Förhindra att rom blir uppäten...

#1 - 27 december 2005 22:41
Hejsan.

Mina Jaguarer lekte på självaste Julafton, ca 500 ägg, men glädjen blev kortvarig...
På morgonen var alltihopa uppätet:( av dom andra innvånarna....

Jag har två Jagurciklid hannar och en hona, en Salvini, tre vändmalar, två Pleco, en skednos mal och en dvärg giraffnos mal i ett 600 liters 2 meter långt akvarium.

Dom hade [size=1]"lite" [/size]ljus ifrån en advents stjärna, men inget på i karet...
Kan det räcka att ha ett 90 cm rör på under natten?

Eller ska man dela av med en mellan vägg?
Ska då både hannen och honan vara innanför? (Jag gissar: båda)
Hur stort behöver det utrymmet vara? (ca. en tredjedel?)
Skulle plexiglas med en massa 10mm hål funka som vägg?

Eller ska man helt enkelt skilja ifrån romstenen och lägga i ett yngel akvarium med rejäl genomluftning? (tror det är bättre om föräldrarna är med ynglen ett tag)

Hur lång tid tar det för romen att kläckas? (Har för mig att jag sett ca.4 dagar någonstans)

Många frågor, hoppas det inte blev FÖR många!

Jag har några bilder på zonen, det kommer att bli fler...
#2 - 27 december 2005 23:30
Hej!
Grattis får man väl börja med att säga, du fick trots allt lek på julafton :D

Är detta första gången de leker?
Jag tror de behöver lite "uppvärmning" först, låt de leka ett par gånger och prova, de blir kanske tuffare nästa gång, försök som du säger att ha lite ljus, ialllafall runt stenen de lekte på.
Jag tycker INTE man skall skilja ägg och föräldrar, då nästa generation blir än sämre på att ta hand om ungarna, osv.

Lycka till nästa gång!
#3 - 28 december 2005 15:07
Hej och tack!!

Det roligaste var att vi satt och såg på då hon rommade...:)

Dom har lekt tidigare, ungefär en gång i månaden. Köpte dom för tre veckor sedan, så dom kanske inte har aklimatiserat sig riktigt ännu.

Annons