Förgiftning?

#1 - 24 april 2008 13:51
För tre veckor sen köpte jag dom första fiskarna till mitt 325 liters kar.
Ett par VF Apistogramma panduro och en 5 cm stor L134.

Jag tycker dom andas ganska snabbt ungefär två gånger i sekunden. Apisto hannen är ganska passiv och står mycket och vilar i samma hörn. Har också ganska mörka färger.
Vattenvärdena är bra, men jag får erkänna att jag tyvärr har haft lite nitrit ett par gånger (pga att malen hade grävt ner sina algea waffers så dom låg och ruttnade. Jag trodde han hade ätit dom:D), men det är ingenting nu.

Har mycket rötter i karet mangrove och red moor. Har också några ljusbruna naturstenar.

Kan det vara rötterna eller stenarna som förgifter vattnet?
#2 - 24 april 2008 14:45
Här kommer ett "standard Lasse svar" funkar till typ allt..

Vad kör du för filter?

Har du tittat på gälarna, är dom röda till färgen?

Jodfritt(antiklumpmedel) salt eller ektozon, kör 1st msk/100 liter akvarievatten, är det nya rötter eller stenar och om du är osäker så ta upp rötterna och stenarna..

Hur är gasutbudet, rör sig vattenytan ordentligt, har du stor växtlighet och få ljustimmar, är du säker på att det inte är dålig syresättning av vattnet?
#3 - 24 april 2008 15:04
Eheim 2028 Pro 2
Inga röda gälar (eller själva gälarna är ju altid röda, men gällocken är normalt färgade)

L134´an tål väl inte salt?

Bra ytcirkulation.

Växterna är en massa Limnobium laevigatum.
#4 - 24 april 2008 18:01
Grodbladen verkar vara en bra växt mot alger.

En matsked salt/100l upplöst i akvarievatten skall inte vara skadligt för dina malar.

Här kommer en "salt" länk från kramfors-koi

Gälarna skall generellt inte vara röda utan mer skära till färgen(finns säkert alla sorter och färger beroende på fisktyp), röda gälar kan vara ett tecken på nitrit.
#5 - 24 april 2008 20:36
Men som sagt finns det ingen nitrit i karet... Och då ser jag inte vilken effekt det skulle ha med salt..?
#6 - 24 april 2008 20:49
Kjaer skrev:
Men som sagt finns det ingen nitrit i karet... Och då ser jag inte vilken effekt det skulle ha med salt..?

Salt är super mot nitritförgiftning. Ska se om jag hittar någon länk till dig.
#8 - 24 april 2008 21:00
Ja, det vet jag, men det är INTE nitrit i vattnet. Förgiftningsyptomen fortsätter väl inte flera dagar efter det är borta?
#9 - 24 april 2008 21:11
OK.

Har för mig att bildandet av methemoglobin är irreversibel, så de förstörda röda blodkropparna måste nybildas innan symtomen avtar. Men om du inte ser tydligare markerade mörkare/rödare gälar på ljusa fiskar är det troligen inte nitritförgiftning.

Oavsett vad det är så är standardknepet i sådana här situationer stora vattenbyten. Och/eller kraftig cirkulation i vattenytan. Sätt utblåset från pumpen ovan vattenytan. Om du har tillgång till en kraftig luftpump kan den också göra underverk.

Har du mätt pH?

Hoppas det löser sig!
#10 - 24 april 2008 21:25
pH´t är 6.5 som det ska vara.

Ska göra ett stort vattenbyte imorgon. Ytcirkulationen är rätt bra, men jag kan sänka vattennivån lite, så blir den ännu bättre.

Tack för hjälpen!
#11 - 24 april 2008 21:42
Skulle prova att lyfta ut rötterna och stenarna som en första åtgärd om inte dom piggnar till efter vattenbytet.
#12 - 25 april 2008 07:16
Får verkligen hoppas att dom får det bättre efter vattenbytet för det blir inte roligt att ta bort alla dom rötterna!
#13 - 25 april 2008 21:04
Gaffel skrev:
Skulle prova att lyfta ut rötterna och stenarna som en första åtgärd om inte dom piggnar till efter vattenbytet.

