Förlänga slangar till Fluval ytterfilter?

#1 - 6 februari 2008 21:01
Köpte mig nyligen ett Fluval 205 ytterfilter och märkte att slangen som följde med inte var speciellt lång.
Räckte inte längre än att både insug och utblås hamnade i samma hörna av akvariet :(
Så min fråga är om det går att ta loss gummianslutningarna i ändarna på den medföljande slangen utan att göra sönder dem?

Jobbar som elektriker så jag tänkte ta hem lite VP rör i lämplig dimension och göra en snygg variant på bockade rör istället för de tråkiga slangarna.
#2 - 6 februari 2008 21:08
nej du kan inte förlänga fluvals slangar men du kan köpa vanlig slang fast då kan du inte använda fluvals slangfästen... jag förstår dock inte ditt problem eftersom slangarna räcker gott och väl och det optimala är att ha insug o utblås i samma hörn!
#3 - 6 februari 2008 21:16
Jaså är det i samma hörn man ska ha dem?
Har hört att det var precis tvärt om, men då är det ju bara till att tuta och köra som det är nu :)

Mvh
#4 - 6 februari 2008 21:26
åheim skrev:
nej du kan inte förlänga fluvals slangar men du kan köpa vanlig slang fast då kan du inte använda fluvals slangfästen... jag förstår dock inte ditt problem eftersom slangarna räcker gott och väl och det optimala är att ha insug o utblås i samma hörn!

Blir det inte helt stillastående och ofiltrerat i andra änden av karet då? Tyckte det där lät lite konstigt...
#5 - 6 februari 2008 21:38
Det blir faktiskt bra cirkulation i hela karet och det rör upp det mesta av skiten också!
Däremot så funderar jag på att köra dubbla Fluval 205 framöver för att få upp cirkulationen ytterligare!
#6 - 6 februari 2008 22:01
Loelle skrev:
Blir det inte helt stillastående och ofiltrerat i andra änden av karet då? Tyckte det där lät lite konstigt...
utblåset skickar ju vattnet till andra sidan av karet och får ju då mest rörelse där och mer stillastående på den sida som utbåset sitter och då är det bra att ha insuget där... är du med?:)

Annons