Förklaring på vissa vattenvärden.

#1 - 20 april 2010 05:59
Har i alla år kollat Nitrit, Nitrat och Ph på mina akvarium själv. Men nu har det mer och mer kommit att man även ska kolla Kh och Gh....Vad är detta för värden?? Och hur ska de ligga.....??

Jag har googlat på detta, men inte hittat något tilfredsställande svar.....Och aldrig förklaring på VAD förkortningarna står för...

Tacksam för svar..
#2 - 20 april 2010 06:05
dKH = Deutscher Karbonatenhärte = halten bikarbonat i vattnet = alkaliniteten = vattnets förmåga att motverka pH förändringar. Viktigt framförallt för växtakvarister eftersom det hänger ihop med pH och koldioxidhalten i vattnet.

dGH = Deutscher Gesamthärte = innehållet tvåvärda metalljoner (kalcium, magnesium, koppar...) i vattnet. Måttet uppfanns för att mäta hur mycket pannsten ett vatten skulle bilda i ångpannor, har vad jag vet ingen vettig användning inom akvaristiken.
#3 - 20 april 2010 06:17
Tack Azur...Då verkar det igentligen inte vara något jag behöver fundera så mycket ikring??
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 april 2010 07:53
ciklidtok skrev:
Tack Azur...Då verkar det igentligen inte vara något jag behöver fundera så mycket ikring??

Jo KH (= dKH) har rätt stor betydelse.

GH tycker också jag är tämligen ointressant

Läs igenom Zoopets vattenartiklar http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=11
#5 - 20 april 2010 08:05
Jo KH (= dKH) har rätt stor betydelse.

GH tycker också jag är tämligen ointressant

Läs igenom Zoopets vattenartiklar http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=11

Okej, då vet jag det. Nu vet jag att Ph på vattnet i mina kar ligger mellan 6,5 och 7,2....Och som Azur skrev, så förstog jag att det var framförallt växtakvarium som man måste hålla stenkoll på KH-värdena. Men så är det alltså inte??

Jag läste artikeln om vattenvärdena...tack för den förresten, mycket interessant läsning.....Men jag kunde inte hitta hur mycket de exacta värdena ska ligga på?? Och hur kollar man KH???
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 april 2010 08:11
ciklidtok skrev:
Jag läste artikeln om vattenvärdena...tack för den förresten, mycket interessant läsning.....Men jag kunde inte hitta hur mycket de exacta värdena ska ligga på?? Och hur kollar man KH???

Du får nog läsa bättre - där var ett helt stycke om KH och som handlar om det som du frågar om
#7 - 20 april 2010 16:32
ciklidtok skrev:
Har i alla år kollat Nitrit, Nitrat och Ph på mina akvarium själv. Men nu har det mer och mer kommit att man även ska kolla Kh och Gh....Vad är detta för värden?? Och hur ska de ligga.....??

Jag har googlat på detta, men inte hittat något tilfredsställande svar.....Och aldrig förklaring på VAD förkortningarna står för...

Tacksam för svar..

Finns ju ingen direkt anledning att kolla vattenvärden regelmässigt ifall det inte är några problem kopplat till detta. pH och KH är ju lite intressant när man har ett växtkar och tillför CO2, då det finns ett samband mellan dessa värden.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 20 april 2010 16:42
Sleaper skrev:
Finns ju ingen direkt anledning att kolla vattenvärden regelmässigt ifall det inte är några problem kopplat till detta. pH och KH är ju lite intressant när man har ett växtkar och tillför CO2, då det finns ett samband mellan dessa värden.

Det håller jag inte med om - har man ett högt pH i kranen och ingen buffringsförmåga i vattnet så faller pH i regel mycket snabbt i akvariet.
KH behöver man dock inte regelmässigt mäta (förändtras inte så mycket) om man bara har koll på vilken nivå det ligger.
#9 - 20 april 2010 19:20
Har lågt KH i Göteborgsvattnet och därmed relativt dålig buffringsförmåga skulle man ju kunna tro. Men jag har aldrig uppmätt pH-värden under 7,2 utan tillsats av pH-sänkande preparat (läs CO2) under alla år. Dock ett undantag, vilket var ett kar med stora ciklider och inga växter med väldigt sällan gjorda delvattenbyten och dålig filterskötsel.
Även lågt pH brukar märkas på fiskarna och ge anledning att testa. Men att ragelmässigt t.ex. 1ggr/vecka kolla alla parametrar verkar vara lite av ett överdrivet kontrollbehov.
#10 - 20 april 2010 19:34
Vattnet i sundsvall är bland de renast i Europa...enligt mätningar.....Och har ett Ph som ligger på runt 7. Nu vet jag att Ph-värdet i mina kar ligger på runt 6,5-7,2 beroende på om det är mycket rötter eller inte i karen. Vattnet i kranen kommer från en rullstensås, och ska därför tydligen vara mycket rent, och utan de metaller och skit som kan finnas i vattentäkterna....
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 20 april 2010 20:48
ciklidtok skrev:
Vattnet i sundsvall är bland de renast i Europa...enligt mätningar.....Och har ett Ph som ligger på runt 7. Nu vet jag att Ph-värdet i mina kar ligger på runt 6,5-7,2 beroende på om det är mycket rötter eller inte i karen. Vattnet i kranen kommer från en rullstensås, och ska därför tydligen vara mycket rent, och utan de metaller och skit som kan finnas i vattentäkterna....

Om vattnet är "rent" eller inte spelar ingen roll. KOmmunalt vatten i Sverige kan ha 2 nackdelar
- väldigt lågt KH - så jag undrar fortfarande vad KH-värdet är (vanligt nackdel
- kloramin tillsätts (än så länge rätt ovanligt)
#12 - 20 april 2010 21:38
Om vattnet är "rent" eller inte spelar ingen roll. KOmmunalt vatten i Sverige kan ha 2 nackdelar

- väldigt lågt KH - så jag undrar fortfarande vad KH-värdet är (vanligt nackdel

- kloramin tillsätts (än så länge rätt ovanligt)

Nu har jag bara stickor som kan avläsa just KH, och enligt den så ligger KH på mellan 3-6....Kollade även de andra värdena när jag var igång:

*Nitratvärdet låg på mellan 50 och 100,
*ph 6,4-6,8
*Nitrit låg på noll...(Nitrit kollar jag alltid med dropptest)

Annons