hur det såg ut på den tiden miljön, kläder, språket och sånt.

Tack för alla bra svart! Ni får också tipsa mig om en bra bok!

Annons