Det var ett standard Lasse svar det! :)

MVH Lasse
#14 - 25 april 2008 21:17
Det är bara dom motstående tummarna som gör oss till människor, annars är vi bara en blandning av gåsflock och härmande papegojor.. ;)
#15 - 26 april 2008 09:57
Har avlivat hannen nu. Kunde knappt simma...
Det verkar egentligen inte vara något fel på dom andra... malen andas ca 1.5 gånger per sekund. Är det för snabbt?
#16 - 26 april 2008 18:42
Mitt salt heter "FALKSALT" och på innehållsförteckningen står det:

Salt (NaCal) min 99.6%
klumpförebyggande medel, E535/536, är tillsatt

Kan jag använda detta?
#17 - 26 april 2008 18:46
Skippa det saltet, du kan få en stor påse ektozon av mig i morgon när jag och grabben cyklar till plikta, följde ju med en 3 kg burk när jag köpte mitt 1018..
#18 - 26 april 2008 18:55
Hade vart dunder, men jag åker med GAIS-tåget till Halmstad i morgonbitti vid 8-tiden på morgonen :D

Jag tror att jag kan behöva salta rätt akut.
Kanske får sticka till EffKå Livs och köpa nånting då.
Vad för salt ska man ha?
#19 - 26 april 2008 19:06
ta ett vanligt salt utan klumpförebyggande medel, hos ica finns havssalt och gourmetsalt som inte innehåller jod.
#20 - 26 april 2008 19:13
Fast om du vill så kan vi mötas nere vid effkå om 20 minuter för jag har tydligen glömt köpa kalle anka till grabben..
#21 - 26 april 2008 19:20
Är du vaken eller, sitter här med en burk "felix inlagda rödbetor" med ektozon, frågan är om jag ska släpa med den utan att riskera att behöva cykla hem med den oxå..
#22 - 26 april 2008 19:23
ok, de blir bra.
21:35 typ eller?
#23 - 26 april 2008 19:26
vi är inne i affären om 5 minuter..
#24 - 26 april 2008 19:35
Grodlund och Gaffel: Ni kan väl ta sån där kommunikation över t ex MSN istället?
Svara gärna på min fråga om ni har lust.
#25 - 26 april 2008 20:37
Kjaer det är himla svårt att hjälpa dig då du inte ger någon annan feedback än att du ska (oklart när) lyfta ur rötterna och att malen "flämtar", har du haft salt i vattnet?
#26 - 26 april 2008 22:08
Kjaer - du bör lyfta ur rötterna och eventuellt stenen om den inte är garanterat granit eller gnejs. Du säger att du har pH 6,5 - använder du något för att få ner det dit eller är det bara rötterna som skickat ner pH:t?

MVH Lasse
#27 - 27 april 2008 14:10
Gaffel: Jag frågar bara om 1.5-2 gånger i sekunden är för mycket och har fortfarande inte fått nåt svar. Nej, jag har inte haft salt i vattnet och kan inte se någon orsak till att göra det om det inte är nitrit eller en fysisk skada?

Lasse: Nej, mitt vatten har en pH på 6.5.
#28 - 27 april 2008 14:26
Om jag tittar på mina ancistrus så andas dom strax under 1 gång per sekund, samma med praktbotiorna men så har jag en cirkulation på 1200l/t i 100 litersbaljan.
#29 - 27 april 2008 14:40
Okej, tackar. Jag har ju bara 1000 l obelastat i 325 l...
#30 - 27 april 2008 15:04
Säga vad man vill om syresatt vatten men nog är en hög syresättning a och o..

Med ditt låga pH så omvandlas ammoniaken till ammonium så det är kanske inte där problemet ligger utan som Lasse skriver bland dina stenar och rötter.

Kort fråga till Lasse om du ursäktar..

Lasse, har du erfarenhet av att salt hjälper vid ammoniak eller ammonium förgiftning eller är det bara upptaget av nitrit som hämmas?
#31 - 29 april 2008 19:16
Gaffel skrev:

Med ditt låga pH så omvandlas ammoniaken till ammonium så det är kanske inte där problemet ligger utan som Lasse skriver bland dina stenar och rötter.

Lasse, har du erfarenhet av att salt hjälper vid ammoniak eller ammonium förgiftning eller är det bara upptaget av nitrit som hämmas?

Jag vet inte Gaffel men jag tror inte att salt hjälper mot ammoniakförgiftning på grund av några omständigheter.

Anledningen till att salt lindrar nitrtiförgiftning är att kloriden i saltet blockerar de kanaler där nitriten tas upp i fiskkroppen så att nitriten inte kommer in i fisken. Ammoniaken är en gas och diffunderar därför in genom gälmembranen - ammoniumet går inte in i fisken (det är orsaken till att ammonium är ogiftigt) eftersom fisken har aktiva pumpar i gälarna som pumpar ut ammonium från blodomloppet ut mot en koncentration i vattnet. alltså upptagsvägarna är olika för ammoniak och nitrit. Det var den teoretiska funderingen - den praktiska som säger samma sak är att ammoniakförgiftning är ofta förekommande i saltvatten.

MVH Lasse
#32 - 29 april 2008 20:44
Tycker syresättningen verkar vara bra. Ytrörelsen är rätt kraftig.

Blir inte kul att plocka upp dom. Kommer det inte att stressa dom väldigt mycket?
Dom verkar må ok nu så jag kanske ska börja med at avvakta och se om det blir bättre sämre?

Ingen fara så länge det inte är helt OT;)

Annons