"förlösa" guppy

#1 - 18 september 2003 18:16
Hej! Hur brukar ni göra när era guppysar ska föda?

Jag har ingen möjlighet att flytta över honan till ett annat kar (jag har bara en pump), så jag tänkte om det går bra att lägga över henne till ett litet flyt kar i det stora. kan man göra så? om inte- hur ska jag då göra. Hur vet man att det är dags för henne att föda?

tack på förhand...
#2 - 18 september 2003 18:18
<font color="red">Det finns sånna där små födburar till guppy's, är det en sådan du menar? I så fall går det alldeles utmärkt.
Det är dags att föda när hon börjar bli riktigt svart i bakkroppen, det är yngelnas ögon.</font id="red">
#3 - 18 september 2003 18:24
ja, man kan köpa ett särskilt yngelkar (födbur) som har små springor som gör att ynglen kommer igenom men inte honan.

jag tycker dock att det inte är såååå vanligt att guppy äter upp alla sina yngel om man har växter som ynglen kan gömma sig i. ynglen blir lite präglade av sina föräldrar sägs det, så om de får gå kvar hos fredliga och icke yngelätande föräldrar så kommer de fortsätta vara lika fredliga mot yngel i nästa generation
#4 - 18 september 2003 18:32
Är det vanligt att ynglen simmar in i yngelkaret?

Äter slöjstjärtar upp guppy yngel?
Jag har en slöjsjärt, 2 guppys och 2 ancistrus i ett 130 l kar med massor med växter. Kan ynglen klara sig då utan yngel kar?
#5 - 18 september 2003 18:40
<font color="red">Det kan de säkert.</font id="red">
#6 - 18 september 2003 18:44
jag får väl prova...

tack för hjälpen!
#7 - 18 september 2003 18:56
jo, slöjstjärtar kan bli jätteglad över lite extra levande föda ;)
#8 - 18 september 2003 19:19
Ursprungligen skickat av alie

jo, slöjstjärtar kan bli jätteglad över lite extra levande föda ;)

är de duktiga på att hitta små guppy yngel?
#9 - 18 september 2003 21:30
Prova. Du lär få en ny kull om 20-25 dagar. Men har du bara en hel del växter (som exemeplvis flytväxterm med mycket rötter eller javamossa, vilket är perfekt för akvarium med yngel) så kommer det att gå bra, trots slöjstjärtarna (de är ganska långsamma).
#10 - 18 september 2003 21:46
Tänk på att efter bara några månader så kommer dina yngel att själva kunna få yngel...
köp javamossa så överlever några stycket förmodligen... det kommer ändå att bli massor till slut..hehe
#11 - 18 september 2003 21:51
Tack för alla svar!

Satte precis in ett litet yngelkar. hoppas att de hittar in där förr eller senare...
#12 - 19 september 2003 05:53
"Satte precis in ett litet yngelkar. hoppas att de hittar in där förr eller senare.."

Nej, ynglen tar sig inte in i ett yngelkar själva. Du måste i så fall håva upp dem efter födseln och lägga dem i det. Men jag håller med de andra svaren som säger att skippa allt vad föd/yngelkassar heter. De starkaste ynglen lär ändå överleva eftersom du har växter i karet, på så sätt slipper du gallra senare. Guppy föder yngel med 25-28 dagars mellanrum + de blir könsmogna tidigt så du lär ha fullt kar snart ändå.
#13 - 19 september 2003 08:24
Hej!

Jag hade 3 honor och 2 hanar 3 månader sedan av endler´s guppy. Nu är de ca 50-60 stycken och jag har inte flyttat några yngel men har däremot väldans mycket javamossa där de kan gömma sig. Har heller inte sett några utfall från de vuxna fiskarna. De går dessutom tillsammans med 6 japonicaräkor, 4 st körsbärsräkor, 10 neontetror och 2 ancistrus.

Mvh Andreas
#14 - 19 september 2003 21:19
Honan beter sig lite konstigt...
Lägger sig nästan på botten, eller längst bak högst upp bland en massa växter.

Normalt sett brukar hon simma runt som en galning med hannen.

Hon har hållt på så här hela kvällen. Är det kanske dags att föda snart eller börjar hon bli sjuk?!?

Tacksam för svar
#15 - 19 september 2003 21:30
Så brukar mina kunna göra när dom ska yngla vettja...
så det är säkert de som e på G!
#16 - 20 september 2003 07:20
Nu på morgonen beter hon sig normalt igen, och det verkar inte som om hon är smalare eller så...
#17 - 20 september 2003 08:47
danne79 ibland så ynglar de bara några yngel i taget, så det finns nog något yngel där nånstans. Det kommer fler senare.

Mvh Andreas
#18 - 20 september 2003 09:00
Hej Andreas, ja, man kan ju hoppas det...
Brukar man kunna se ynglen, eller är de för små?
#19 - 20 september 2003 13:41
Du ser ynglen, de är ca 1 cm långa som nyfödda. Visserligen väldigt tunna & genomskinliga - men ändå! :)

Min guppyhona fick ett 20-tal yngel här i veckan. Hade henne i sån där födkasse, men den kunde jag skippat - ynglen simmade ändå uppe hos henne, men hon rörde dom inte! :) Nu har jag dom dock i ett yngelkar.

Kan vara svårt att se dom visserligen ifall de gömmer sig bland växterna. Har månadsgamla yngel som alltså är 2-3 cm & har blivit betydligt rundare, men de kan vara svåra att lokalisera de också! :)

Lycka till med dina små!
#20 - 20 september 2003 16:23
<font color="purple">Honorna kan bli lite irriterade ibland, det har hänt mig så du kan vara lugn.[:-58]</font id="purple">
#21 - 21 september 2003 14:34
Jag får väl se om jag hittar några nu när jag ska byta vatten...

Annons