Förlänga sladden till lysrörshållarna. OK?

#1 - 25 december 2008 20:22
Hej

Jag har planer på att förlänga sladdarna mellan dosan och lysrörshållarna på mina Hagen Glo T5-armaturer.

Finns det något skäl till att jag inte ska göra det? Någon el-kunnig som kan svara på om det är OK eller inte?

Jag har för mig att jag för mycket länge sedan läst att det inte är rekommendabelt att förlänga sladden mellan drossel och hållare på T8 rör, men vet inte om det stämmer eller i så fall varför. Dessutom läste jag om EMI på plantswap häromdagen:

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=5602

Vad säger ni?
#2 - 25 december 2008 23:58
jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna förlänga sladdarna. så länge du gör en sjysst förlängning med lödning och krympslang så
#3 - 26 december 2008 00:07
Ser ingen anledning till att det inte skulle vara okey, har byggt flertalet egna armaturer och belysningslösningar med främst T8 och det har aldrig varit några problem, även om avståndet mellan drossel och hållare varierat.
#4 - 26 december 2008 09:29
Hmm, det låter bra.

Men, jag har ställt samma fråga på plantswap.se och där har två personer angett att det nog inte är en bra idé. Dock utan att säkert kunna säga varför utan bara att det är något de hört och läst.

Två svar för och två svar emot så här långt alltså...

Sladden mellan dosa (HF-don?) och hållare skulle bli ca 4 meter som längst.
#5 - 26 december 2008 10:04
När jag byggde min ramp så stod det i manualen att två av trådarna skulle hållas så korta som möjligt.

Jag kan se en logik varför man ska göra det, om det nu heter hf-don så bör ju det vara för att man använder sig av höga frekvenser på spänningen, ju längre trådar du har desto större förluster får man.

Kika lite i denna mannual
http://www.ljuskultur.se/ljk2/nav/Allm%E4nna%20rekommendationer%20f%F6r%20armaturtillverkare%20f%F6r%20armaturer%20med%20HF-don.pdf
#6 - 30 december 2008 20:44
Hmm, det låter bra.

Men, jag har ställt samma fråga på plantswap.se och där har två personer angett att det nog inte är en bra idé. Dock utan att säkert kunna säga varför utan bara att det är något de hört och läst.

Två svar för och två svar emot så här långt alltså...

Sladden mellan dosa (HF-don?) och hållare skulle bli ca 4 meter som längst.

tja. är elektriker å kan säga att trådarna från plint 1 och 2 på HF-donen brukar hållas så korta som möjligt.. brukar tom stå på donet om du kollar noga bland all text... den normala längden från dom plintarna är ca 1m
#7 - 30 december 2008 22:58
Förlänger du ovan nämnda ledningar rejält mer än 1,5m lär du märka av det när du talar i mobilen eller den trådlösatelfonen i närheten av rampen. Det blir antenn verkan från ledarna från HF-donet det kan även störa TVn , du kan prova och tvinna dom runt varandar detta skalll minska strörningar i från HF-donet om du nu måste göra dom så långa, efekt fröluster kan man kompensera delvis bort med grövreledare men vissa anslutnings plintar är gjorda för en vis grovlke av ledare och då får du inte in grövre ledare.
#8 - 30 december 2008 23:04
Tack för all initierad information! Skönt att få höra samma sak från flera källor som tycks veta vad de snackar om. Jag har bestämt mig för att i första hand försöka planera om designen på ljusrampen så att HF-donen kommer ovanför akvariet så att sladdarna räcker.

Särskilt tack till RickardW som la sitt första inlägg på att svara på mina frågor :) Välkommen till forumet!

Annons