Förgrundsväxter!

#1 - 3 mars 2004 20:45
Jag är ute efter trevliga förgrundsväxter. Helst ska de inte bli mycket högre än 10cm (max 15), inte ha alltför stort/extremt ljusbehov och inte kräva CO2 som ett måste. Dessutom får de gärna sprida sig väl. Finns denna växt (utöver Zoopets växtinfo)?? Jag vill alltså ha en någorlunda tacksam växt som kan ge ett så rikt grönt intryck som möjligt!

Echinodorus tenellus ?
Echinodorus parviflorus "Tropica"?

// Martin

#2 - 3 mars 2004 21:02
Tjena

Kika runt lite på www.tropica.com så finner du säkert något som tilltalar dig.
#3 - 4 mars 2004 04:41
Jag har haft Echinodorus parviflorus "Tropica" i ett ganska dåligt belyst kar utan CO2-tillsats och den överlevde men räkna inte med att den kommer prida sig. Jag testar just nu Echinodorus tenellus i ett annat kar men då har jag mycket ljus och CO2 så mina iaktagelser från det karet är irrelevanta i detta fallet men jag tror att du kan ha en bra chans med den växten. Du kan också titta på låga cryptocoryner. Riccia är inte heller så krävande om man nöjer sig med måttlig tillväxt men den kräver mycket skötsel. Låga valisineria-arter kan också vara intressant, blir de för långa är det bara att frisera dem och de klarar sig utmärkt utan extra CO2 och sprider sig duktigt.
#4 - 4 mars 2004 06:43
Tror jeg vil anbefale deg Sageteria, det er den mest robuste forgrunnsveksten jeg selv har hatt. Måtte tilslutt hive den ut da den vokse for kjapt.
#5 - 4 mars 2004 14:44
Mitt förslag är Marselia hirsuta: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=278
#6 - 4 mars 2004 15:20
Marsilian har jag och den är jättefin.
#7 - 4 mars 2004 17:34
Tack för tipsen! Jag kan ju tillägga att jag börjat tillföra CO2, men har inte direkt fulländat det systemet än. Ville därför undvika att få alltför många tips där CO2 är en förutsättning, vilket det verkar vara för en del fina bottentäckare i alla fall.

Får spana runt lite till på Hjortgatan och lägga in en beställning. Har de bra leveranstider för närvarande?

// Martin
#8 - 5 mars 2004 09:13
Om du beställer hos hjortgatans innan tisdag kväll så borde du få dem i början på veckan därefter, men om de har fullt upp kan det ta lite längre tid.

ps. Om du ska ha markkrypande växter så är det nog ett måste att kompletera din co2 anläggning så fort som möjligt. De flesta markkrypande växterna kräver både mycket ljus och bra gödning.

Annons